• PH76

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Jag tror att det helt enkelt är så att pojkar i låg ålder spenderar mer tid med en boll och på så sätt får en bättre teknik (på gruppnivå). Sen så är det så att pojkar/män på gruppnivå är starkare och på så sätt springer snabbare och kastar/skjuter/slår hårdare, detta på ett sätt som gör det väldigt svårt för tjejer att konkurrera. Jag minns min frus förvåning när vi träffades för ca 20 år sedan och vi båda tränade mycket på gym, det fanns några bodybuilding tjejer på gymmet och vi diskuterade styrka. Min fru var av uppfattningen att de säkerligen var mycket starkare än vad jag var, innan jag förklarade att de aldrig kommer att bli det även om de har större och synligare muskler. Det tog ett tag för henne att förstå men det gick fram tillslut.

Det handlade inte om att jag behövde vara starkare, det skiter jag i, utan endast att män och kvinnor har helt olika förutsättningar när det kommer till styrka (på gruppniv).

• PH76
    Anonym (Sluta separera barn i träning) skrev 2024-10-30 09:11:47 följande:
    Upp till puberteten är det ingen större skillnad mellan pojkar och flickor om de tränar på samma vis. Därför borde man inte ha könsgrupperad träning upp till den åldern. 
    Jo det är fortfarande skillnad, testa en armbrytningstävling innan puberteten så får du se. Det är inte lika stor skillnad men fortfarande en märkbar skillnad.
  • PH76
    Anonym (Öööh!!!!!!!) skrev 2024-10-30 20:02:21 följande:
    På fysiken i åttan fick vi testa en styrkemätare för handstyrka när vi skulle lära oss Newton. Jag hade mer handstyrka än alla i klassen utom en enda kille (av 9).

De var skitförvånade. Jag hade spelat klassiskt piano i sex år, det räckte.
    Vi pratar givetvis om tjejer och killar som grupp, att det finns statistika abnormaliteter förändrar ju inte det. När jag gick i 7an så vann jag armbrytning mot alla i 9an, det förändrar inte faktumet att 9or är starkare än 7or.
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....