Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:46:07 följande:
Då betyder det endast att hennes motsvarighet bland pojkarna i er klubb eller de hon spelar mot är för dåliga. Om hon är en flicktalang på nivå 3 av 5 och hon sedan möter en pojktalang på nivå 3 av 5 så kommer hon torska stort.
Det fungerar för henne nu för att hon helt enkelt möter för dåligt motstånd. Om landets bästa pojke och flicka möts i en match så kommer flickan bli utklassad. Samma i alla sporter.
Man baxnar över vissa svar här.
Hon tillhör en grupp bra tennisspelare.
Nej självklart kommer hon aldrig slå toppkillarna av eliten men hon slår givetvis
merparten av killarna eftersom hon är duktig. Hennes mål är att bli bland dom bästa tjejerna så klart men visst tycker hon att det är roligt när hon även vinner mot killar på hennes nivå.
Nej Serena Williams skulle slå inte Novak Djokovic men hon skulle slå dom flesta killar i världen.
Jo just nu slår min dotter faktiskt killar på samma nivå som hon är på ungefär varannan gång.
Det stämmer att hon aldrig kommer att slå den bästa killen att hon kan slå dom allra flesta andra killar.
Precis som med Serena Williams, det är några killar hon inte kan slå men är ändå bättre än merparten av killar som spelar om man ska jämföra med kända spelare.
Varför är det så viktigt att tala om för tjejer att dom inte kan slå dom allra bästa killarna? ja det väl alla redan, jaha så är det men spelar det någon som helst roll?
duktiga tjejer kan ändå slå många killar.
Är det jobbigt då för dom killarna som förlorar mot tjejer?
För det låter som att du måste tala om för alla att killar är så mycket bättre än tjejer, ja det är väl inget nytt att killar är fysiskt starkare och dom bästa killarna kommer att slå dom bästa tjejerna, ja så är det, men dom duktiga tjejerna kommer fortfarande kunna slå merparten av killarna.
Min dotter är duktig inom sin sport, hon tävlar på damsidan och i mixed dubbel,
min son tävlar inom sin sport på herrsidan, bägge vill bli bra och komma långt.
Inte fasiken tänker vår dotter att hon ska bli bättre än alla killar utan då bättre bland tjejer och då att hon och hennes tennispartner ska bli bra på mixed dubbel.
Vår son tävlar ju självklart mot andra killar och inte mot tjejer och tänker ju inte jag är bättre än tjejer utan vill ju självklart slå killar på sin nivå.
Du vet ju precis som alla andra att killar är fysiskt starkare än kvinnor som grupp
ändå måste du fråga varför killar är bättre?
Vad är meningen med det? framhäva hur bra killar är och hur sämre tjejer är?
Min dotter kan bli bra inom damidrott ska hon alltid tänka på att hon är sämre än killar på samma nivå? ska min son om han nu inte kommer lika långt inom sin sport då tänka äsch jag är ändå bättre än tjejer på min nivå.
Vilket konstigt sporttänk!
Vad var syftet med tråden? undrade du verkligen om varför tjejer var sämre på bollsporter? du fick många bra svar som också de flesta redan visste tror även att du visste dom svaren du fick, kan inte ha varit nytt för någon vuxen person.
Ville du veta varför eller ville du bara säga att killar är bättre och tjejer är sämre?
Hur bra är du själv på sport? skulle du själv vara bättre än de flesta tjejer inom olika sporter? var du en av sportkillarna i klassen som var bra på flera sporter?
Fick du bra betyg i idrott?
Jag precis som min dotter fick högsta betyg i idrott och jag tycker nog att jag var bättre än många killar på många sporter faktiskt bättre än majoriteten av killarna men självklart inte bättre än dom bästa killarna.
Men det var inte viktigt för mig eller är det för andra utan man vill ju bli bra på sin sport och vinna mot dom man tävlar.
Dock har en del killar det svårt för att förlora mot tjejer.
Hur skulle du själv reagera?