fultextad användarhandbok skrev 2024-12-01 18:37:03 följande:
Tack för ditt svar! Jag kanske var lite otydlig, men emellanåt stöter man på påståenden om exempelvis att det eller det inte är eller är logiskt, utan att se en uppställning som bevisar antingen det ena eller det andra, eller som i det här fallet, att begreppet demokrati nästan används som ett sorts slagträ. Den som är mest demokratisk verkar på något sätt vinna fiktiva självpåtagna poäng i en debatt som inte leder någon vart. Jag gillar att ifrågasätta givna påståenden, allt från axiom till fria val till styrelseskick.
Man kan förstås tycka det ena eller det andra, en intressant aspekt är hur de moraliska värderingarna vilka de baseras på, ser ut. Vad gäller det sistnämnda har jag inga insikter i det, och slår jag upp det så kommer det fram olika nyhetsartiklar på att det skett i Sverige, där jag inte bor. Men jag kan läsa om det närmare vid tillfälle.
Tack själv för ditt svar och att du utvecklar. Ja det är svårt detta idag att förstå alla begrepp osv för orden vrängs hit och dit och fram och tillbaka och det är också en konst att i text kunna förmedla vad man menar.
Som dig så gillar jag med att ifrågasätta givna påståenden och att vrida och vända på situationer, tyvärr tas det ibland emot fel och en del med fel glasögon vill läsa in åsikter och inputs som inte är sanna.
Det är svårt idag att navigera i demokratiska värden för mycket kan förvränga så det man tror är demokratiskt kan utnyttjas i illasinnade syften och då är det ju förstås inte så demokratiskt längre. Vi får starta en demokratitråd och diskutera dess värderingar :)