• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:11:17 följande:
    Jag tror det är bättre för praktiska yrken att lära sig inom företagets bekostnad, med lön.

mäns insatser är högre värderade än kvinnors och då innebär det att män åker snålskjuts på kvinnor. 

Jag tror det är bättre för praktiska yrken att lära sig inom företagets bekostnad, med lön.

mäns insatser är högre värderade än kvinnors och då innebär det att män åker snålskjuts på kvinnor. 

Ett företag kan inte utbilda någon i 5 år, det skulle bli konkurs 
    Alternativt mycket dyrare byggnationer.
    Kvinnor och män har inga löneskillnader inom bygg eller inom vården 

Däremot har olika branscher olika lönesättningar.
    Det finns inget som motsäger att kvinnor kan utbilda sig till något som ger dem  en högre lön 

• Anonym (Bebbe)
    Anonym (Sven) skrev 2024-11-30 18:31:16 följande:

Ett företag kan inte utbilda någon i 5 år, det skulle bli konkurs 
    Alternativt mycket dyrare byggnationer.
    Kvinnor och män har inga löneskillnader inom bygg eller inom vården 

Däremot har olika branscher olika lönesättningar.
    Det finns inget som motsäger att kvinnor kan utbilda sig till något som ger dem  en högre lön 

Nej, ett företag skulle inte gå i konkurs, vuxenlärlingsprogram finns idag MED de relativt höga lönerna som de inom bygg faktiskt har. Du kan vara en vuxenlärling och ändå klå lönerna för de inom vården med bygglärlingslönen.

Det existerar en kostnad med utbildning också, är det bättre att skattepengen bekostar det? 5 års (eftergymnasial?) utbildning? Pratar du inte om ingenjörer här? En byggarbetare tjänar förresten närmare en ingenjör än vad de borde. 

• ClumsySmurf
    Hejhoppgummi skrev 2024-11-30 18:24:17 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-11-30 15:54:14 följande:

är det kvinnor som missar vuxna män?

ytterligare halmgubbe av någon som spelar dum eller måste jag förklara att vuxna män inte går i skolan?

Hahaha! Har inte dessa sorgliga gossebarn gått i skolan innan de blivit just vuxna män? Eller förvägras dessa gossebarn skolplikt av alla hemska elaka kvinnor? På tal om halmgubbe? jag vet inte. berätta gärna mer. Vem letar halmgubbar?
    glömde du skriva dubbelanonymt eller hoppade du in i tråden enbart för att göra dina vanliga halmgubbe argument?

• Hejhoppgummi
    ClumsySmurf skrev 2024-11-30 18:44:38 följande:
    glömde du skriva dubbelanonymt eller hoppade du in i tråden enbart för att göra dina vanliga halmgubbe argument?
    och det var svaret på frågan alltså. Att inte svara med att ställa andra frågor. vad bra, vi är alltså överens om att även gossebarnen har skolplikt och att alla unga män faktiskt gått i skolan.

inte en endaste feminist eller elak kvinna har alltså förvägrat detta. 1-0 till mig herr halmgubbe.
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:44:05 följande:

Nej, ett företag skulle inte gå i konkurs, vuxenlärlingsprogram finns idag MED de relativt höga lönerna som de inom bygg faktiskt har. Du kan vara en vuxenlärling och ändå klå lönerna för de inom vården med bygglärlingslönen.

Det existerar en kostnad med utbildning också, är det bättre att skattepengen bekostar det? 5 års (eftergymnasial?) utbildning? Pratar du inte om ingenjörer här? En byggarbetare tjänar förresten närmare en ingenjör än vad de borde. 

Haha du har inte en aning om någonting 
    Det är inte länge sedan ingångslönerna va 123kr i timmen
    Gissar att de har gått upp en en tia kanske 

Det tar ca 5 år inkl gymnasium att bli fullbetald 
  • Tecum
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:18:10 följande:
    Så pga låg/ medelinkomsttagares låga löner så behövs det en åtgärd för att kunna sponsra deras köp av bostäder (och därigenom byggares oskäligt höga löner) en person (oftast kvinna) som har riktigt låg inkomst har inte ens råd att äga sin bostad trots detta. I stället ska det boendet sponsras med bidrag och det i stället för att "hon" har en skälig inkomst.

Det är konstigt att man inom vården pratar om allt annat än höja lönerna för att locka människor.

Jag tycker det är ganska uppenbart att allt pekar åt samma håll. Mäns löner och yrken är övervärderade. 

