Inlägg från: Anonym (Sven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sven)

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Mia) skrev 2024-11-29 16:56:13 följande:
    Och därför ska löneskillnaden vara så stor, tycker du? Du förstår inte att lönen sätter statusen på yrken? 

Det är ju inte så att anläggaren har universitetsstudier. 
    Nu har ju ?universitetetsutbildningar? blivit helt urvattnade.
    Jobbar man i en bransch där man utför jobb som det går att tjäna pengar på ( ja man säljer husen eller så hyrs fastigheterna ut) så tjänar man alltid mer pengar 
    än om man jobbar inom ett tärande område, dvs man är bara en kostnad för samhället.

Det fattar man efter grundskolan
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 22:13:56 följande:
    Byggandet är för kostsamt för gemene man, en stor del av den oskäligt höga kostnaden handlar naturligtvis om övervärderade löner som står i direkt relation med undervärderade löner. Skulle det finnas en utjämning mellan dessa så skulle köpkraften och byggandet också öka. Lägre skatter/ subventioner/ bidrag för byggandet/ köpandet. Alla såna faktorer är konstgjord andning. Som sagt, något är fel i algoritmen.
    Här har vi noll koll ser jag 

Skillnaden är att inom tex bygg kan du tjäna 2-3- 5 ggr pengarna på den totala kostnaden av bygget 
    inom it kan det vara 10 ggr kostnaderna i vinst oavsett kön 

Medan en syrra bara är en kostnad för skattebetalarna 

Så de har valt fel yrke helt enkelt 

Inte lätt när inte ens ?högutbildade? klarar utav att googla fram vad man kommer att tjäna efter sin utbildning 
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Liten) skrev 2024-11-29 22:38:24 följande:
    Så samhället köper inga fastigheter som har byggts. Eller köper IT- tjänster
    Självklart så gör de det!
    Men bolagen som tex betongare jobbar hos tjänar pengar på det 
    Landstinget tjänar aldrig några pengar och då blir det svårare att få en högra lön.
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Liten) skrev 2024-11-29 22:55:26 följande:
    Samhället betalar ju inget bra enligt dig då man då bara är en kostnad för samhället så då kan man man inte sälja it-tjänster eller byggnadstjänster till samhället till de priserna du påstod

Förstår du verkligen inte att privata företag gör saker för att tjäna pengar och att tex landstinget får betala för att de köper eller hyr en fastighet? 

Det är inte så att IT-bolagen som säljer ett system för en miljard har 998 miljoner i lönekostnader 

Både män och kvinnor som anser att de tjänar för lite har helt enkelt valt fel yrke.
    2024 kan man enkelt googla fram vad man på ett ungefär kommer att tjäna.
    Ett tips från coachen 

• Anonym (Sven)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 23:14:37 följande:
    Jag tror inte någon har problem med att kolla vad löner ligger på när man väljer yrke eller när man jobbar med det heller.

Tycka att man tjänar för lite i sverige kan man göra även när man har ett högavlönat yrke. Jämfört med t ex hantverkare.
    Vi är helt offtopic.
    Är du bitter över att hantverkare tjänar för mycket så får du starta en tråd om det
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 17:36:59 följande:

Räntebidrag och rot beräknas väl till 60 miljarder 2024. Sen så kan du också tänka på bostadsbidragen men även andra bidrag som krävs för att en lågavlönad ska gå runt. Dvs en snedfördelning som kompenseras artificiellt.

Bygg tycker jag inte man ska behöva gå i skola för, inte heller undersköterska utan lärlingstjänster borde bli mer vanligt. ncc vet jag har vuxenlärlingsprogram förresten. Personer som är skoltrötta av olika anledningar borde inte gå i gymnasiet för att komma ut till ett praktiskt yrke.

Även inom vården så behövs det personal. 

Vi vet att kvinnor (oskäliga skillnader mellan sk "mansyrken" och "kvinnoyrken" ffa) tjänar mindre än män, vi vet att det också orsakar en snedfördelning men också bidrar till ett högre skattetryck samt oskäligt höga priser på byggandet.

Tycker att de som vill behålla den här snedfördelningen lever på 70-talet.

