Inlägg från: Anonym (Halvsvensk man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
    Lynx123 skrev 2024-10-29 13:48:30 följande:

Därför att små tjejer förr inte uppmuntrades att leka med bollar. Har inget med evolution eller biologi att göra. Det man får träna på blir man bra på.

Köper inte det där resonemanget 

Jag jämför inte fotbollsspelande pojkar med flickor som hatade bollsport. Jag jämför flickor som aldrig sysslat med bollsport med pojkar som aldrig sysslat med bollsport. Jag gick i två grundskolor när jag var liten, och har gått  i en gymnasieklass. Mönstret var precis likadant. 

Tjejer var fumliga med bollen, klarade knappt av att slå en passning rätt och hade väldigt svårt för det motoriska. Kompisar jag hade som aldrig sysslat med bollsport var avsevärt mycket bättre med bollar än deras motsvarigheter bland flickorna. Flera av de var även betydligt bättre än flickorna som höll på med bollsport. 
    Anonym (Kt) skrev 2024-10-29 19:24:23 följande:

I mitt fall så vågade jag knappt röra mig pga killarna mobbade och var grovt tävlingsinriktade. Var som om de trodde det var på liv och död på varje lektion. Ett trauma än idag.

Det är bland annat denna faktorn som gör att män är betydligt mer framgångsrika än kvinnor gällande nästan allting. Viljan att vinna, bli bäst och att tävla. 

Det handlar inte enbart om kvinnoförtryck, faktiskt ganska lite om kvinnoförtryck och mer om tävlingslust och viljan att gå över lik för att vinna. 
    Anonym (ändrats ganska så mycket.) skrev 2024-10-29 20:37:42 följande:

tur då att min dotter tävlar på hög nivå och vet du hon spelar i en grupp av sex personer just nu är hon den enda tjejen på den nivån i tennis gruppen och hon slår flera av killarna men tävlar också i mixed dubbel. Hon och den killen som hon spelat i hop med i flera år och är lika bra som. 

Som sagt min man var elitidrottare och jag har tävlat på hög nivå.
    Nu håller både dottern och sonen på med idrott och tävlar.

Är du själv en stjärna på någon sport? är du själv bra på bollsporter eller annan sport? 
    tillhör du dom duktiga killarna eller är tillhör du medel killarna? 
    är du själv en sportkille eller?

Det finns många duktiga sportkillar men lite lustigt när killar som inte är det ska tala om för sporttjejer att killar är bättre på sport, så vilken kategori tillhör du?

den duktiga sportkillen eller den mediokra killen som ändå måste tala om för tjejer även till sporttjejer att killar är bättre?

Då betyder det endast att hennes motsvarighet bland pojkarna i er klubb eller de hon spelar mot är för dåliga. Om hon är en flicktalang på nivå 3 av 5 och hon sedan möter en pojktalang på nivå 3 av 5 så kommer hon torska stort. 

Det fungerar för henne nu för att hon helt enkelt möter för dåligt motstånd. Om landets bästa pojke och flicka möts i en match så kommer flickan bli utklassad. Samma i alla sporter. 
    Arlene skrev 2024-10-29 20:55:31 följande:
    Så du är själv bra på sport?
    Du är bra på bollsporter? 
    Du tillhör dom män som är bra och är framgångsrika? 
    Du tillhör dom framgångsrika männen som har tävlingslust,
    du har stark vilja att vinna, tävla och bli bäst? 
    Du vill gå över lik för att vinna? 

Hur bra är du då? vilken nivå inom idrotten är du på eller har varit? 
    var du eller är du framgångsrik? 
    Inom vilken bollsport? 
    För du tillhör väl dom männen som är framgångsrika inom nästan allt då?
    vad är du mer framgångsrik inom? 

Du är alltså bättre än kvinnor inom det mesta, kan du ge exempel på vad du är så bra på, mer än kvinnor? 
    Idag är jag väl inget vidare men när det begav sig var jag åtminstone med i uttagningarna till distriktslag inom en av våra största sporter, så visst har jag någorlunda koll på vad jag pratar om. 
    Anonym (Klart) skrev 2024-10-29 21:33:24 följande:
    Har ni läst hans andra trådar så framställer han sig som allt annat än sympatisk och älskar att trycka på kvinnors knappar och provocera 
    Sanningen provocerar? Drömmer
    Anonym (ändrats ganska så mycket.) skrev 2024-10-29 22:01:20 följande:
    Man baxnar över vissa svar här.
    Hon tillhör en grupp bra tennisspelare. 
    Nej självklart kommer hon aldrig slå toppkillarna av eliten men hon slår givetvis
    merparten av killarna eftersom hon är duktig. Hennes mål är att bli bland dom bästa tjejerna så klart men visst tycker hon att det är roligt när hon även vinner mot killar på hennes nivå.

