• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Bebbe)
    Marmite Devil skrev 2024-12-01 17:28:10 följande:

Fast nu är det ju så att kvinnodominerade områden systematiskt värdesätts lägre. Dessa människor jobbar redan i tex vård och omsorg och det skulle bli högst problematiskt för samhället om alla plötsligt sade upp sig för att börja jobba på gata och park istället. 

Ibland måste man tänka till lite. 

Javisst, det här systemet med lägre "kvinnolöner" och högre "manslöner" som är satt i bruk borde ifrågasättas av fler. Det är ju ett konstgjort system som får sin validitet pga att den är etablerad. Tar man några steg tillbaka och får ett helhetsperspektiv så ser man ju det.
  • Postman
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-01 15:07:16 följande:

Ni som förespråkar demokrati och rätt till sin egen kropp, förespråkar ni etatism? Hur försvarar ni i så fall att majoriteten får bestämma över minoriteten? Hur försvarar ni skattetvånget? Hur försvarar ni totalförsvarsplikten och värnplikten? Hur försvarar ni tvångsinlösen? Nu kanske ni inte förespråkar något av detta, annars får ni gärna berätta närmare.

Vet inte riktigt vad du är ute efter nu men ja jag tycker oftast att majoriteten måste få bestämma över minoriteten, ja vi måste betala skatt, ja vi måste ha totalförsvarsplikt och värnplikt och ja vi måste ibland ha tvångsinlösen. Ett demokratiskt samhälle måste ha regler och lagar för att kunna fungera på just ett demokratiskt vis. Demokratin kan också bli ett hot mot just demokrati, det har vi redan sett bevis på de senaste åren med koranbränning osv.  
  • ClumsySmurf
    Marmite Devil skrev 2024-12-01 17:28:10 följande:

Fast nu är det ju så att kvinnodominerade områden systematiskt värdesätts lägre. Dessa människor jobbar redan i tex vård och omsorg och det skulle bli högst problematiskt för samhället om alla plötsligt sade upp sig för att börja jobba på gata och park istället. 

Ibland måste man tänka till lite. 

vi har lagar baserade på att tjejer föds med snopp men det verkar helt omlöjligt att politiker en spark i röven när det gäller något det har klagats på i flera år.

Det går bra att klaga på att det inte är lika ufall mellan privata och offentliga sektorn precis som om lika utfall mellan olika val skulle vara någon mänsklig  rättighet med det fastnar där, det är som om även högljuddaste och tjatigast själva systematiskt nedvärderar kvinnodominerade områden.

det går bra att klaga på att det inte är lika ufall mellan privata och offentliga sektorn med det fastnar där
  • Anonym (Bebbe)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-01 17:50:40 följande:
    vi har lagar baserade på att tjejer föds med snopp men det verkar helt omlöjligt att politiker en spark i röven när det gäller något det har klagats på i flera år.

Det går bra att klaga på att det inte är lika ufall mellan privata och offentliga sektorn precis som om lika utfall mellan olika val skulle vara någon mänsklig  rättighet med det fastnar där, det är som om även högljuddaste och tjatigast själva systematiskt nedvärderar kvinnodominerade områden.

det går bra att klaga på att det inte är lika ufall mellan privata och offentliga sektorn med det fastnar där
    Mäns och kvinnors yrken inom det privata/ offentliga är orättvis även där. Men det vet du nog. Jämför en rörläggare och en undersköterska t ex.
  • Anonym (Feime)
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 15:54:12 följande:
    Så snälla herr manliga knäskål. hur är det kvinnors fel att MÄN väljer starta krig, att MÄN väljer att bli gärningsmän? Hur är det kvinnors fel att MÄN oftare väljer att inte vara en närvarande förälder? 
    Om du nu är demokrat som du påstod dig bara borde du förstå att jag inte har mer ansvar för vad en annan person gör bara för att vi har samma kön.

De män som gör de här brotten är de som har ansvaretför det precis som att de kvinnor som begår brott har ansvar för det. Jag har inte mer ansvar för andra män och du har inte mer ansvar för andra kvinnor. Det är grundläggande demokratiska värderingar att alla människor har samma rättigheter och skyldigheter. 
  • Hejhoppgummi
    Postman skrev 2024-12-01 17:33:28 följande:
    Jag vet inte vad du svamlar om nu. Jag har inte vänt mig emot detta. I ett demokratiskt samhälle gäller detta oavsett kön, etnicitet osv osv. 
    Jasså? Har du inte? Hur många gånger har du försvarat kvinnors rätt i denna tråd? om du är så mån om demokratin menar jag
  • Anonym (Man2)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-30 17:23:33 följande:
    Fast utan en lat man som man ska handla, laga mat åt och städa efter så har man större möjlighet att lägga tid och kraft på sitt jobb. Och barnen varannan vecka åren när det funkade för mitt ex gav min karriär en rejäl skjuts, så jäkla mkt tid jag plötsligt hade. Så jag håller inte helt med, singelskap gynnar kvinnors ekonomi säger jag.
    Ett misstag att stadga sig med en lat man när det finns så många bra män på marknaden. Men jag är inte i rätt sist att klandra dig då jag gifte mig med en kvinna som också var ganska lat. Men är skiljd sedan flera år och tillsammans med en kvinna där det inte sitter fast.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-01 17:59:13 följande:
    Om du nu är demokrat som du påstod dig bara borde du förstå att jag inte har mer ansvar för vad en annan person gör bara för att vi har samma kön.

De män som gör de här brotten är de som har ansvaretför det precis som att de kvinnor som begår brott har ansvar för det. Jag har inte mer ansvar för andra män och du har inte mer ansvar för andra kvinnor. Det är grundläggande demokratiska värderingar att alla människor har samma rättigheter och skyldigheter. 
    Så du har noll civilansvar? Om du ser saker som är olämpliga säger du inte till? Om din son skulle misshandla skulle du rycka på axlarna? om din dottter skulle bli våldtagen så är det med samma? Inte ditt ansvar? är män rädda för att vara förebilder eller föregå med gott exempel?
  • Anonym (Man2)
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 10:56:56 följande:
    jasså? om alla gärningsmän vore inlåsta i detta nu hade det väl inte dagligen begåtts brott? den öde ön ska alltså vara för både befintliga gärningsmän samt för alla som är i riskzonen för att bli gärningsmän. Detta för att skona civilsamhället från just gärningsmän. eller vill du leva i en värld där flera män fortsätter att utvecklas till just gärningsmän? andra män verkar inte klara av arbetet med att förbättra för dessa män utan de tycker det är lättare att skylla männens förfall på elaka ondsinta kvinnor och feminister Tomte
    Härlig syn på män du har
  • fultextad användarhandbok
    ClumsySmurf skrev 2024-12-01 17:34:48 följande:
    Om vi för sanningens skull säger att räcker med att invandrare har klankrig
    anarkisterna kan flytta till förorten om de vill.
    Anarkism går att se som motsatsen till etatism, det finns inget givet samband mellan det och klankrig. Men ja, det är ett ämne som kan mynna ut i intressanta debatter, speciellt då det finns olika infallsvinklar på det.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?