• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • SommarOchSolVårochBlommor

FL, flashback etc visar inte verkligheten. De ger en fullkomligt skev bild.

De nämns massor av nonsens. Långt värre beskrivningar än det du har i din TS men även det du har sett nämnas är felaktig beskrivning av verkligheten.

• Anonym (Quinn)

Män med sämre jobb och lön vill sällan dejta framgångsrika kvinnor. Jag har provat och dejta hantverkare men dom kommer alltid med en massa gliringar om att jag dejtar neråt, samma med att dejta en yngre man så går man gliringar om att de är "toyboy". Rätt ocharmigt med den typen av osäkerhet. Denna typ av män får väl dejta kvinnor som har mer klassiska låglönejobb som tex undersköterskor, barnskötare och nageltekniker.

jag vill ha en partner med liknande ambitioner och mål i livet. Utbildning är inget sk krav, men vill gärna att vi ligger på liknande nivå lönemässigt så vi kan leva på samma sätt och har samma värderingar.

bryr mig inte om hans längd, kroppsform och vikt så länge det inte är extremt åt något håll. Allt mellan 165 och 195cm, 60-100kg osv är normalt för mig. 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Quinn) skrev 2024-10-22 12:38:53 följande:

Män med sämre jobb och lön vill sällan dejta framgångsrika kvinnor. Jag har provat och dejta hantverkare men dom kommer alltid med en massa gliringar om att jag dejtar neråt, samma med att dejta en yngre man så går man gliringar om att de är "toyboy". Rätt ocharmigt med den typen av osäkerhet. Denna typ av män får väl dejta kvinnor som har mer klassiska låglönejobb som tex undersköterskor, barnskötare och nageltekniker.

jag vill ha en partner med liknande ambitioner och mål i livet. Utbildning är inget sk krav, men vill gärna att vi ligger på liknande nivå lönemässigt så vi kan leva på samma sätt och har samma värderingar.

bryr mig inte om hans längd, kroppsform och vikt så länge det inte är extremt åt något håll. Allt mellan 165 och 195cm, 60-100kg osv är normalt för mig. 

En man på 165 som väger 100 kg är en riktig bit alltså. Men det är väl bra att du är så öppen. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-22 12:17:42 följande:
    Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

Anledningen till att det sägs vara så. är att det är dels en bortförklaring/ursäkt för män som inte är dejtbara. Då har de något att skylla på.

Men sedan är det så i praktiken, även om det håller på att ändras, att de flesta män tjänar mer än kvinnor. Mycket för att vi väljer olika sorters yrken. Det är svårt för en undersköterska att välja en man som tjänar mindre än henne, även om hon väljer en vanlig arbetare. 
  • Fjäril kär

Tja rent krasst kan en hantverkare med egen firma tjäna fan så mycket mer än en akademiker men av nån anledning känns hantverkare inte lika fint nog som nån med kontorstitel ... 

Många faller på eget grepp .. 

Och intressant nog är dom med flest åsikter om ämnet just precis dom människorna som sällan eller aldrig hittar en partner och på nåt sätt använder det som "bevis"/ursäkt för att dom är ensamma... 

• Anonym (Rob)
    Anonym (Linn) skrev 2024-10-22 12:42:07 följande:
    En man på 165 som väger 100 kg är en riktig bit alltså. Men det är väl bra att du är så öppen. 
    Eller en man som är 195 och väger 60 kg.
  • Mandel

Vad är höga krav och vem är det som har det och hur många har det?
    Ständiga frågan som ingen verkar kunna svara på.

Det ältas ideligen om höga krav och för några månader sedan var det någon reporter som fick tag på en kvinna vars väninnan dejtade efter taxeringskalendern eller vad det nu var och vips hade ALLA tjejer/kvinnor orealistiska krav.

Surfar man runt på olika forum så verkar majoriteten ha vanliga normala baskrav som kunna sköta sin hygien, inte för tjock, ha humor, ordnad ekonomi osv. Inte alls några galna fantasier om mångmiljardärer med 14 lyxbilar och 7 slott och med ett gnistrande leende och magrutor. Folk söker vanliga människor precis som de vanliga människor som lever i förhållanden idag.

Lite kaka söker maka.
    En rik snygg kändis är oftast tillsammans med en annan rik, snygg, kändis och sällan en världsstjärna gift sig med en ensamstående 7-barnsmamma som jobbar deltid som undersköterska pga värk i kroppen (har säkert hänt, men inte riktigt varje dag liksom). Alltså lönlöst att som vanlig människa sukta efter det ouppnåeliga och sedan skylla på att de ouppnåeliga har för höga krav.

Någonstans verkar en liten klick kränkta människor ha detta som mantra istället för att ta tag i sina egna liv och personligheter: alla andra har för höga krav, ALLA andra har för höga krav, alla andra har för HÖGA krav...
    Eller så ska man på något konstigt vis få det till att man försöker få de med höga krav att förstå att de kommer att få leva ensamma om de inte sänker sina krav. Man tjafsar med någon slags falsk empati som orsak. 
    Varför bryr man sig om 3 tjejer utspridda från norr till söder i Sverige har helt galna världsfrånvända krav på en man för att vara intresserade av att gå på dejt?
    Skit i dem!

Och är det ett högt krav att man inte är intresserad av någon som sextjatar och dejtar flera samtidigt?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Marmite Devil
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-22 13:08:40 följande:
    Eller en man som är 195 och väger 60 kg.
    Ja men han är ju i idealisk form. Perfekt BMI. 
  • Anonym (Linn)
    Marmite Devil skrev 2024-10-22 13:42:26 följande:
    Ja men han är ju i idealisk form. Perfekt BMI. 
    Exakt, för Rob som gillar ju spinkiga pojkkroppar. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-22 12:44:15 följande:
    Anledningen till att det sägs vara så. är att det är dels en bortförklaring/ursäkt för män som inte är dejtbara. Då har de något att skylla på.

Men sedan är det så i praktiken, även om det håller på att ändras, att de flesta män tjänar mer än kvinnor. Mycket för att vi väljer olika sorters yrken. Det är svårt för en undersköterska att välja en man som tjänar mindre än henne, även om hon väljer en vanlig arbetare. 
    Det stämmer ju att kvinnor oftast vill inte ha någon man som ska vara sämre än de själva
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?