Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Kvinnor och höga krav på partner?

Då jag inte riktigt vet vad jag sku med ett romantiskt förhållande till, så söker jag ju inte heller riktigt. Efter ett tag kommer jag att fungera som en bromskloss för oss båda, så ett krav är väl redan från början att det inte ska räcka så länge som just romantiskt förhållande åtminstone. Ett annat är att det ska gå att diskutera tillsammans, vi behöver verkligen inte ha samma åsikter eller infallsvinklar, de kan vara vitt skilda. Gillar han stora tillställningar och mycket fysisk kontakt och vill att jag ska göra det sku det nog skära sig rätt snart. Förutom det har jag krav på attraktion som ju utgörs av en helhet. Lönenivå är egalt. Så ja, jag förstår om jag blir bortvald i min tur. 

Anonym (fel tid) skrev 2024-11-29 19:02:21 följande:
    Hej fellow Österbottning <3 Även om jag bott i Sverige i 20 år så känner jag nog igen en då jag läser :)
    Sidu morjens, inte riktigt från Österbotten, men landet var helt rätt gissat. Kiva att det syns och hoppas att du trivs där i Sverige.Solig

De här påståendena med att man väljer är intressanta. Har vi en fri vilja, eller en villkorad vilja, eller hur menar ni att den fungerar? Beskriv den gärna.

Så här spontant kanske man skulle kunna beskriva det som så att jaget består av funktionen f(), vi har också variabeln X som får representera ett val att exempelvis gå till vänster eller höger, dessutom har vi variabeln Y, vilken är den väg som väljs. Då kan jaget alltså välja, men jaget som sådant f(), är däremot inte valbart eftersom det är en förutsättning som behöver existera innan ett val görs. Utan ett jag finns alltså inte heller val eller ens möjligheter till det, och om jaget inte går att välja, är det då korrekt att tala om fri vilja att välja vänster eller höger? Du får inte välja om du vill ha en kastrull eller stekpanna, men du får välja om det du tilldelas ska vara metallfärgat eller svart. Är det fri vilja eller villkorad vilja eller rent av deterministiskt?

Ni som förespråkar demokrati och rätt till sin egen kropp, förespråkar ni etatism? Hur försvarar ni i så fall att majoriteten får bestämma över minoriteten? Hur försvarar ni skattetvånget? Hur försvarar ni totalförsvarsplikten och värnplikten? Hur försvarar ni tvångsinlösen? Nu kanske ni inte förespråkar något av detta, annars får ni gärna berätta närmare.

ClumsySmurf skrev 2024-12-01 15:29:34 följande:
    Det finns väl någon gräns, förhoppningsvis mellan skattetvånget för public service  och suga kuk.
    Rättfärdigar avvärjandet av tvång ett annat? Staten kan aldrig bli jämlik i mötet med sina medborgare, med tanke på dess monopol på våld och tvång. Förespråkar man dessa två substantiv är det så klart inget problem. Om vi för resonemangets skull säger att anarkism lätt kan mynna ut i att de starka kan utnyttja de svaga, och därför uppstår en stat, vem skyddar en då från staten vid behov?
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 15:54:12 följande:
    Vet du inte vilket kön som är värst?
    Det är en värdering som görs av ett subjekt, utan upplevande subjekt finns heller ingen värdering. Svaret kan således variera.
    VEM är det som gör dessa val? Är det inte männen själva som gör dessa val? varför vill du frånta männen ansvar? 
    Förklara gärna hur val ser ut, tror du på fria val, eller villkorade val?
    Är män djur?
    Vad skulle de annars vara, protister? Eller har du någon för mig okänd uppdelning?
    ClumsySmurf skrev 2024-12-01 17:34:48 följande:
    Om vi för sanningens skull säger att räcker med att invandrare har klankrig
    anarkisterna kan flytta till förorten om de vill.
    Anarkism går att se som motsatsen till etatism, det finns inget givet samband mellan det och klankrig. Men ja, det är ett ämne som kan mynna ut i intressanta debatter, speciellt då det finns olika infallsvinklar på det.
    Postman skrev 2024-12-01 17:42:27 följande:
    Vet inte riktigt vad du är ute efter nu men ja jag tycker oftast att majoriteten måste få bestämma över minoriteten, ja vi måste betala skatt, ja vi måste ha totalförsvarsplikt och värnplikt och ja vi måste ibland ha tvångsinlösen. Ett demokratiskt samhälle måste ha regler och lagar för att kunna fungera på just ett demokratiskt vis. Demokratin kan också bli ett hot mot just demokrati, det har vi redan sett bevis på de senaste åren med koranbränning osv.  
    Tack för ditt svar! Jag kanske var lite otydlig, men emellanåt stöter man på påståenden om exempelvis att det eller det inte är eller är logiskt, utan att se en uppställning som bevisar antingen det ena eller det andra, eller som i det här fallet, att begreppet demokrati nästan används som ett sorts slagträ. Den som är mest demokratisk verkar på något sätt vinna fiktiva självpåtagna poäng i en debatt som inte leder någon vart. Jag gillar att ifrågasätta givna påståenden, allt från axiom till fria val till styrelseskick. 

Man kan förstås tycka det ena eller det andra, en intressant aspekt är hur de moraliska värderingarna vilka de baseras på, ser ut. Vad gäller det sistnämnda har jag inga insikter i det, och slår jag upp det så kommer det fram olika nyhetsartiklar på att det skett i Sverige, där jag inte bor. Men jag kan läsa om det närmare vid tillfälle.
    Postman skrev 2024-12-01 21:49:02 följande:
    Tack själv för ditt svar och att du utvecklar. Ja det är svårt detta idag att förstå alla begrepp osv för orden vrängs hit och dit och fram och tillbaka och det är också en konst att i text kunna förmedla vad man menar.

Som dig så gillar jag med att ifrågasätta givna påståenden och att vrida och vända på situationer, tyvärr tas det ibland emot fel och en del med fel glasögon vill läsa in åsikter och inputs som inte är sanna.

Det är svårt idag att navigera i demokratiska värden för mycket kan förvränga så det man tror är demokratiskt kan utnyttjas i illasinnade syften och då är det ju förstås inte så demokratiskt längre. Vi får starta en demokratitråd och diskutera dess värderingar :)
    Så klart jag gör, det ligger ju i så fall på mig att förtydliga om jag varit otydlig. Solig Ja ibland får man uppfattningen att en del försöker ha rätt till varje pris istället för att försöka utveckla själva debatten.

Inte ska man läsa in sådant som inte står och sedan bygga vidare på de påståendena. Det är dels ingen schysst debatteknik, dels leder det ingen vart i själva ämnet, men visst förekommer det tyvärr här och där.

Jag är på i så fall! Fast jag är också erkänt dålig på samhällskunskap haha, men jag gillar diskussioner av olika slag och lär mig gärna mer även om sådana ämnen jag inte kan så mycket om. Kan också hända att jag har lite udda infallsvinklar ibland.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?