• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • Anonym (ändrats ganska så mycket.)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:46:07 följande:
    Då betyder det endast att hennes motsvarighet bland pojkarna i er klubb eller de hon spelar mot är för dåliga. Om hon är en flicktalang på nivå 3 av 5 och hon sedan möter en pojktalang på nivå 3 av 5 så kommer hon torska stort. 

Det fungerar för henne nu för att hon helt enkelt möter för dåligt motstånd. Om landets bästa pojke och flicka möts i en match så kommer flickan bli utklassad. Samma i alla sporter. 
    Man baxnar över vissa svar här.
    Hon tillhör en grupp bra tennisspelare. 
    Nej självklart kommer hon aldrig slå toppkillarna av eliten men hon slår givetvis
    merparten av killarna eftersom hon är duktig. Hennes mål är att bli bland dom bästa tjejerna så klart men visst tycker hon att det är roligt när hon även vinner mot killar på hennes nivå.

Nej Serena Williams skulle slå inte Novak Djokovic men hon skulle slå dom flesta killar i världen. 

Jo just nu slår min dotter  faktiskt killar på samma nivå som hon är på ungefär varannan gång. 

Det stämmer att hon aldrig kommer att slå den bästa killen  att hon kan slå dom allra flesta andra killar. 
    Precis som med Serena Williams, det är några killar hon inte kan slå men är ändå bättre än merparten av killar som spelar om man ska jämföra med kända spelare. 

Varför är det så viktigt att tala om för tjejer att dom inte kan slå dom allra bästa killarna? ja det väl alla redan,  jaha så är det men spelar det någon som helst roll?
    duktiga tjejer kan ändå slå många killar. 
    Är det jobbigt då för dom killarna som förlorar mot tjejer? 
    För det låter som att du måste tala om för alla att killar är så mycket bättre än tjejer, ja det är väl inget nytt att killar är fysiskt starkare och dom bästa killarna kommer att slå dom bästa tjejerna, ja så är det, men dom duktiga tjejerna kommer fortfarande kunna slå merparten av killarna.

Min dotter är duktig inom sin sport, hon tävlar på damsidan och i mixed dubbel,
    min son tävlar inom sin sport på herrsidan, bägge vill bli bra och komma långt.
    Inte fasiken tänker vår dotter att hon ska bli bättre än alla killar utan då bättre bland tjejer och då att hon och hennes tennispartner ska bli bra på mixed dubbel.
    Vår son tävlar ju självklart mot andra killar och inte mot tjejer och tänker ju inte jag är bättre än tjejer utan vill ju självklart slå killar på sin nivå.
    Du vet ju precis som alla andra att killar är fysiskt starkare än kvinnor som grupp
    ändå måste du fråga varför killar är bättre? 
    Vad är meningen med det? framhäva hur bra killar är och hur sämre tjejer är?
    Min dotter kan bli bra inom damidrott ska hon alltid tänka på att hon är sämre än killar på samma nivå? ska min son om han nu inte kommer lika långt inom sin sport då tänka äsch jag är ändå bättre än tjejer på min nivå.
    Vilket konstigt sporttänk!

Vad var syftet med tråden? undrade du verkligen om varför tjejer var sämre på bollsporter? du fick många bra svar som också de flesta redan visste tror även att du visste dom svaren du fick, kan inte ha varit nytt för någon vuxen person.
    Ville du veta varför eller ville du bara säga att killar är bättre och tjejer är sämre?
    Hur bra är du själv på sport? skulle du själv vara bättre än de flesta tjejer inom olika sporter? var du en av sportkillarna i klassen som var bra på flera sporter?
    Fick du bra betyg i idrott? 
    Jag precis som min dotter fick högsta betyg i idrott och jag tycker nog att jag var bättre än många killar på många sporter faktiskt bättre än majoriteten av killarna men självklart inte bättre än dom bästa killarna. 
    Men det var inte viktigt för mig eller är det för andra utan man vill ju bli bra på sin sport och vinna mot dom man tävlar. 
    Dock har en del killar det svårt för att förlora mot tjejer. 
    Hur skulle du själv reagera? 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (ändrats ganska så mycket.) skrev 2024-10-29 22:01:20 följande:
    Jag vet inte hur killarna är idag, men när jag var yngre så ville man absolut inte förlora mot en tjej.
    Nej självklart kommer hon aldrig slå toppkillarna av eliten men hon slår givetvis
    merparten av killarna eftersom hon är duktig. Hennes mål är att bli bland dom bästa tjejerna så klart men visst tycker hon att det är roligt när hon även vinner mot killar på hennes nivå.

