Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
Ja det är faktiskt lite anmärkningsvärt.
Om du tar ett lag med 9-åringar i valfri bollsport så finns det egentligen ingen anledning till att tjejerna inte skulle kunna hävda sig mot killarna. De är lika stora, lika snabba, lika starka.
Men med ytterst få undantag så är det milsvid skillnad. Inställning, fart, hårdhet i närkamper och annat skiljer rejält. Så även teknik (det är ju delvis för att killarna blir tvingade att lära sig hantera bollen på mindre tid eftersom deras motspelare jagar som illrar mer än hamstrar).
Så varför skiljer det där? Jag vet faktiskt inte. Ställer tränarna hårdare krav på killarna? Är grupperna mindre på tjejsidan så man inte kan ha hårdare krav för då slutar några och det blir ingenting av det?
Jag spelade mycket fotboll med killar som yngre. Inte organiserat men på raster och annat. Sen gick jag fotboll på gymnasiet och då var det mixat. Då var det ju otrolig skillnad på en fotbollsplan som tjej och kille i tonåren. Man fick verkligen spela utifrån tanken att man aldrig skulle vinna en löpduell. Jag är snabb som kvinna betraktat men det hjälper inte. Men upp t o m 7an - 8an upplevde jag aldrig problem.
Fun fact så är jag nu återigen jämnsnabb med män i min egen ålder när jag jagar bollar. Men det säger nog mer om hur mycket fart de tappat :) Dock är jag brutalt mycket lättare så jag bufflar ju inte undan någon. Men man kommer långt på fart, en ork som överstiger de flestas och pannben.