Nej Serena Williams skulle slå inte Novak Djokovic men hon skulle slå dom flesta killar i världen. 

Jo just nu slår min dotter  faktiskt killar på samma nivå som hon är på ungefär varannan gång. 

Det stämmer att hon aldrig kommer att slå den bästa killen  att hon kan slå dom allra flesta andra killar. 
    Precis som med Serena Williams, det är några killar hon inte kan slå men är ändå bättre än merparten av killar som spelar om man ska jämföra med kända spelare. 

Varför är det så viktigt att tala om för tjejer att dom inte kan slå dom allra bästa killarna? ja det väl alla redan,  jaha så är det men spelar det någon som helst roll?
    duktiga tjejer kan ändå slå många killar. 
    Är det jobbigt då för dom killarna som förlorar mot tjejer? 
    För det låter som att du måste tala om för alla att killar är så mycket bättre än tjejer, ja det är väl inget nytt att killar är fysiskt starkare och dom bästa killarna kommer att slå dom bästa tjejerna, ja så är det, men dom duktiga tjejerna kommer fortfarande kunna slå merparten av killarna.

Min dotter är duktig inom sin sport, hon tävlar på damsidan och i mixed dubbel,
    min son tävlar inom sin sport på herrsidan, bägge vill bli bra och komma långt.
    Inte fasiken tänker vår dotter att hon ska bli bättre än alla killar utan då bättre bland tjejer och då att hon och hennes tennispartner ska bli bra på mixed dubbel.
    Vår son tävlar ju självklart mot andra killar och inte mot tjejer och tänker ju inte jag är bättre än tjejer utan vill ju självklart slå killar på sin nivå.
    Du vet ju precis som alla andra att killar är fysiskt starkare än kvinnor som grupp
    ändå måste du fråga varför killar är bättre? 
    Vad är meningen med det? framhäva hur bra killar är och hur sämre tjejer är?
    Min dotter kan bli bra inom damidrott ska hon alltid tänka på att hon är sämre än killar på samma nivå? ska min son om han nu inte kommer lika långt inom sin sport då tänka äsch jag är ändå bättre än tjejer på min nivå.
    Vilket konstigt sporttänk!

Vad var syftet med tråden? undrade du verkligen om varför tjejer var sämre på bollsporter? du fick många bra svar som också de flesta redan visste tror även att du visste dom svaren du fick, kan inte ha varit nytt för någon vuxen person.
    Ville du veta varför eller ville du bara säga att killar är bättre och tjejer är sämre?
    Hur bra är du själv på sport? skulle du själv vara bättre än de flesta tjejer inom olika sporter? var du en av sportkillarna i klassen som var bra på flera sporter?
    Fick du bra betyg i idrott? 
    Jag precis som min dotter fick högsta betyg i idrott och jag tycker nog att jag var bättre än många killar på många sporter faktiskt bättre än majoriteten av killarna men självklart inte bättre än dom bästa killarna. 
    Men det var inte viktigt för mig eller är det för andra utan man vill ju bli bra på sin sport och vinna mot dom man tävlar. 
    Dock har en del killar det svårt för att förlora mot tjejer. 
    Hur skulle du själv reagera? 
    Jag skulle skämmas. Jag har aldrig förlorat mot en tjej i hela mitt liv. Jag var med i uttagningarna till Stockholms distriktslag i min sport som är en av de absolut populäraste bland killar med enorm konkurrens. Inte som Tennis där bara fint folk och deras avkommor får leka sinsemellan. 
    Anonym (ändrats ganska så mycket.) skrev 2024-10-29 22:01:20 följande:
    Hur skulle du själv reagera? 
    Har även spelat mot vårt dåvarande flicklag som dels var 1 år äldre än oss, dels tvåor i Sverige i sin ålderskategori. De hade inget att komma med alls, spelade ut de helt och håller, då var vi 13 och de 14. Det var på årsdagen av vår klubb, då det spelades inofficiella matcher mellan lagen i klubben. 
    Anonym (Bättre att vara dålig) skrev 2024-10-29 23:58:49 följande:

När jag gick i skolan brukade jag alltid låtsas att jag var sämre än jag är. Lärde mig den hårda vägen i lågstadiet att några killar inte klarar av att man är bättre än dem på vissa sporter. Om man är bättre blir man av dem (inte alla killar förstås) bemött med aggressivitet, fula ord och det har hänt att de t o m gråtit samt hittat på att jag gjort diverse saker. Vissa killar klarar helt enkelt inte av att förlora mot en tjej. Det verkar som om det är en förödmjukelse för dem.