Nej Serena Williams skulle slå inte Novak Djokovic men hon skulle slå dom flesta killar i världen. 

Jo just nu slår min dotter  faktiskt killar på samma nivå som hon är på ungefär varannan gång. 

Det stämmer att hon aldrig kommer att slå den bästa killen  att hon kan slå dom allra flesta andra killar. 
    Precis som med Serena Williams, det är några killar hon inte kan slå men är ändå bättre än merparten av killar som spelar om man ska jämföra med kända spelare. 

Varför är det så viktigt att tala om för tjejer att dom inte kan slå dom allra bästa killarna? ja det väl alla redan,  jaha så är det men spelar det någon som helst roll?
    För det låter som att du måste tala om för alla att killar är så mycket bättre än tjejer, ja det är väl inget nytt att killar är fysiskt starkare och dom bästa killarna kommer att slå dom bästa tjejerna, ja så är det, men dom duktiga tjejerna kommer fortfarande kunna slå merparten av killarna.

Inte fasiken tänker vår dotter att hon ska bli bättre än alla killar utan då bättre bland tjejer och då att hon och hennes tennispartner ska bli bra på mixed dubbel.
    Vår son tävlar ju självklart mot andra killar och inte mot tjejer och tänker ju inte jag är bättre än tjejer utan vill ju självklart slå killar på sin nivå.
    Du vet ju precis som alla andra att killar är fysiskt starkare än kvinnor som grupp
    Min dotter kan bli bra inom damidrott ska hon alltid tänka på att hon är sämre än killar på samma nivå? ska min son om han nu inte kommer lika långt inom sin sport då tänka äsch jag är ändå bättre än tjejer på min nivå.

Vad var syftet med tråden? undrade du verkligen om varför tjejer var sämre på bollsporter? du fick många bra svar som också de flesta redan visste tror även att du visste dom svaren du fick, kan inte ha varit nytt för någon vuxen person.
    Ville du veta varför eller ville du bara säga att killar är bättre och tjejer är sämre?
    Hur bra är du själv på sport? skulle du själv vara bättre än de flesta tjejer inom olika sporter? var du en av sportkillarna i klassen som var bra på flera sporter?
    Jag precis som min dotter fick högsta betyg i idrott och jag tycker nog att jag var bättre än många killar på många sporter faktiskt bättre än majoriteten av killarna men självklart inte bättre än dom bästa killarna. 
    Men det var inte viktigt för mig eller är det för andra utan man vill ju bli bra på sin sport och vinna mot dom man tävlar. 
    Jag skulle skämmas. Jag har aldrig förlorat mot en tjej i hela mitt liv. Jag var med i uttagningarna till Stockholms distriktslag i min sport som är en av de absolut populäraste bland killar med enorm konkurrens. Inte som Tennis där bara fint folk och deras avkommor får leka sinsemellan. 
    Har även spelat mot vårt dåvarande flicklag som dels var 1 år äldre än oss, dels tvåor i Sverige i sin ålderskategori. De hade inget att komma med alls, spelade ut de helt och håller, då var vi 13 och de 14. Det var på årsdagen av vår klubb, då det spelades inofficiella matcher mellan lagen i klubben. 
  • Arlene
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:57:52 följande:
    Idag är jag väl inget vidare men när det begav sig var jag åtminstone med i uttagningarna till distriktslag inom en av våra största sporter, så visst har jag någorlunda koll på vad jag pratar om. 
    Kul för dig att det gick så bra men det låter som om du värderar killar och mäns framgångar mer än kvinnors, att män minsann är bättre än kvinnor eller missförstår jag dig? 
    tjejer och kvinnor som är på den nivån du var på dvs också med i uttagningarna till distriktslag blir väl lika glada som du blev eller är deras prestation att vara där dom är inte lika mycket värd? eller hur mycket längre måste dom komma för att det ska likvärdigt? hur pass mycket bättre måste tjejer vara?
    för jag antar att du menar att det var fler killar som var med i uttagningarna än det är tjejer i uttagningarna? så tjejerna måste komma längre än killarna för att känna sig lika lyckade? 
    är det ungefär så du menar eller har jag misstolkat vad du menar? 
  • cosinus
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:11:06 följande:
    Köper inte det där resonemanget 

Jag jämför inte fotbollsspelande pojkar med flickor som hatade bollsport. Jag jämför flickor som aldrig sysslat med bollsport med pojkar som aldrig sysslat med bollsport. Jag gick i två grundskolor när jag var liten, och har gått  i en gymnasieklass. Mönstret var precis likadant. 

