• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Man2)
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 15:54:12 följande:
    Vet du inte vilket kön som är värst? för att du ens ska vara en gnutta seriös. Vilket kön har startat i princip alla krig? vilket kön är överrepresenterade som gärningsmän? Så snälla herr manliga knäskål. hur är det kvinnors fel att MÄN väljer starta krig, att MÄN väljer att bli gärningsmän? Hur är det kvinnors fel att MÄN oftare väljer att inte vara en närvarande förälder?

VEM är det som gör dessa val? Är det inte männen själva som gör dessa val? varför vill du frånta männen ansvar? Är män djur? eller varför saknar så många män konsekvenstänk? menar du på fullaste allvar att det är genusforskning som skapat alla dessa sunkiga män? eller det är kanske feministerna? För allt är alla andras fel och inte de stackars männens fel 
    Ta det lugnt så du inte riskerar en hjärtinfarkt. Känner du många män som startat krig? Visst är män som grupp överrepresenterade inom vissa typer av brott men ska man som grupp stå till svars för vad någon liten procent gör?

Om jag vänder på det varför är kvinnor golddiggers? En normalt fungerande individ klumpar så klart inte ihop alla kvinnor som golddiggers bara får att vissa är det så varför klumpar du ihop män och har så dålig syn på män? Ja just din man har en av otroligt få som inte har en unken kvinnosyn.
  • Anonym (Bebbe)
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 18:15:52 följande:
    Så du har noll civilansvar? Om du ser saker som är olämpliga säger du inte till? Om din son skulle misshandla skulle du rycka på axlarna? om din dottter skulle bli våldtagen så är det med samma? Inte ditt ansvar? är män rädda för att vara förebilder eller föregå med gott exempel?
    Tycker att män generellt borde bli mer ansvarstagande inom alla instanser. Män generellt förväntar sig att bli omhändertagna av kvinnor. Hela incelkulturen är ett symptom på detta. Eller när mäns psykiska ohälsa diskuteras så dras alltid kvinnor upp som en slags abstrakt orsakssamband, kan vara en hänvisning till feministers intresseområden och ett oklart samband där andemeningen verkar handla om att om man gör tillvaron sämre för kvinnor så blir mäns psykiska ohälsa automatiskt bättre på något sätt. Allt som inte handlar om männen själva uppfattas som lösningen på alla mäns problem, och då kvinnor uppfattas som motsatsen till män så blir den naturliga, reflexmässiga reaktionen att motarbeta kvinnor och deras rättigheter. 

Som sagt, jag pratar i generella drag. Men det här icke-ansvariga förhållningssättet till allt möjligt är söndrande för mansrollen.
  • fultextad användarhandbok
    Postman skrev 2024-12-01 17:42:27 följande:
    Vet inte riktigt vad du är ute efter nu men ja jag tycker oftast att majoriteten måste få bestämma över minoriteten, ja vi måste betala skatt, ja vi måste ha totalförsvarsplikt och värnplikt och ja vi måste ibland ha tvångsinlösen. Ett demokratiskt samhälle måste ha regler och lagar för att kunna fungera på just ett demokratiskt vis. Demokratin kan också bli ett hot mot just demokrati, det har vi redan sett bevis på de senaste åren med koranbränning osv.  
    Tack för ditt svar! Jag kanske var lite otydlig, men emellanåt stöter man på påståenden om exempelvis att det eller det inte är eller är logiskt, utan att se en uppställning som bevisar antingen det ena eller det andra, eller som i det här fallet, att begreppet demokrati nästan används som ett sorts slagträ. Den som är mest demokratisk verkar på något sätt vinna fiktiva självpåtagna poäng i en debatt som inte leder någon vart. Jag gillar att ifrågasätta givna påståenden, allt från axiom till fria val till styrelseskick. 

Man kan förstås tycka det ena eller det andra, en intressant aspekt är hur de moraliska värderingarna vilka de baseras på, ser ut. Vad gäller det sistnämnda har jag inga insikter i det, och slår jag upp det så kommer det fram olika nyhetsartiklar på att det skett i Sverige, där jag inte bor. Men jag kan läsa om det närmare vid tillfälle.
  • ClumsySmurf
    Så du har noll civilansvar? Om du ser saker som är olämpliga säger du inte till? Om din son skulle misshandla skulle du rycka på axlarna? om din dottter skulle bli våldtagen så är det med samma? Inte ditt ansvar? är män rädda för att vara förebilder eller föregå med gott exempel?
    Vid det här laget vet nog de flesta hur såna som du funkar.
    Män som inte säger till när andra män säger något olämpligt är jättedumma men om det skulle dyka upp 30 lady dahmer i tråden skulle du få 30 nya bästisar.

• Anonym (Man2)
    Dom allra flesta vettiga skulle så klart reagera om något sådant inträffade och det tror jag du vet.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Man2) skrev 2024-12-01 18:13:47 följande:
    Ett misstag att stadga sig med en lat man när det finns så många bra män på marknaden. Men jag är inte i rätt sist att klandra dig då jag gifte mig med en kvinna som också var ganska lat. Men är skiljd sedan flera år och tillsammans med en kvinna där det inte sitter fast.
    Han var väldigt mkt motsatsen till lat i många år, så jag blev helt förvånad när latheten slog till efter att de två barnen fanns. Efter första så var det bra.