Dessutom så placerar man artificiella styrmedel på plats som hjälper till att upprätthålla den här snedfördelningen.
    Man pratar ständigt om att höja löner inom vården, har du redan glömt sjuksköterskekonflikten härom året? Men det är svårt att få gehör, tror att det beror på att politiker - av bägge kön - ser den direkta kostnaden på ett annat sätt än de gör när företag höjer sina kostnader. Skattehöjningar riskerar att försvåra deras omval...

Vårdanställda är värda högre löner med tanke på det viktiga, tunga och ansvarsfyllda yrke de har. Men varför gå på byggjobbare? Har du jobbat i branschen? Inte jag heller men jag har byggt på de hus jag äger och det är ett tungt och krävande jobb som jag inte skulle vilja ha på heltid.  Bara en sån sak som att jobba ute vid denna tid på året, i snålblåst och regn, de förtjänar hög lön. De som är överbetalda är tjänster av olika slag t ex konsulter som saltar räkningar utan att göra så mycket nytta. Vi har också byggt upp ett kontrollsamhälle där folk får betalt för  - vad? Mycket skattepengar finns att hämta inom byråkratin.

Om byggjobb är så välbetalt, varför söker inte fler kvinnor sig till den branschen?
  • Anonym (Bosse)
    Tecum skrev 2024-11-30 19:22:49 följande:
    Om byggjobb är så välbetalt, varför söker inte fler kvinnor sig till den branschen?
    För att det är jobbigt
  • Anonym (Bebbe)
    Tecum skrev 2024-11-30 19:22:49 följande:
    Man pratar ständigt om att höja löner inom vården, har du redan glömt sjuksköterskekonflikten härom året? Men det är svårt att få gehör, tror att det beror på att politiker - av bägge kön - ser den direkta kostnaden på ett annat sätt än de gör när företag höjer sina kostnader. Skattehöjningar riskerar att försvåra deras omval...

Vårdanställda är värda högre löner med tanke på det viktiga, tunga och ansvarsfyllda yrke de har. Men varför gå på byggjobbare? Har du jobbat i branschen? Inte jag heller men jag har byggt på de hus jag äger och det är ett tungt och krävande jobb som jag inte skulle vilja ha på heltid.  Bara en sån sak som att jobba ute vid denna tid på året, i snålblåst och regn, de förtjänar hög lön. De som är överbetalda är tjänster av olika slag t ex konsulter som saltar räkningar utan att göra så mycket nytta. Vi har också byggt upp ett kontrollsamhälle där folk får betalt för  - vad? Mycket skattepengar finns att hämta inom byråkratin.

Tycker i princip inte det är något fel med "kvinnoyrken" eller "mansyrken" tycker det är värderingen det är fel på.

Kvinnoyrken skulle aldrig kunna komma ikapp mäns yrken då det är en fråga om inflation och ett ständigt höjande av båda. Vården kan strejka hur mycket de vill. Det här systemet följer varandra. En byggjobbare skulle idag aldrig acceptera att ha samma lön som en undersköterska. Den här förändringen behöver ske långsamt tyvärr. 

Jag jämför de två grupperna då det är båda klassiska arbetaryrken, och för att byggarbetare ligger relativt nära ingenjörer. Det borde vara ett ganska talande tecken på en överbetald yrkesgrupp. (I kombination med bidrag och subventioner som jag nämnt)

• ClumsySmurf

Finns exempel på trams som man inom offentliga sektorn gärna strösslar pengar på, det prioriteras väldigt konstigt.
    värdegrundskonsult
    sälja qbtq certifikat
    genusforskning

• Hejhoppgummi
    ClumsySmurf skrev 2024-11-30 20:02:12 följande:
    Finns exempel på trams som man inom offentliga sektorn gärna strösslar pengar på, det prioriteras väldigt konstigt.
    värdegrundskonsult
    sälja qbtq certifikat
    genusforskning
    Ja vid detta laget vet vi redan att män är överrepresenterade som gärningsmän, och att de vidareutbildar sig i lägre omfattning. Då skulle vi istället kunna lägga de pengarna på att förflytta alla de undermåliga männen till en öde ö. Då skulle vi även spara pengar då färre brott skulle begås. Winning 🙏🏼
  • Marmite Devil
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 16:27:37 följande:
    Just faktorn -en fru som inte tjänar så bra- är ytterligare ett system som gör att den här orättvisan upprätthålls. Nu ser vi ju alltfler singelhushåll och individuell ekonomi och då börjar den här snedfördelningen bli alltmer påtaglig.

Ja så är det ju. 

Det är underligt hur traditionellt mansdominerade arbeten inom ex kommunen kan ge bättre betalt än traditionellt kvinnodominerade arbeten ger sämre betalt. Det är nästan som om det en gång fanns ett system där man politiskt satte kvinnolöner som var lägre då kvinnor klev ut på arbetsmarknaden. 

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?