Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:18:10 följande:
Så pga låg/ medelinkomsttagares låga löner så behövs det en åtgärd för att kunna sponsra deras köp av bostäder (och därigenom byggares oskäligt höga löner) en person (oftast kvinna) som har riktigt låg inkomst har inte ens råd att äga sin bostad trots detta. I stället ska det boendet sponsras med bidrag och det i stället för att "hon" har en skälig inkomst.
Det är konstigt att man inom vården pratar om allt annat än höja lönerna för att locka människor.
Jag tycker det är ganska uppenbart att allt pekar åt samma håll. Mäns löner och yrken är övervärderade.
Dessutom så placerar man artificiella styrmedel på plats som hjälper till att upprätthålla den här snedfördelningen.
Man pratar ständigt om att höja löner inom vården, har du redan glömt sjuksköterskekonflikten härom året? Men det är svårt att få gehör, tror att det beror på att politiker - av bägge kön - ser den direkta kostnaden på ett annat sätt än de gör när företag höjer sina kostnader. Skattehöjningar riskerar att försvåra deras omval...
Vårdanställda är värda högre löner med tanke på det viktiga, tunga och ansvarsfyllda yrke de har. Men varför gå på byggjobbare? Har du jobbat i branschen? Inte jag heller men jag har byggt på de hus jag äger och det är ett tungt och krävande jobb som jag inte skulle vilja ha på heltid. Bara en sån sak som att jobba ute vid denna tid på året, i snålblåst och regn, de förtjänar hög lön. De som är överbetalda är tjänster av olika slag t ex konsulter som saltar räkningar utan att göra så mycket nytta. Vi har också byggt upp ett kontrollsamhälle där folk får betalt för - vad? Mycket skattepengar finns att hämta inom byråkratin.
Om byggjobb är så välbetalt, varför söker inte fler kvinnor sig till den branschen?