• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Marmite Devil
    ClumsySmurf skrev 2024-12-02 13:29:32 följande:
    Jag tar förgivet att den som försvarar genusvetenskap med "din hjärna..." har en preferens, vem skulle annars göra det?

"Uppenbarligen har vi ännu inte helt övervunnit den sunkiga synen på kvinnors arbete. 2023 uppgick kvinnors löner till 90 % av männens."

Uppenbarligen baserar du "sunkigt" på att det ska vara lika utfall,  vill du förklara varför det ska vara lika utfall?

Om det skulle hamna något i dricksvattnet så alla singelmän skulle jobba 4 timmar mer i veckan blir slutsatsen automatiskt att det blivit ännumer orättvist

"Även detta handlar om systematisk diskriminering, eller systematisk positiv särbehandling där män ges andra möjligheter till karriär för att de är män."

Ej lika utfall är inte ett bevis på strulturell sexism, du får ju backa upp det med något mer än påståenden.

"Om det varit omvänt tror jag faktiskt att män tyckt att det skulle ha varit en aning bekymmersamt."

I alla fall tyckt att det är komiskt att det klagas på ej lika ufall medan kvinnor fortsätter att välja lika eller så män behöver tjäna ännu mer så det blir som en ond cirkel med orättvisor mot kvinnor.

Jag säger strukturell diskriminering, du säger att det inte är så. 

Jag har använt fakta för att backa upp det jag säger, du har inte backat upp dina påståenden utan verkar istället tro att det hjälper din sak att yla om genusvetenskap och vänsterfeminister. 

Som sagt upp till dig. 

• Anonym (Bebbe)
    Marmite Devil skrev 2024-12-02 13:17:26 följande:
    Män överskattar sig själva och tror att de är smartare än de är, generellt talat, och tror därmed att deras instinktiva första reaktion att skydda sina fördelar är rationellt och rimligt. 
    Förvisso. Tyder också på att män förväntar sig bli omhändertagna av kvinnor. Åka fripassagerare. Tycker också att män borde vara mer ärliga om att de vill behålla sina manslöner, men då blir det ett erkännande. Bättre att hyckla och gaslighta för att bibehålla den här ansvarslösa inställningen.

Skulle hellre se ett mindre skattetryck och en mer strömlinjeformad ekonomi där könet spelar mindre roll och utbildning/ erfarenheten tar större plats.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Preferenser) skrev 2024-12-02 15:08:50 följande:

Hej,

Jag tar inte ställning i er diskussion, tänkte bara på ditt sista stycke. 

Ibland är det så att olika vetenskapliga teorier inte behöver väljas mellan utan kan komplettera varandra. Ibland så de till synes mest motstridiga teorier när man försöker titta på helheten så ser man att de beskriver samma fenomen fast från olika synvinklar bara. 

Som exempel när det kommer till diskussionen biologi eller miljö så är det inte ett antingen eller. Utan det man bevisat är att det är både och. Vi har både en biologi som sedan gör oss mer eller mindre känsliga för olika vägar i livet. Det i kombination med vad som faktiskt sker i livet blir ett resultat. 

Med andra ord om du är känslig för att utveckla X så kanske det räcker med lite miljö för att få X. Men den som inte är lika känslig för X kan mycket väl få det också men behöver mer av miljö för att få det och tvärtom. 

."Ibland så de till synes mest motstridiga teorier när man försöker titta på helheten så ser man att de beskriver samma fenomen fast från olika synvinklar bara."

olika ideologier är inte samma sak under ytan

"Som exempel när det kommer till diskussionen biologi eller miljö så är det inte ett antingen eller. Utan det man bevisat är att det är både och."

Att det är både och är en självklarhet, som inte existerar inom genusforskningen så jag tycker att det bör vara uppenbart att något inte stämmer.

• Anonym (Mini)
    Marmite Devil skrev 2024-12-02 13:17:26 följande:
    Män överskattar sig själva och tror att de är smartare än de är, generellt talat, och tror därmed att deras instinktiva första reaktion att skydda sina fördelar är rationellt och rimligt. 
    Japp. Och så emotionellt engagerade i ologiska känslosamma resonemang, som man kan se här på FL. Rätt roande på ett sätt men mest tragiskt och ledsamt.
  • ClumsySmurf
    Marmite Devil skrev 2024-12-02 15:27:59 följande:

Jag har använt fakta för att backa upp det jag säger, du har inte backat upp dina påståenden utan verkar istället tro att det hjälper din sak att yla om genusvetenskap och vänsterfeminister. 

