• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • ClumsySmurf
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-01 15:07:16 följande:

Ni som förespråkar demokrati och rätt till sin egen kropp, förespråkar ni etatism? Hur försvarar ni i så fall att majoriteten får bestämma över minoriteten? Hur försvarar ni skattetvånget? Hur försvarar ni totalförsvarsplikten och värnplikten? Hur försvarar ni tvångsinlösen? Nu kanske ni inte förespråkar något av detta, annars får ni gärna berätta närmare.

Det finns väl någon gräns, förhoppningsvis mellan skattetvånget för public service  och suga kuk.

• Hejhoppgummi
    ClumsySmurf skrev 2024-12-01 14:55:01 följande:
    Vet inte vilket kön som varit värst men det finns många gärningskvinnor som är skyldiga till det ideologiska flummet men det kan ju också vara så att du som vanligt svarade på något helt annat än det jag skrev.
    ungefär som när du svarade "din mamma..."
    Anonym (Bosse) skrev 2024-12-01 09:27:36 följande:

Har du samma uppfattning om invandrare som grupp? Funktionshindrade eller andra grupperingar som generellt sett inte lyckas lika bra? Att vi deporterar dom?

Eller gäller det bara män och är en osund del av ditt mansförakt?

jag har inget bra svar på din fråga
    jag vet bara att det är något förutsägbart med det hela, som om det vore ett konsekvent mönster.

Vet du inte vilket kön som är värst? för att du ens ska vara en gnutta seriös. Vilket kön har startat i princip alla krig? vilket kön är överrepresenterade som gärningsmän? Så snälla herr manliga knäskål. hur är det kvinnors fel att MÄN väljer starta krig, att MÄN väljer att bli gärningsmän? Hur är det kvinnors fel att MÄN oftare väljer att inte vara en närvarande förälder?

VEM är det som gör dessa val? Är det inte männen själva som gör dessa val? varför vill du frånta männen ansvar? Är män djur? eller varför saknar så många män konsekvenstänk? menar du på fullaste allvar att det är genusforskning som skapat alla dessa sunkiga män? eller det är kanske feministerna? För allt är alla andras fel och inte de stackars männens fel 
  • Anonym (Bosse)
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 15:54:12 följande:
    Vet du inte vilket kön som är värst? för att du ens ska vara en gnutta seriös. Vilket kön har startat i princip alla krig? vilket kön är överrepresenterade som gärningsmän? Så snälla herr manliga knäskål. hur är det kvinnors fel att MÄN väljer starta krig, att MÄN väljer att bli gärningsmän? Hur är det kvinnors fel att MÄN oftare väljer att inte vara en närvarande förälder?

VEM är det som gör dessa val? Är det inte männen själva som gör dessa val? varför vill du frånta männen ansvar? Är män djur? eller varför saknar så många män konsekvenstänk? menar du på fullaste allvar att det är genusforskning som skapat alla dessa sunkiga män? eller det är kanske feministerna? För allt är alla andras fel och inte de stackars männens fel 
    Det är ändå ärligt av dig att du med all tydlighet uttrycker att du hatar och föraktar män. 
  • fultextad användarhandbok
    ClumsySmurf skrev 2024-12-01 15:29:34 följande:
    Det finns väl någon gräns, förhoppningsvis mellan skattetvånget för public service  och suga kuk.
    Rättfärdigar avvärjandet av tvång ett annat? Staten kan aldrig bli jämlik i mötet med sina medborgare, med tanke på dess monopol på våld och tvång. Förespråkar man dessa två substantiv är det så klart inget problem. Om vi för resonemangets skull säger att anarkism lätt kan mynna ut i att de starka kan utnyttja de svaga, och därför uppstår en stat, vem skyddar en då från staten vid behov?
  • fultextad användarhandbok
    Vet du inte vilket kön som är värst?
    Det är en värdering som görs av ett subjekt, utan upplevande subjekt finns heller ingen värdering. Svaret kan således variera.
    VEM är det som gör dessa val? Är det inte männen själva som gör dessa val? varför vill du frånta männen ansvar? 
    Förklara gärna hur val ser ut, tror du på fria val, eller villkorade val?
    Är män djur?
    Vad skulle de annars vara, protister? Eller har du någon för mig okänd uppdelning?
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Bosse) skrev 2024-12-01 15:58:36 följande:
    Det är ändå ärligt av dig att du med all tydlighet uttrycker att du hatar och föraktar män. 
    jasså? Har jag inte varit tydlig med att det gäller en viss typ av män. Men du kanske anser att alla män är grisar? det får stå för dig då :)
  • Anonym (Bebbe)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-01 07:06:51 följande:
    Om kvinnor vill ha högre lön kan de ju söka dessa traditionellt mansdominerade arbeten inom kommunen? Det är ju så marknadsekonomi fungerar. På köpet skulle vi få en mer jämställd arbetsmarknad. 
    Då söker sig dessa kvinnor till traditionellt mansdominerade arbeten för att de vill ha en "manslön"

... och då cirkulerar vi tillbaka till att män (och "mäns" yrken) har oskäligt höga löner i förhållande till kvinnor. Sen så kan man ju kalla könsbundna löner för marknadsekonomi trots att det är en del av ett konstgjort orättvist system.
  • Marmite Devil
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-01 07:06:51 följande:
    Om kvinnor vill ha högre lön kan de ju söka dessa traditionellt mansdominerade arbeten inom kommunen? Det är ju så marknadsekonomi fungerar. På köpet skulle vi få en mer jämställd arbetsmarknad. 

Fast nu är det ju så att kvinnodominerade områden systematiskt värdesätts lägre. Dessa människor jobbar redan i tex vård och omsorg och det skulle bli högst problematiskt för samhället om alla plötsligt sade upp sig för att börja jobba på gata och park istället. 

Ibland måste man tänka till lite. 

• Postman
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 13:51:52 följande:
    bara ett tips om du vill framstå som en förespråkare för demokrati borde du även förespråka kvinnors rätt till sin kropp, kvinnors rätt till samtycke, kvinnors rätt till att ha preferenser, kvinnors rätt till jämställdhet och likvärdighet. inte konsekvent yla om mäns rätt att bli valda och förespråka sunkiga mäns beteende. snacket om demokrati faller ganska platt.
    Jag vet inte vad du svamlar om nu. Jag har inte vänt mig emot detta. I ett demokratiskt samhälle gäller detta oavsett kön, etnicitet osv osv. 
  • ClumsySmurf
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-01 16:05:41 följande:
    Rättfärdigar avvärjandet av tvång ett annat? Staten kan aldrig bli jämlik i mötet med sina medborgare, med tanke på dess monopol på våld och tvång. Förespråkar man dessa två substantiv är det så klart inget problem. Om vi för resonemangets skull säger att anarkism lätt kan mynna ut i att de starka kan utnyttja de svaga, och därför uppstår en stat, vem skyddar en då från staten vid behov?
    Om vi för sanningens skull säger att räcker med att invandrare har klankrig
    anarkisterna kan flytta till förorten om de vill.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?