Jag slutade förstås att spela fotboll och andra bollsporter på rasterna i skolan. Förutom en stund i mellanstadiet när alla tjejer började spela basket tillsammans, sen kom killarna på att de skulle vara med. 

På gympan låtsades jag alltid vara dålig på bollsport för att slippa aggressiva reaktioner. Om någon passade fortsatte jag springa rakt framt, ibland hoppade jag nästa över fotbollen för att den inte skulle hamna på mina fötter. Jag duckade en hel del handbollar och fick några basketbollar i huvudet. Så bra var jag på att spela dålig.

Basketbollarna i huvudet var ändå kul för det framkallade många reaktioner och åtminstone hände något. Det är inte särskilt kul med någon sport när man känner att man måste hålla igen.

Enligt min erfarenhet blir man mycket bättre bemött som tjej om man gråter efter att ha fått en softboll i huvudet än att ha fintat en boll av en kille.

Har ingen aning om andra kvinnor upplevt det likadant så detta är kanske inte en allmängiltlig historia. Detta är bara anledningen till att jag verkade så dålig.

Jag kan inte säga att du inte var med om det du var med om. Så kanske det var. 
    Jag själv var en otroligt dålig förlorare om jag förlorade, mot killar. En gång gav jag på mig en lagkamrat fysiskt och kastade ner honom på marken för att han inte kämpade tillräckligt, enligt mig. 

Men ärligt talat nu stumpan? 
    Inte en chans att det är den vanliga anledningen. Att tjejer inte vill visa att de kan och låtsas. Jag har ju sett hur de spelar mot varandra även när det varit uppdelat. Och det var lika uselt där. Jag har aldrig förlorat mot en tjej i någonting som har med sport att göra. 

Flickan som började panikgråta varke gång hon fick en softboll i skallen var en jävla dramaqueen och inget annat. Det var alltid så jävla synd om henne hela tiden. Hon var för övrigt en av de bättre tjejerna i klassen som i alla fall kämpade stenhårt ska dock sägas. Såg henne helt näck med fiffi i vädret en gång i 8an också när jag av misstag gick in i fel omklädningsrum. 

Ess skrev 2024-10-31 08:28:44 följande:

Jag kan i alla fall svara på varför jag är dålig på bollsporter. Det är för att jag HATAR boll och lagsporter, är totalt ointresserad, och sket totalt i när de skulle tvinga mig va med i skolan. Jag gick runt på planen och tittade på annat.

Det finns ett gammalt talesätt som lyder: 

Man gillar det man är bra på och hatar det man är dålig på. Gäller både män och kvinnor. Tack för att du belyste detta. 
    Anonym (Sluta separera barn i träning) skrev 2024-10-30 09:59:05 följande:
    Mina barn spelar hockey. Det är inga problem med att ha lag med både flickor och pojkar i. Vår klubb har förlorat en del flickor sedan man bestämde sig för att fokusera på rena flicklag istället för att flickorna får fortsätta träna och spela matcher med pojkarna så länge de önskar. Mina är 11 och denna säsong är första året de får tacklas. Det är noll skillnad i hur flickorna går in för att tacklas jämfört med pojkarna. 

Jag tror att vår klubb kommer att förlora på att ha gjort det val man gjort. Jag tror inte att den tjejen som kom med i TV-puckslaget från vår klubb hade gjort det om hon inte hade spelat med pojkarna. Jag tror att det kommer att dröja länge nu till vi får med en ny tjej i det laget. Vilket är synd då det varit en inspiration till de tjejer som spelar.
    Vad är det för föräldrar som låter sina pojkar spela i ett blandlag med flickor? 
    Snacka om slösad tid. Pojkarna måste ju tappa något enormt i sin utveckling av att spela med så dåliga lagkamrater. 

Snacka om förfall. 
    Anonym (Ha ha) skrev 2024-10-31 11:16:27 följande:

Ingen behöver klämma åt TS, det fixar han så bra själv. 

