• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Bosse)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 19:19:54 följande:
    Du hittar nog ingen person som hävdar sig stå för något annat än rättvisa. Människor har bara olika syn på vad rättvisa är.
    Röda sidan har inte sällan åsikten att blå sidan är orättvis, inhuman, rasistisk, misogyn, egoistisk etc
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bosse) skrev 2024-12-02 19:24:28 följande:
    Röda sidan har inte sällan åsikten att blå sidan är orättvis, inhuman, rasistisk, misogyn, egoistisk etc
    Ja, och det kan man ta med en rejäl nypa salt.

Rättvisa för mig i alla fall är att folk har lika rättigheter och skyldigheter. Sedan får man skörda frukterna av sitt resultat. Den som jobbar mer kommer att få ett bättre liv än den som är lat. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 19:08:10 följande:
    Oj, hur gamla är dom som skriver i tråden egentligen. Själv är jag givetvis för jämlikhet mellan könen men röstar blått. Så har svårt att se hur man kan utläsa politisk tillhörighet genom att man gillar rättvisa.
    Det undrar jag med
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 19:08:10 följande:
    Oj, hur gamla är dom som skriver i tråden egentligen. Själv är jag givetvis för jämlikhet mellan könen men röstar blått. Så har svårt att se hur man kan utläsa politisk tillhörighet genom att man gillar rättvisa.
    Jag begriper inte det heller, därför cirkulerar jag tillbaka till att uttrycket vänsterfeminist bara är ett i leden skällsord draget från fickan. Använda ofta i samband där jämlikhet diskuteras. Drar då slutsatsen att det berättar mer om personen som använder det.

Står själv för jämlikhet och också en ganska extremt kapitalistiskt (höger) synsätt, där jag faktiskt vill ha en större skillnad mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare. Kapa bidragen, Reducera föräldraledighet markant, kapa utbildningsgenerositeten och skicka ut unga i arbetslivet. (Jag förstår att det inte är för alla)

Har ofta blivit kallad för vänsterfeminist, enbart för att jag står för jämlikhet. Det borde vara ganska talande för hur dessa hycklare uppfattar jämlikhet också.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 21:23:25 följande:
    Jag begriper inte det heller, därför cirkulerar jag tillbaka till att uttrycket vänsterfeminist bara är ett i leden skällsord draget från fickan. Använda ofta i samband där jämlikhet diskuteras. Drar då slutsatsen att det berättar mer om personen som använder det.

Står själv för jämlikhet och också en ganska extremt kapitalistiskt (höger) synsätt, där jag faktiskt vill ha en större skillnad mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare. Kapa bidragen, Reducera föräldraledighet markant, kapa utbildningsgenerositeten och skicka ut unga i arbetslivet. (Jag förstår att det inte är för alla)

Har ofta blivit kallad för vänsterfeminist, enbart för att jag står för jämlikhet. Det borde vara ganska talande för hur dessa hycklare uppfattar jämlikhet också.
    Feminism är vänster per definition. Därför blir vänsterfeminism ett onödigt prefix. Feminism är vänster.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 21:43:57 följande:
    Feminism är vänster per definition. Därför blir vänsterfeminism ett onödigt prefix. Feminism är vänster.
    Nej. Det är det inte.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 21:44:51 följande:
    Nej. Det är det inte.
    Jo, både ur ett ekonomiskt men även ur konservativ vänster och högerskala. 

Sedan kan det finnas högerpersoner som är feminister men det är en annan fråga. Människor är inte totalt vänster eller höger utan en blandning.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 21:48:04 följande:
    Jo, både ur ett ekonomiskt men även ur konservativ vänster och högerskala. 

Sedan kan det finnas högerpersoner som är feminister men det är en annan fråga. Människor är inte totalt vänster eller höger utan en blandning.
    Jag tror du behöver utbilda dig.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 22:01:08 följande:
    Jag tror du behöver utbilda dig.
    Då tror du fel. Feminism är en vänsterideologi och har alltid varit. 
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 22:03:00 följande:
    Då tror du fel. Feminism är en vänsterideologi och har alltid varit. 
    Du är okunnig.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 22:04:26 följande:
    Du är okunnig.
    Nej, det är du som inte är upplyst och  inte klarar av att skilja på dina personliga känslor och fakta.

Att du definierar dig som höger är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 22:07:19 följande:
    Nej, det är du som inte är upplyst och  inte klarar av att skilja på dina personliga känslor och fakta.

Sammanhanget är att jag blir kallad för vänsterfeminist för att jag står för jämlikhet. Jag kallar mig inte ens för feminist själv för att jag tycker att jämställdhet borde ägas av alla. Så varför skulle någon ge mig det epitetet?

Nej. Du är extremt okunnig och behöver utbilda dig i vad feminism är och hur det sträcker sig genom de politiska fälten. Saken blir ju inte mer rätt för att du med bestämdhet känslosamt försöker låtsas som att du kan saker.
  • Anonym (klumpig)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 22:07:19 följande:

Jag tror att jag håller med dig, men vad sägs om att utveckla resonemanget så att det kan bli ett samtal om det istället för att ni ska kalla varandra okunniga?
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?