• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • Tow2Mater
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 16:15:47 följande:

Tjejer har inte samma muskler och kroppsbyggnad. Killar är explosivare, starkare och har en helt annan utväxling. Kvinnor kommer aldrig komma ifatt männen inom bollsporter hur de än försöker. Att svenska damlandslag går bra har inget att göra med att de är bättre än männen utan att konkurrensen inom damidrotten är betydligt sämre. Herrlandslaget i fotboll skulle tex mosa motsvarande damlandslag. 

Damlandslag har väl visat sig blivit besegrade av 16-åriga pojklag om jag minns rätt....
  • Anonym (Bruttan)

Tjejer har inte samma muskler och kroppsbyggnad. Killar är explosivare, starkare och har en helt annan utväxling. Kvinnor kommer aldrig komma ifatt männen inom bollsporter hur de än försöker. Att svenska damlandslag går bra har inget att göra med att de är bättre än männen utan att konkurrensen inom damidrotten är betydligt sämre. Herrlandslaget i fotboll skulle tex mosa motsvarande damlandslag. 

Jo, men den här tråden handlar om barn och ungdomar. Skillnaden i muskelmassa etc kommer med puberteten. 
  • Anonym (ändrats ganska så mycket.)

Men självklart är det så därför tävlar inte män mot kvinnor i dessa sporter men förr ansågs fotboll som okvinnligt men när fler tjejer spelar och det blir populärare och populärare så spelar fler och fler och fler och fler tittar på damfotboll och matcher drar åskådare.
    När jag sa att damlandslaget har mer framgång än herrlandslaget just nu är det givetvis när dom spelar mot andra damlandslag, klart att herrlag som spelar i VM skulle slå damlag som spelar i VM.
    Men när man säger att damlandslaget är bättre än herr landslaget för tillfället menar man ju i deras liga.
    Det trodde jag var självklart för alla.
    Min man och hans kompisar pratade om fotboll inför kvällen match för tjejerna mot Luxemburg och konstaterade  att tjejerna just nu är bättre än herrarna i flera sporter, som fotboll och handboll, dvs att dom tagit fler medaljer de senaste åren osv
    då fattar väl alla vad dom menar och inte att damlagen skulle slå herrlagen!
    Hur kan man ens missförstå det?
  • Anonym (Rudi)
    Anonym (ändrats ganska så mycket.) skrev 2024-10-29 18:06:07 följande:
    Men självklart är det så därför tävlar inte män mot kvinnor i dessa sporter men förr ansågs fotboll som okvinnligt men när fler tjejer spelar och det blir populärare och populärare så spelar fler och fler och fler och fler tittar på damfotboll och matcher drar åskådare.
    När jag sa att damlandslaget har mer framgång än herrlandslaget just nu är det givetvis när dom spelar mot andra damlandslag, klart att herrlag som spelar i VM skulle slå damlag som spelar i VM.
    Men när man säger att damlandslaget är bättre än herr landslaget för tillfället menar man ju i deras liga.
    Det trodde jag var självklart för alla.
    Min man och hans kompisar pratade om fotboll inför kvällen match för tjejerna mot Luxemburg och konstaterade  att tjejerna just nu är bättre än herrarna i flera sporter, som fotboll och handboll, dvs att dom tagit fler medaljer de senaste åren osv
    då fattar väl alla vad dom menar och inte att damlagen skulle slå herrlagen!
    Hur kan man ens missförstå det?
    är det någon som missförstår så är det nog du. dina turer  haltar. det är inte konstigt att damerna är mer framgångsrika i sin liga eftersom deras liga innehåller så många kalkonlag, herrarnas liga har långt fler länder med högre nivå och konkurrens, låter inte som din man och hans polare kan så värst mycket inom fotboll om de inte ens begriper det. hur kan man inte ens fatta det? 
  • Anonym (Rudi)
    Tow2Mater skrev 2024-10-29 17:14:38 följande:
    Damlandslag har väl visat sig blivit besegrade av 16-åriga pojklag om jag minns rätt....
    Damlandslaget fick så dåligt självförtroende så de slutade att träningsspela spela mot pojkar.
  • Anonym (Mx)

Pojkar och män är bättre på ex fotboll. Vi är starkare, snabbare, hårdare och har bättre spatial förmåga. Det innebär att vi är bättre på mycket av det TS nämner.

Däremot är tjejer och kvinnor överlag bättre i skolan i övrigt.