Genom att konstatera verkligheten som ni alla vill förneka. 
    Anonym (Sluta separera barn i träning) skrev 2024-10-31 12:11:35 följande:
    Inget förfall alls för att man ställer samma krav på flickor och pojkar i en idrott. Det är inga problem alls att spela tillsammans. Flickorna är precis lika tuffa som pojkarna i närkamper. 

Vad jag egentligen skulle vilja säga om ditt imbecilla uttalande lämpar sig inte i skrift på ett forum. 
    Flickorna blir så klart bättre, på killarnas bekostnad som blir betydligt sämre. 
    Detta vore katastrof för svensk idrott om man skulle genomföra det på nationell nivå. Flickor är överlag allt för dåliga i jämförelse med pojkar, 

Sen finns det undantag. De flickor som är överlägsna alla andra flickor kan spela i pojklag. På så sätt får de flickorna en större utmaning och det blir inte på bekostnad av pojkarna. 

Flickor har inte samma förutsättningar att bli bra. Att spela och träna mot flickor är jämförbart med att spela/träna mot de som är 4 år yngre. Helt kass. 
    Anonym (Ho ho) skrev 2024-10-31 12:21:04 följande:

Den halvsvenska mannen är ett troll. Läste i en annan tråd att han har tre olika konton: Rob, något med enbart siffror, och så detta. 

Detta är ingen man. Det är någon som egentligen har ett mycket dåligt självförtroende, inga vänner och inga kvinnor. Och detta kompenserar han genom att trycka ner kvinnor, och hittar på historier som han har kopierat från en bok.

Eftersom han har så mycket tid så har han nog inget jobb. Sitter i pojkrummet, eller i källaren, hos sina föräldrar. Och för att kompensera för sitt patetiska liv så ger han på sig på kvinnor. En riktig fegis. 

Nej jag är inget troll. 

Rob är inte jag utan en annan användare. Namnet med siffror är jag, men det är mitt riktiga nick som inte är anonymt. Sifforna = Halvsvensk man. Och anledningen till att jag började skriva med det var för att folk använde signaturen Halvsvensk man och skrev saker som jag inte stod bakom. Så jag bytte till mitt ickeanonyma nick för att verifiera att trådarna var skapade av mig och inte någon som utger sig för tt vara Halvsvensk man. 

Jag jobbar inom teknik, är utbildad kad konstruktör. Har senarelagd semester. Nästa vecka är min sista semestervecka. 

Och nej, det är inte trollande. Allt jag skriver är sanning. Det vet du också. Därför som många ger tummen upp i trådarna och argumenterar likt mig.
    Anonym (Sluta separera barn i träning) skrev 2024-10-31 12:24:31 följande:
    Upp till puberteten är det ingen större skillnad på flickor och pojkar bland de som vill utöva en sport. 
    Jo det är stor skillnad där med. Sen blir skillnaden ännu större efter puberteten. 
    Fram tills puberteten kan begåvade flickor hänga med i tempot och kvaliteten som killarna har, efter puberteten kan inte ens de extra begåvade tjejerna hänga med. 

Men några få undantag som mer bekräftar regeln så är det så. 
    Mimosa86 skrev 2024-10-31 19:39:20 följande:

Tala för digsjälv. I min tennisgrupp så är männen sämst. Jag slår hårdast ;)

När jag läser såna här inlägg så tänker jag direkt på vilka sorts män ni stöter på? 
    Vad är det för män? 

Feminiserade cuckar som gråter i grupp eller vad är det frågan om? 

Har aldrig i hela mitt liv stött på en flicka eller kvinna som varit fysiskt överlägsen mig i någonting. 
    Anonym (Sluta separera barn i träning) skrev 2024-10-31 16:01:21 följande:
    Tro vad du vill. Jag vet vad jag ser på matcherna. 
    Vad är det för pojkar undrar jag då? 
    Anonym (Sluta separera barn i träning) skrev 2024-10-31 12:24:31 följande:
    Upp till puberteten är det ingen större skillnad på flickor och pojkar bland de som vill utöva en sport. 
    Enorm skillnad förutsatt att pojkar och flickor på samma motsvarande nivå möts. Om den bästa pojken möter den bästa flickan så kommer den bästa pojken vinna helt överlägset 10 gånger av 10. 

Men om de bästa flickorna tävlar med mediokra pojkar så kan de kanske hävda sig. 

Detta baserar jag på egna erfarenheter. Jag VET vad jag pratar om. 
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....