• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • Anonym
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 22:16:59 följande:
    Har även spelat mot vårt dåvarande flicklag som dels var 1 år äldre än oss, dels tvåor i Sverige i sin ålderskategori. De hade inget att komma med alls, spelade ut de helt och håller, då var vi 13 och de 14. Det var på årsdagen av vår klubb, då det spelades inofficiella matcher mellan lagen i klubben. 
    För första gången håller jag med dig.

Mitt ex sa en gång att "ge oss en match med svenska damlandslaget, vi kommer klå dem med 10-0".
    Han spelade fotboll på Korpnivå.

Duktig i sitt lag, men ingen Zlatan på långa vägar.

----------

Det finns ju anledning till att damer och herrar inte tävlar mot varandra.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-30 05:13:50 följande:

Du är inte ensam. Det finns belagt i forskning (minns tyvärr inte varifrån!) att många flickor inte anstränger sig på idrotten i samma utsträckning som pojkar, för det anses inte passande och kvinnligt att ta ut sig och bli svettig. Det är sånt killar gör. 

Det är också vanligt, i synnerhet bland flickor, att inte duscha efter idrottslektionerna. Upplever man att det inte är tryggt att duscha efteråt vill man inte heller bli svettig. Men det här med duschandet har ju kommit de senaste 15 åren, kanske. 

Så är det. Eller var iallafall.
    Min mamma (född på 30-talet) har berättat hur hon saktade in i en springtävling och lät en pojke vinna.

Hon förstod i efterhand inte riktigt varför hon gjorde så.

Hon var för övrigt den enda tjej som fick vara med i pojkarnas bollspel. En riktigt bolltalang var hon.
  • Anonym (Bruttan)
    Anonym skrev 2024-10-30 05:24:47 följande:
    För första gången håller jag med dig.

Mitt ex sa en gång att "ge oss en match med svenska damlandslaget, vi kommer klå dem med 10-0".
    Han spelade fotboll på Korpnivå.

Duktig i sitt lag, men ingen Zlatan på långa vägar.

----------

Det finns ju anledning till att damer och herrar inte tävlar mot varandra.
    Och detta har ju visat sig bero på att flicklag inte tränas på samma sätt som pojklagen. Pojkarna tränas hårdare och mer intensivt. 
  • Anonym (Bruttan)
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-30 05:31:40 följande:
    Och detta har ju visat sig bero på att flicklag inte tränas på samma sätt som pojklagen. Pojkarna tränas hårdare och mer intensivt. 
    Och med vuxna så klart skillnaden i kroppsstorlek! 
  • Anonym
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-30 05:31:40 följande:
    Pojkar är starkare och uthålligare än flickor.
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-30 05:32:19 följande:

Samma sak här, bara ord utbytta. 
    Män är starkare och uthålligare än kvinnor.
    Kroppsstorleken har såklart också stor betydelse i många sporter.

Vi kan fundera på vem som flyger flera meter i en tackling, Kalle 185 cm, 100 kg eller Lisa 160 cm, 55 kg... bör de tävla mot varandra?
  • TvillingmammaVästgöte
    ClumsySmurf skrev 2024-10-29 23:28:15 följande:

"Precis som med Serena Williams, det är några killar hon inte kan slå men är ändå bättre än merparten av killar som spelar om man ska jämföra med kända spelare. "

BS
    1998: Karsten Braasch vs. the Williams sisters

Another event dubbed a "Battle of the Sexes" took place during the 1998 Australian Open[64] between Karsten Braasch and the Williams sisters. Venus and Serena Williams had claimed that they could beat any male player ranked outside the world's top 200, so Braasch, then ranked 203rd, challenged them both. Braasch was described by one journalist as "a man whose training regime centered around a pack of cigarettes and more than a couple of bottles of ice cold lager".[65][64] The matches took place on court number 12 in Melbourne Park,[66] after Braasch had finished a round of golf and two shandies. He first took on Serena and after leading 5?0, beat her 6?1. Venus then walked on court and again Braasch was victorious, this time winning 6?2.[64] Braasch said afterwards, "500 and above, no chance." He added that he had played like someone ranked 600th in order to keep the game "fun"[67] and that the big difference was that men can chase down shots much more easily and put spin on the ball that female players could not handle. The Williams sisters adjusted their claim to beating men outside the top 350.[64]

en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Sexes_(tennis)
    Intressant intervju med Serena Williams , hon säger att herr och damtennis är två helt olika sporter.
    Att killarna spelar så mycket snabbare och att de servar så mycket hårdare. Hon skulle förlora på tio minuter mot den bäste mannen och inte ta ett game.
    Tennis är väl ändå en av de bollsporter där kvinnor borde ha minst nackdel, man tacklas ju inte och kan inte fysiskt trycka till varandra.

