• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Marmite Devil
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 16:27:37 följande:
    Just faktorn -en fru som inte tjänar så bra- är ytterligare ett system som gör att den här orättvisan upprätthålls. Nu ser vi ju alltfler singelhushåll och individuell ekonomi och då börjar den här snedfördelningen bli alltmer påtaglig.

Ja så är det ju. 

Det är underligt hur traditionellt mansdominerade arbeten inom ex kommunen kan ge bättre betalt än traditionellt kvinnodominerade arbeten ger sämre betalt. Det är nästan som om det en gång fanns ett system där man politiskt satte kvinnolöner som var lägre då kvinnor klev ut på arbetsmarknaden. 

• TvillingmammaVästgöte
    Marmite Devil skrev 2024-12-01 00:25:47 följande:

Ja så är det ju. 

Det är underligt hur traditionellt mansdominerade arbeten inom ex kommunen kan ge bättre betalt än traditionellt kvinnodominerade arbeten ger sämre betalt. Det är nästan som om det en gång fanns ett system där man politiskt satte kvinnolöner som var lägre då kvinnor klev ut på arbetsmarknaden. 

Om kvinnor vill ha högre lön kan de ju söka dessa traditionellt mansdominerade arbeten inom kommunen? Det är ju så marknadsekonomi fungerar. På köpet skulle vi få en mer jämställd arbetsmarknad. 
  • Postman
    Hejhoppgummi skrev 2024-11-30 20:16:08 följande:
    Ja vid detta laget vet vi redan att män är överrepresenterade som gärningsmän, och att de vidareutbildar sig i lägre omfattning. Då skulle vi istället kunna lägga de pengarna på att förflytta alla de undermåliga männen till en öde ö. Då skulle vi även spara pengar då färre brott skulle begås. Winning 🙏🏼
    Det görs redan, gärningsmän straffas och sätts i fängelse.  
  • Anonym (Bosse)
    Hejhoppgummi skrev 2024-11-30 20:16:08 följande:
    Ja vid detta laget vet vi redan att män är överrepresenterade som gärningsmän, och att de vidareutbildar sig i lägre omfattning. Då skulle vi istället kunna lägga de pengarna på att förflytta alla de undermåliga männen till en öde ö. Då skulle vi även spara pengar då färre brott skulle begås. Winning 🙏🏼

Har du samma uppfattning om invandrare som grupp? Funktionshindrade eller andra grupperingar som generellt sett inte lyckas lika bra? Att vi deporterar dom?

Eller gäller det bara män och är en osund del av ditt mansförakt?

• Hejhoppgummi
    Postman skrev 2024-12-01 09:23:56 följande:
    Det görs redan, gärningsmän straffas och sätts i fängelse.  
    jasså? om alla gärningsmän vore inlåsta i detta nu hade det väl inte dagligen begåtts brott? den öde ön ska alltså vara för både befintliga gärningsmän samt för alla som är i riskzonen för att bli gärningsmän. Detta för att skona civilsamhället från just gärningsmän. eller vill du leva i en värld där flera män fortsätter att utvecklas till just gärningsmän? andra män verkar inte klara av arbetet med att förbättra för dessa män utan de tycker det är lättare att skylla männens förfall på elaka ondsinta kvinnor och feminister Tomte
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Bosse) skrev 2024-12-01 09:27:36 följande:

Har du samma uppfattning om invandrare som grupp? Funktionshindrade eller andra grupperingar som generellt sett inte lyckas lika bra? Att vi deporterar dom?

jag föraktar inte alla män, bara de män som är misogyna, de män som inte är demokratiska, de män som inte är jämställda, och alla de män som försvarar dessa mäns rätt att fortsätta vara skunk. De män som ger ryggdunkningar och hejarop till sunkiga män. Min sambo är en man, han föraktar jag inte. Han är en av få män som är jämställda, demokratiska OCH som faktiskt vågar öppna käften och säga till andra män när de är sexistiska och/eller misogyna.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Bosse) skrev 2024-12-01 09:27:36 följande:

Och. Funktionshindrade väljer inte att vara just funktionshindrade. medan alla de sunkiga männen dagligen väljer att vara just sunk och skunk. Så det är inte jämförbart för fem öre, eller hur? Eller menar du att män genetiskt är sunkigare än kvinnor? Och att det är synd om männen? om det ska likställas med funktionshindrade
  • Postman
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 10:56:56 följande:
    jasså? om alla gärningsmän vore inlåsta i detta nu hade det väl inte dagligen begåtts brott? den öde ön ska alltså vara för både befintliga gärningsmän samt för alla som är i riskzonen för att bli gärningsmän. Detta för att skona civilsamhället från just gärningsmän. eller vill du leva i en värld där flera män fortsätter att utvecklas till just gärningsmän? andra män verkar inte klara av arbetet med att förbättra för dessa män utan de tycker det är lättare att skylla männens förfall på elaka ondsinta kvinnor och feminister Tomte
    Det blir många på ön som ör i riskkzonen för hur gör vi med kvinnor, muslimer, invandrare och andra grupper som är i riskzonen? Vem ska bestämma när någon är i riskzonen, vem ska vakta dessa på ön?  Ja frågorna blir många. Det är inte bara en fråga för alla män utan en fråga för alla som lever i vårt demokratiska samhälle. Du verkar emot ett demokratiskt samhälle. 
  • Hejhoppgummi
    Postman skrev 2024-12-01 11:03:50 följande:
    Det blir många på ön som ör i riskkzonen för hur gör vi med kvinnor, muslimer, invandrare och andra grupper som är i riskzonen? Vem ska bestämma när någon är i riskzonen, vem ska vakta dessa på ön?  Ja frågorna blir många. Det är inte bara en fråga för alla män utan en fråga för alla som lever i vårt demokratiska samhälle. Du verkar emot ett demokratiskt samhälle. 
    ååååh skulle du bry dig om det demokratiska samhället? Gulligt. lika mycket som du bryr dig om kvinnors rätt till samtycke och fri vilja? Kvinnors rätt till att ha preferenser och krav? Eller är det bara känsligt när eventuellt män skulle påverkas? Då är det plötsligt hot mot demokratin 🤡
  • Postman
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 11:06:26 följande:
    ååååh skulle du bry dig om det demokratiska samhället? Gulligt. lika mycket som du bryr dig om kvinnors rätt till samtycke och fri vilja? Kvinnors rätt till att ha preferenser och krav? Eller är det bara känsligt när eventuellt män skulle påverkas? Då är det plötsligt hot mot demokratin 🤡
    Klart jag bryr mig om ett demokratiskt samhälle. Ser inget känsligt i det. Ett demokratiskt samhälle är jag beredd att offra mitt liv för, är du det, verkar inte så. Du verkar vilja selektera ut människor. 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?