Tjejer var fumliga med bollen, klarade knappt av att slå en passning rätt och hade väldigt svårt för det motoriska. Kompisar jag hade som aldrig sysslat med bollsport var avsevärt mycket bättre med bollar än deras motsvarigheter bland flickorna. Flera av de var även betydligt bättre än flickorna som höll på med bollsport. 

Men icke bollspelande pojkar kanske har pysslat med bollar ändå. Om du hängt med kompisarna och spelat på gården ibland som liten är det ju milsvid skillnad mot om du aldrig gjort det. Om det dessutom inte anses ok att iaf inte försöka som kille så blir det ju så att killarna lär sig om än i vissa fall motvilligt. 

Lite som att jämföra en norrbottning och en skåning som aldrig organiserat åkt längdskidor eller skridskor. Jag lovar att den generella norrlänningen som inte anser sig vara bra på skidor och skridskor slår den generella skåningen med hästlängder för att vi helt enkelt ändå gjort det under uppväxten, vare sig vi velat eller inte.

När jag var barn tävlade jag med en kompis lillebror om vem av oss som först skulle lyckas kasta en snöboll upp på ett hyreshus (bottenvåning + 3 våningar högt) vi höll på 1,5 vinter innan någon av oss lyckades.

senare i skolan vann jag kast med liten boll med typ 20 m framför tvåan på tjejsidan (och hon slog ändå trean med mycket också). Man blir bra på det man tränar på.

Jag upplever inte att tjejer generellt sätt har sämre balans eller bollsinne. Men just på gruppnivå i lagidrotter tenderar de att inte ge varandra samma utmaning, inställning och utveckling som killar i samma ålder. Det borde man kunna komma tillrätta med.

Går man däremot på individuella idrotter blir inte skillnaden lika påtaglig för du är inte beroende av din omgivning på riktigt samma sätt och det är lättare som duktig att träna med och mot de på samma nivå oavsett ålder och kön. Du är inte beroende av att laget är på samma nivå. 

Ser jag till mina egna barn har två av fyra grym balans. En rätt kass, en skulle jag säga helt normal. Men han som från början hade rätt kass balans har ju varit heeeeeelt orädd för att slå sig och därigenom lärt sig den hårda vägen. Den ena av dem som haft grym balans har aldrig tagit en risk i hela sitt liv. Den enda ungen jag vet som lärt sig cykla utan att ramla en enda gång. Om man aldrig testar en grens utvecklas man inte som man hade kunnat. På många sätt är inställning så mycket viktigare än vad man börjar. 

• ClumsySmurf

"Precis som med Serena Williams, det är några killar hon inte kan slå men är ändå bättre än merparten av killar som spelar om man ska jämföra med kända spelare. "

BS
    1998: Karsten Braasch vs. the Williams sisters

Another event dubbed a "Battle of the Sexes" took place during the 1998 Australian Open[64] between Karsten Braasch and the Williams sisters. Venus and Serena Williams had claimed that they could beat any male player ranked outside the world's top 200, so Braasch, then ranked 203rd, challenged them both. Braasch was described by one journalist as "a man whose training regime centered around a pack of cigarettes and more than a couple of bottles of ice cold lager".[65][64] The matches took place on court number 12 in Melbourne Park,[66] after Braasch had finished a round of golf and two shandies. He first took on Serena and after leading 5?0, beat her 6?1. Venus then walked on court and again Braasch was victorious, this time winning 6?2.[64] Braasch said afterwards, "500 and above, no chance." He added that he had played like someone ranked 600th in order to keep the game "fun"[67] and that the big difference was that men can chase down shots much more easily and put spin on the ball that female players could not handle. The Williams sisters adjusted their claim to beating men outside the top 350.[64]

en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Sexes_(tennis)

• Anonym (Bättre att vara dålig)

När jag gick i skolan brukade jag alltid låtsas att jag var sämre än jag är. Lärde mig den hårda vägen i lågstadiet att några killar inte klarar av att man är bättre än dem på vissa sporter. Om man är bättre blir man av dem (inte alla killar förstås) bemött med aggressivitet, fula ord och det har hänt att de t o m gråtit samt hittat på att jag gjort diverse saker. Vissa killar klarar helt enkelt inte av att förlora mot en tjej. Det verkar som om det är en förödmjukelse för dem.