Jag tror inte att det bara är fysik jag tror att män ,som grupp, också bättre bollsinne , pga deras något bättre spatiala förmåga. 
  • Anonym (Mx)

Vissa dissar halvsvensk man, men han har en poäng i det han säger. Dock förstår jag att dessa frågor väcker anstöt i och med frekvensen eftersom han startar liknande trådar hela tiden.

Men helt fel har han faktiskt inte vare sig man vill eller inte vill att det ska vara så.

• Agda90
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 22:06:47 följande:
    Jag skulle skämmas. Jag har aldrig förlorat mot en tjej i hela mitt liv. Jag var med i uttagningarna till Stockholms distriktslag i min sport som är en av de absolut populäraste bland killar med enorm konkurrens. Inte som Tennis där bara fint folk och deras avkommor får leka sinsemellan. 
    Skulle du på allvar skämmas om en tjej var bättre än dig?
    Du vill banta tjejer som är tjocka, du skulle skämmas om en tjej var bättre på en sport än dig... Du vill inte ha en livskamrat, du vill ha någon som du kan forma efter Dina preferenser. Det är sjukt oattraktivt. 

Var är ödmjukheten inför att vi alla är olika?
    Att vi är olika bra på olika saker? 
    Jag tycker inte att fotboll är roligt, varför skulle jag lära mig spela boll då? 
    Jag har ridit när jag var yngre, jag tränar boxning, crossfit, step och älskar att vandra. 
    De gångerna jag har sett killar/män på en häst har de skumpat runt med en skräckslagen min. Innan de lyckades ta sig upp på hästryggen var de kaxiga som f-n.
    Lite samma med boxning. Det finns män som inte vill träna med mig för att jag slår så hårt.

I ditt nick kan du ta bort både "svensk" och "man" och behålla "halv" för någon riktig man är du inte. 
  • PH76

Jag tror att det helt enkelt är så att pojkar i låg ålder spenderar mer tid med en boll och på så sätt får en bättre teknik (på gruppnivå). Sen så är det så att pojkar/män på gruppnivå är starkare och på så sätt springer snabbare och kastar/skjuter/slår hårdare, detta på ett sätt som gör det väldigt svårt för tjejer att konkurrera. Jag minns min frus förvåning när vi träffades för ca 20 år sedan och vi båda tränade mycket på gym, det fanns några bodybuilding tjejer på gymmet och vi diskuterade styrka. Min fru var av uppfattningen att de säkerligen var mycket starkare än vad jag var, innan jag förklarade att de aldrig kommer att bli det även om de har större och synligare muskler. Det tog ett tag för henne att förstå men det gick fram tillslut.

Det handlade inte om att jag behövde vara starkare, det skiter jag i, utan endast att män och kvinnor har helt olika förutsättningar när det kommer till styrka (på gruppniv).

• Anonym (Sluta separera barn i träning)
    Anonym skrev 2024-10-30 05:36:44 följande:
    Pojkar är starkare och uthålligare än flickor.
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-30 05:32:19 följande:

Samma sak här, bara ord utbytta. 
    Män är starkare och uthålligare än kvinnor.
    Kroppsstorleken har såklart också stor betydelse i många sporter.

Vi kan fundera på vem som flyger flera meter i en tackling, Kalle 185 cm, 100 kg eller Lisa 160 cm, 55 kg... bör de tävla mot varandra?
    Upp till puberteten är det ingen större skillnad mellan pojkar och flickor om de tränar på samma vis. Därför borde man inte ha könsgrupperad träning upp till den åldern. 
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....