Haha ingen utbildning? 
    Du tror att det bara är att ta några lärlingar och bygga lite hus, tunnlar och broar, du är inte lite naiv du.
    Det tar 5 år att bli fullbetald inom bygg och då är de långt ifrån självgående 

Har du hört talas om ritningar och konstruktioner? 

och forfarande är lönekostnaderna en väldigt liten del av byggkostnaden 

Nu finns det även något som heter Rut tror du att kvinnorna har högre lön pga av det?
    De flesta som får bostadsbidrag bor inte i nybyggda lägenheter utan i äldre hus som är avbetalade. Ska hyresvärdarna tvingas att sänka hyran då? 

Vad är det som säger att kvinnor måste jobba inom vården? 
    Det är något man väljer helt själv.
    Och antar att de kvinnor och män som väljer tex vårdjobb gör det pga att det är mycket mindre slitsamt samt bekvämare 
    Du har verkligen ett 70tals tänk och vet definitivt inte hur det ser ut 2024.

• Anonym (Sven)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:11:17 följande:
    Jag tror det är bättre för praktiska yrken att lära sig inom företagets bekostnad, med lön.

mäns insatser är högre värderade än kvinnors och då innebär det att män åker snålskjuts på kvinnor. 

Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:11:17 följande:
    Jag tror det är bättre för praktiska yrken att lära sig inom företagets bekostnad, med lön.

mäns insatser är högre värderade än kvinnors och då innebär det att män åker snålskjuts på kvinnor. 

Ett företag kan inte utbilda någon i 5 år, det skulle bli konkurs 
    Alternativt mycket dyrare byggnationer.
    Kvinnor och män har inga löneskillnader inom bygg eller inom vården 

Däremot har olika branscher olika lönesättningar.
    Det finns inget som motsäger att kvinnor kan utbilda sig till något som ger dem  en högre lön 

• Anonym (Sven)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:44:05 följande:

Nej, ett företag skulle inte gå i konkurs, vuxenlärlingsprogram finns idag MED de relativt höga lönerna som de inom bygg faktiskt har. Du kan vara en vuxenlärling och ändå klå lönerna för de inom vården med bygglärlingslönen.

Det existerar en kostnad med utbildning också, är det bättre att skattepengen bekostar det? 5 års (eftergymnasial?) utbildning? Pratar du inte om ingenjörer här? En byggarbetare tjänar förresten närmare en ingenjör än vad de borde. 

Haha du har inte en aning om någonting 
    Det är inte länge sedan ingångslönerna va 123kr i timmen
    Gissar att de har gått upp en en tia kanske 

Det tar ca 5 år inkl gymnasium att bli fullbetald 
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-01 17:41:29 följande:
    Javisst, det här systemet med lägre "kvinnolöner" och högre "manslöner" som är satt i bruk borde ifrågasättas av fler. Det är ju ett konstgjort system som får sin validitet pga att den är etablerad. Tar man några steg tillbaka och får ett helhetsperspektiv så ser man ju det.
    Senila gamla gubbar får ta och vakna till, det är inte 40talet längre 
    Även om du nu inte tror det så kan kvinnor jobba med annat än vård och omsorg
  • Anonym (Sven)
    Marmite Devil skrev 2024-12-02 15:27:59 följande:

Jag säger strukturell diskriminering, du säger att det inte är så. 

Jag har använt fakta för att backa upp det jag säger, du har inte backat upp dina påståenden utan verkar istället tro att det hjälper din sak att yla om genusvetenskap och vänsterfeminister. 

Som sagt upp till dig. 

Det finns inga strukturella diskrimineringar 
    Jag har levt med två högutbildade kvinnor som tjänar väldigt bra.
    Det där är bara en undanflykt från medelmåttor som inte orkar att göra jobbet.

Du kan inte gå någon låtsas utbildning på universitetetet och sedan gråta över att du tjänar mindre pengar
  • Anonym (Sven)
    Tecum skrev 2024-12-02 17:11:56 följande:
    Det är kanske samma med vänsterfeminister som med incels, de finns mest i skribenternas huvud... Flört
    Min erfarenhet är att de båda låter mycket  på internet 
    Men att båda de lättkränkta sorterna är ovanliga i det vanliga livet 
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 18:15:38 följande:
    Du verkar ju veta! Vad är en vänsterfeminist, var träffar du på dom?
    Jag skrev ju att jag sällan träffar på dem i verkliga livet.Utan att de mest låter på nätet 
    De få som jag har träffat är mest feminina och pratar inte sådant trams med mig.
    De vet att jag tar hand om min dotter och att jag är för att man behandlas lika.
    vilket man gör 2024 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?