• Anonym (ändrats ganska så mycket.)
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 18:40:08 följande:
    är det någon som missförstår så är det nog du. dina turer  haltar. det är inte konstigt att damerna är mer framgångsrika i sin liga eftersom deras liga innehåller så många kalkonlag, herrarnas liga har långt fler länder med högre nivå och konkurrens, låter inte som din man och hans polare kan så värst mycket inom fotboll om de inte ens begriper det. hur kan man inte ens fatta det? 
    Herre jösses du uppfattade verkligen inget av mitt första inlägg som du kommenterade och väljer att missuppfatta vad jag skriver. 
    Läs om och  ta in vad jag skrev i mitt inlägg.
    Tjejer håller på med bollsporter och är bättre på det nu för tiden än dom var tidigare. 
    Tror att min man som varit idrottsman och tävlat i sin sport både i SM och andra
    tävlingar kan mer om sport än många andra då hans sportintresse är stort
    Men det är klart att det finns fler lag i mans ligan än kvinnoligan men du fattar inte
    ändå att man kan säga att kvinnorna är bättre just nu?
    Kvinnorna går framåt i sina ligor. 
    Vad är det du vill med ditt inlägg? kan du inte ta in att tjejer blir bättre och bättre på sporter som killar nästan hade monopol på tidigare.
    Du vet jag har både en son och en dotter och bröder,
    du tror inte att jag och andra vet att män oftast är starkare och har annan fysik?
    du tar upp det som alla vet. 

Nu handlade tråden om varför tjejer var sämre på bollsporter, läs mitt inlägg igen 
    så har jag angett några exempel på varför men också varför tjejer blir bättre.
    Ingen ifrågasätter att tjejer och killar, män och kvinnor har olika fysik.
  • Anonym (Mx)

Tjejer blir bättre och bättre sett utifrån vad dom presterat tidigare. Men som det ser ut nu kommer fortfarande män vara överlägsna inom dom flesta sporter under överskådlig tid.

• Anonym (Rudi)
    Anonym (ändrats ganska så mycket.) skrev 2024-10-29 18:58:51 följande:
    Herre jösses du uppfattade verkligen inget av mitt första inlägg som du kommenterade och väljer att missuppfatta vad jag skriver. 
    Läs om och  ta in vad jag skrev i mitt inlägg.
    Tjejer håller på med bollsporter och är bättre på det nu för tiden än dom var tidigare. 
    Tror att min man som varit idrottsman och tävlat i sin sport både i SM och andra
    tävlingar kan mer om sport än många andra då hans sportintresse är stort
    Men det är klart att det finns fler lag i mans ligan än kvinnoligan men du fattar inte
    ändå att man kan säga att kvinnorna är bättre just nu?
    Kvinnorna går framåt i sina ligor. 
    Vad är det du vill med ditt inlägg? kan du inte ta in att tjejer blir bättre och bättre på sporter som killar nästan hade monopol på tidigare.
    Du vet jag har både en son och en dotter och bröder,
    du tror inte att jag och andra vet att män oftast är starkare och har annan fysik?
    du tar upp det som alla vet. 

Nu handlade tråden om varför tjejer var sämre på bollsporter, läs mitt inlägg igen 
    så har jag angett några exempel på varför men också varför tjejer blir bättre.
    Ingen ifrågasätter att tjejer och killar, män och kvinnor har olika fysik.
    du fattar verkligen inte. De finns inte fler lag i herrligan än dam men herrligan har långt hårdare konkurrens i sin liga än damligan. Att komma i topp tre i herrligan för ett svenskt herrlandslag är extremt mycket svårare än för ett svenskt damlandslag. Damlandslaget har knappt nåt motstånd överhuvudtaget tråkigt nog får vi säga för det skulle vara bra för damligan om fler av världens länder kunde delta. att jämföra antalet medaljer mellan herrar och damer är bara patetisk, det gör bara extremt okunniga
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 19:13:30 följande:
    du fattar verkligen inte. De finns inte fler lag i herrligan än dam men herrligan har långt hårdare konkurrens i sin liga än damligan. Att komma i topp tre i herrligan för ett svenskt herrlandslag är extremt mycket svårare än för ett svenskt damlandslag. Damlandslaget har knappt nåt motstånd överhuvudtaget tråkigt nog får vi säga för det skulle vara bra för damligan om fler av världens länder kunde delta. att jämföra antalet medaljer mellan herrar och damer är bara patetisk, det gör bara extremt okunniga
    Ja, det är som att jämföra hur många medaljer vi tagit i paralympics, det är två helt olika sammanhang.
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....