Jag slutade förstås att spela fotboll och andra bollsporter på rasterna i skolan. Förutom en stund i mellanstadiet när alla tjejer började spela basket tillsammans, sen kom killarna på att de skulle vara med. 

På gympan låtsades jag alltid vara dålig på bollsport för att slippa aggressiva reaktioner. Om någon passade fortsatte jag springa rakt framt, ibland hoppade jag nästa över fotbollen för att den inte skulle hamna på mina fötter. Jag duckade en hel del handbollar och fick några basketbollar i huvudet. Så bra var jag på att spela dålig.

Basketbollarna i huvudet var ändå kul för det framkallade många reaktioner och åtminstone hände något. Det är inte särskilt kul med någon sport när man känner att man måste hålla igen.

Enligt min erfarenhet blir man mycket bättre bemött som tjej om man gråter efter att ha fått en softboll i huvudet än att ha fintat en boll av en kille.

Har ingen aning om andra kvinnor upplevt det likadant så detta är kanske inte en allmängiltlig historia. Detta är bara anledningen till att jag verkade så dålig.

Anonym (Bättre att vara dålig) skrev 2024-10-29 23:58:49 följande:

När jag gick i skolan brukade jag alltid låtsas att jag var sämre än jag är. Lärde mig den hårda vägen i lågstadiet att några killar inte klarar av att man är bättre än dem på vissa sporter. Om man är bättre blir man av dem (inte alla killar förstås) bemött med aggressivitet, fula ord och det har hänt att de t o m gråtit samt hittat på att jag gjort diverse saker. Vissa killar klarar helt enkelt inte av att förlora mot en tjej. Det verkar som om det är en förödmjukelse för dem.

Jag slutade förstås att spela fotboll och andra bollsporter på rasterna i skolan. Förutom en stund i mellanstadiet när alla tjejer började spela basket tillsammans, sen kom killarna på att de skulle vara med. 

På gympan låtsades jag alltid vara dålig på bollsport för att slippa aggressiva reaktioner. Om någon passade fortsatte jag springa rakt framt, ibland hoppade jag nästa över fotbollen för att den inte skulle hamna på mina fötter. Jag duckade en hel del handbollar och fick några basketbollar i huvudet. Så bra var jag på att spela dålig.

Basketbollarna i huvudet var ändå kul för det framkallade många reaktioner och åtminstone hände något. Det är inte särskilt kul med någon sport när man känner att man måste hålla igen.

Enligt min erfarenhet blir man mycket bättre bemött som tjej om man gråter efter att ha fått en softboll i huvudet än att ha fintat en boll av en kille.

Har ingen aning om andra kvinnor upplevt det likadant så detta är kanske inte en allmängiltlig historia. Detta är bara anledningen till att jag verkade så dålig.

Jag kan inte säga att du inte var med om det du var med om. Så kanske det var. 
    Jag själv var en otroligt dålig förlorare om jag förlorade, mot killar. En gång gav jag på mig en lagkamrat fysiskt och kastade ner honom på marken för att han inte kämpade tillräckligt, enligt mig. 

Men ärligt talat nu stumpan? 
    Inte en chans att det är den vanliga anledningen. Att tjejer inte vill visa att de kan och låtsas. Jag har ju sett hur de spelar mot varandra även när det varit uppdelat. Och det var lika uselt där. Jag har aldrig förlorat mot en tjej i någonting som har med sport att göra. 

Flickan som började panikgråta varke gång hon fick en softboll i skallen var en jävla dramaqueen och inget annat. Det var alltid så jävla synd om henne hela tiden. Hon var för övrigt en av de bättre tjejerna i klassen som i alla fall kämpade stenhårt ska dock sägas. Såg henne helt näck med fiffi i vädret en gång i 8an också när jag av misstag gick in i fel omklädningsrum. 

• Anonym (Bruttan)
    Anonym (Bättre att vara dålig) skrev 2024-10-29 23:58:49 följande:

Du är inte ensam. Det finns belagt i forskning (minns tyvärr inte varifrån!) att många flickor inte anstränger sig på idrotten i samma utsträckning som pojkar, för det anses inte passande och kvinnligt att ta ut sig och bli svettig. Det är sånt killar gör. 

Det är också vanligt, i synnerhet bland flickor, att inte duscha efter idrottslektionerna. Upplever man att det inte är tryggt att duscha efteråt vill man inte heller bli svettig. Men det här med duschandet har ju kommit de senaste 15 åren, kanske. 

Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....