Förstår helt vad du menar, min nuvarande partner har hur mkt energi och vilja som helst att leva bra tillsammans. Ett starkt team, det värmer.
  • Anonym (Feime)
    Du missar hela poängen. Jag har inte mer ansvar än dig för vad andra män gör. Du har inte mer ansvar än mig för vad andra kvinnor gör. 

Det är grundläggande demokratiska värderingar och grundläggande jämställdhet. Lika rättigheter och skyldigheter oavsett kön.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-01 18:33:17 följande:
    Tycker att män generellt borde bli mer ansvarstagande inom alla instanser. Män generellt förväntar sig att bli omhändertagna av kvinnor. Hela incelkulturen är ett symptom på detta. Eller när mäns psykiska ohälsa diskuteras så dras alltid kvinnor upp som en slags abstrakt orsakssamband, kan vara en hänvisning till feministers intresseområden och ett oklart samband där andemeningen verkar handla om att om man gör tillvaron sämre för kvinnor så blir mäns psykiska ohälsa automatiskt bättre på något sätt. Allt som inte handlar om männen själva uppfattas som lösningen på alla mäns problem, och då kvinnor uppfattas som motsatsen till män så blir den naturliga, reflexmässiga reaktionen att motarbeta kvinnor och deras rättigheter. 

Som sagt, jag pratar i generella drag. Men det här icke-ansvariga förhållningssättet till allt möjligt är söndrande för mansrollen.
    Vissa män har lite svårt att tänka själva så det blir monkey see, monkey do
    Hela incelkulturen är ett symptom på detta, incels pratar om jämlikhet, strulturella orättvisor, orättvisa privilegier och klagar på att de inte får empati av motsatta könet som de kastar skit på.

"andemeningen verkar handla om att om man gör tillvaron sämre för kvinnor så blir mäns psykiska ohälsa automatiskt bättre på något sätt."

tyskarna har ett ord för det
    de som tror att spammaren är lite utvecklingstörd när han blandar i hop sex och sjukvård för kvinnor har nog missat något med hans logik

Schadenfreude (/????d?nfr??d?/; German: [??a?dn??f????d?] ; lit.Tooltip literal translation "harm-joy") is the experience of pleasure, joy, or self-satisfaction that comes from learning of or witnessing the troubles, failures, pain, suffering, or humiliation of another. It is a borrowed word from German; the English word for it is epicaricacy, which originated in the 18th century. Schadenfreude has been detected in children as young as 24 months and may be an important social emotion establishing "inequity aversion".[1]

en.wikipedia.org/wiki/Schadenfreude

Aber prinzipiell findet man Corona richtig gut. Endlich sind Incels nicht mehr die einzigen Opfer auf diesem Planeten, endlich geht es anderen auch schlecht. Incels ergießen sich gerade voller Schadenfreude darüber, dass Hochzeiten oder Sportevents ausfallen, da nun auch Chads, Stacies und Normies ein Leben in Isolation und ohne Sex fristen müssen.
    .....

But in principle, people think Corona is a really good thing. Finally, incels are no longer the only victims on this planet, finally others are suffering too. Incels are currently gloating about the fact that weddings and sporting events are being cancelled because now Chads, Stacies and Normies also have to live a life of isolation and without sex.

www.rosalux.de/news/id/42029
    ´

• Anonym (Bebbe)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-01 19:27:34 följande:
    Vissa män har lite svårt att tänka själva så det blir monkey see, monkey do
    Hela incelkulturen är ett symptom på detta, incels pratar om jämlikhet, strulturella orättvisor, orättvisa privilegier och klagar på att de inte får empati av motsatta könet som de kastar skit på.

"andemeningen verkar handla om att om man gör tillvaron sämre för kvinnor så blir mäns psykiska ohälsa automatiskt bättre på något sätt."

tyskarna har ett ord för det
    de som tror att spammaren är lite utvecklingstörd när han blandar i hop sex och sjukvård för kvinnor har nog missat något med hans logik

Schadenfreude (/????d?nfr??d?/; German: [??a?dn??f????d?] ; lit.Tooltip literal translation "harm-joy") is the experience of pleasure, joy, or self-satisfaction that comes from learning of or witnessing the troubles, failures, pain, suffering, or humiliation of another. It is a borrowed word from German; the English word for it is epicaricacy, which originated in the 18th century. Schadenfreude has been detected in children as young as 24 months and may be an important social emotion establishing "inequity aversion".[1]

en.wikipedia.org/wiki/Schadenfreude

´
    Vad menar du? Kan du utveckla ditt resonemang? Vad har skadeglädje och spammande med saken att göra?

Jag tror att män förväntar sig att bli omhändertagna av kvinnor i större grad. Därför bemöts också ofta orättvisor som drabbar kvinnor (som feminister ofta driver) negativt från mäns håll. Det här omhändertagandet (och ansvarstänket) verkar bara gå åt ett håll. 
  • Anonym (Man2)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-01 18:57:26 följande:
    Han var väldigt mkt motsatsen till lat i många år, så jag blev helt förvånad när latheten slog till efter att de två barnen fanns. Efter första så var det bra.

Förstår helt vad du menar, min nuvarande partner har hur mkt energi och vilja som helst att leva bra tillsammans. Ett starkt team, det värmer.
    Vad bra och det är så det ska vara. Och jag önskar er så klart er många fina år😊
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?