Som sagt upp till dig. 

Du har inte backat upp ett enda ord av det du skrivit, du har inte ens förklarat hur du kommit fram till det du påstår.
    Verkar lite dumt att bara dra saker ur röven så där, men du får såklart vara dum om du vill
    ClumsySmurf skrev 2024-12-02 09:37:09 följande:
    Andras argument avfördas, ofta utan argument medan de själva inte ens kan ens kan länka till dessa teorier och diskutera utifrån dem, det är meningslöst att försöka få en vänsterfeminist att förklara sin sida av argumentet, de bara påstår saker. Lönegapet "diskuteras" utifrån lika utfall men ingen vill förklara varför det ska vara lika utfall och ingen säger att de skiter fullständigt i andra orsaker.
    🤣
  • fultextad användarhandbok
    Postman skrev 2024-12-01 21:49:02 följande:
    Tack själv för ditt svar och att du utvecklar. Ja det är svårt detta idag att förstå alla begrepp osv för orden vrängs hit och dit och fram och tillbaka och det är också en konst att i text kunna förmedla vad man menar.

Som dig så gillar jag med att ifrågasätta givna påståenden och att vrida och vända på situationer, tyvärr tas det ibland emot fel och en del med fel glasögon vill läsa in åsikter och inputs som inte är sanna.

Det är svårt idag att navigera i demokratiska värden för mycket kan förvränga så det man tror är demokratiskt kan utnyttjas i illasinnade syften och då är det ju förstås inte så demokratiskt längre. Vi får starta en demokratitråd och diskutera dess värderingar :)
    Så klart jag gör, det ligger ju i så fall på mig att förtydliga om jag varit otydlig. Solig Ja ibland får man uppfattningen att en del försöker ha rätt till varje pris istället för att försöka utveckla själva debatten.

Inte ska man läsa in sådant som inte står och sedan bygga vidare på de påståendena. Det är dels ingen schysst debatteknik, dels leder det ingen vart i själva ämnet, men visst förekommer det tyvärr här och där.

Jag är på i så fall! Fast jag är också erkänt dålig på samhällskunskap haha, men jag gillar diskussioner av olika slag och lär mig gärna mer även om sådana ämnen jag inte kan så mycket om. Kan också hända att jag har lite udda infallsvinklar ibland.
  • Marmite Devil
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 16:02:05 följande:
    Japp. Och så emotionellt engagerade i ologiska känslosamma resonemang, som man kan se här på FL. Rätt roande på ett sätt men mest tragiskt och ledsamt.
    Ja det är lite tragikomiskt.

Samtidigt som de undrar över varför kvinnor väljer bort dem. 
  • Anonym (Preferenser)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-02 15:55:32 följande:
    ."Ibland så de till synes mest motstridiga teorier när man försöker titta på helheten så ser man att de beskriver samma fenomen fast från olika synvinklar bara."

olika ideologier är inte samma sak under ytan

"Som exempel när det kommer till diskussionen biologi eller miljö så är det inte ett antingen eller. Utan det man bevisat är att det är både och."

Att det är både och är en självklarhet, som inte existerar inom genusforskningen så jag tycker att det bör vara uppenbart att något inte stämmer.

Ok så du pratar om ideologier. Där håller jag med dig. Hade för mig att du skrev om olika teorier i ditt inlägg men jag kan ha fel.

I min värld så är teorier mer förankrade och skapade utifrån tidigare forskning som i sin tur skapar nya teorier och hypoteser. Men jag är medveten om att i vardagligt tal används teori i mer enklare betydelse som ide eller tanke om något och då förstår jag hur du även får in ideologier när du talar om teorier. 

• Tecum
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 12:24:43 följande:
    Så mkt goja du skriver smurfen. Och dessa vänsterfeminister igen, var finns dom? Är dom ens här? Så tröttsamt med dessa sidospår.
    Det är kanske samma med vänsterfeminister som med incels, de finns mest i skribenternas huvud... Flört
  • Anonym (Sven)
    Marmite Devil skrev 2024-12-02 15:27:59 följande:

Som sagt upp till dig. 

Det finns inga strukturella diskrimineringar 
    Jag har levt med två högutbildade kvinnor som tjänar väldigt bra.
    Det där är bara en undanflykt från medelmåttor som inte orkar att göra jobbet.

Du kan inte gå någon låtsas utbildning på universitetetet och sedan gråta över att du tjänar mindre pengar
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?