Kvinnor och höga krav på partner?
Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-22 12:17:42 följande:
Kvinnor och höga krav på partner?Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna.
Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.
Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?
Men sedan är det så i praktiken, även om det håller på att ändras, att de flesta män tjänar mer än kvinnor. Mycket för att vi väljer olika sorters yrken. Det är svårt för en undersköterska att välja en man som tjänar mindre än henne, även om hon väljer en vanlig arbetare.