• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Mini)
    Tecum skrev 2024-12-02 17:11:56 följande:
    Det är kanske samma med vänsterfeminister som med incels, de finns mest i skribenternas huvud... Flört
    Kanske närliggande det där med i skribenternas huvuden :) men incels presenterar sig sådär här. Vänsterfeminist, verkar som någon slags utrotningshotad art, har aldrig stött på en irl. Och var annars?
  • Anonym (Sven)
    Tecum skrev 2024-12-02 17:11:56 följande:
    Det är kanske samma med vänsterfeminister som med incels, de finns mest i skribenternas huvud... Flört
    Min erfarenhet är att de båda låter mycket  på internet 
    Men att båda de lättkränkta sorterna är ovanliga i det vanliga livet 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Sven) skrev 2024-12-02 17:53:32 följande:
    Du verkar ju veta! Vad är en vänsterfeminist, var träffar du på dom?
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 18:15:38 följande:
    Jag tolkar uttrycket vänsterfeminist på samma sätt som feminazi eller vänsterbliven. Dvs ett sätt att visa sitt förakt (i det här fallet) för feminism och avfärda allt som är till som ligger i närheten av något som har med orättvisor kopplade till kön. Personer som kör med det kan säkert hävda sig stå för jämställdhet men i realiteten så gör de inte det.

(hycklare allt som oftast)
  • Anonym (Sven)
    Jag skrev ju att jag sällan träffar på dem i verkliga livet.Utan att de mest låter på nätet 
    De få som jag har träffat är mest feminina och pratar inte sådant trams med mig.
    De vet att jag tar hand om min dotter och att jag är för att man behandlas lika.
    vilket man gör 2024 
  • Anonym (Feime)
    Vänsterfeminismen är den feminism som Gudrun Schyman förde fram på 90-talet. Det är stort fokus på patriarkat och tanken om kvinnor som offer och män som förövare. En stor del av retoriken går ut på att smutskasta män som grupp. 

Det räcker att läsa den här tråden för att konstatera att Gudruns retorik lever kvar.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Sven) skrev 2024-12-02 17:53:32 följande:
    Den här typen av feminister är idag kvinnlighetens motsvarighet till incels. Allmänt destruktiva människor som samlas i grupp och spelar offer för att de inte vill ta tag i sina liv.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Sven) skrev 2024-12-02 18:27:09 följande:
    Jag skrev ju att jag sällan träffar på dem i verkliga livet.Utan att de mest låter på nätet 
    De få som jag har träffat är mest feminina och pratar inte sådant trams med mig.
    De vet att jag tar hand om min dotter och att jag är för att man behandlas lika.
    vilket man gör 2024 
    Men var på nätet? Är du politiskt engagerad så att du hänger på nåt politiskt forum eller grupp?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 18:58:58 följande:
    Vänsterfeminismen är den feminism som Gudrun Schyman förde fram på 90-talet. Det är stort fokus på patriarkat och tanken om kvinnor som offer och män som förövare. En stor del av retoriken går ut på att smutskasta män som grupp. 

Det räcker att läsa den här tråden för att konstatera att Gudruns retorik lever kvar.
    Oj, hur gamla är dom som skriver i tråden egentligen. Själv är jag givetvis för jämlikhet mellan könen men röstar blått. Så har svårt att se hur man kan utläsa politisk tillhörighet genom att man gillar rättvisa.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 19:08:10 följande:
    Oj, hur gamla är dom som skriver i tråden egentligen. Själv är jag givetvis för jämlikhet mellan könen men röstar blått. Så har svårt att se hur man kan utläsa politisk tillhörighet genom att man gillar rättvisa.
    Du hittar nog ingen person som hävdar sig stå för något annat än rättvisa. Människor har bara olika syn på vad rättvisa är.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?