• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Mini)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 16:15:36 följande:
    både och
    OM man ska se det ur ett vänsterfeministiskt perspektiv och tänker på att de flesta kvinnor har relationer med män kan inte kvinnor ha särskilt höga krav.
    Vad är ens ett vänsterfeministiskt perspektiv...tänker inte googla. Och varför nämner du det här i tråden?
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:58:37 följande:
    Det finns inga betydande löneskillnader mellan män och kvinnor inom samma yrke och hos samma arbetsgivare.
    Skillnaderna finns främst mellan offentlig och privat sektor.
    Även mansdominerade yrken inom den offentliga sektorn, som polis, räddningstjänst och försvaret har relativt låga lönenivåer.

När försvaret gick från värnplikt till yrkesförsvar 2010 var soldatyrket ett av landets sämst betalda, trots att det är mansdominerat. Man har varit tvungna att höja lönerna rejält sedan dess (eftersom man inte lyckades rekrytera efter behov) och är nu betydligt högre, trots att soldatyrket inte längre är mansdominerat i lika hög grad. Förövrigt är det först nu när man på senare tid återuppväckt värnplikten som den gäller även kvinnor, apropå jämlikhet.
    Du kan ju kalla dessa skillnader som finns för obetydande, betyder inte att de är det. Jämför en anläggare inom offentlig verksamhet med en undersköterska t ex. Av någon anledning är kvinnors löner (och yrken) lägre värderade. Som sagt, det är inte hjärnforskning.

Det finns krafter som vill bibehålla den här snedfördelningen. Oftast genom att förneka att den finns. Kan inte se logiken bakom det. (Om man nu inte har identifierat sig som en överbetald person och vill behålla den orättvisan)

Som sagt, det är något fel i samhällsalgoritmen. En rörläggare ligger alltför nära en ingenjör i lön.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 16:30:46 följande:
    Du kan ju kalla dessa skillnader som finns för obetydande, betyder inte att de är det. Jämför en anläggare inom offentlig verksamhet med en undersköterska t ex.
    Men det är ju inte samma yrke och de har definitivt inte samma arbetsgivare!
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 16:52:26 följande:
    Men det är ju inte samma yrke och de har definitivt inte samma arbetsgivare!
    Och därför ska löneskillnaden vara så stor, tycker du? Du förstår inte att lönen sätter statusen på yrken? 

Det är ju inte så att anläggaren har universitetsstudier. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 15:38:35 följande:
    Även inom samma yrken så tjänar kvinnor mindre. Och av någon anledning så är "mäns" yrken övervärderade i förhållande till "kvinnors" yrken. Då borde slutsatsen vara ganska klar. Det är inte hjärnforskning vi pratar om här.
    Kvinnor har generellt högre medgörlighet än män.
    Män med högre medgörlighet har generellt lägre lön än övriga män.
    Det är inte särskilt konstigt om många kvinnor har lägre lön, att träna kvinnor på att vara omedgörlig vid behov och träna på att löneförhandla kan ju vara ett sätt att minska lönegapet på.
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 16:30:46 följande:
    Du kan ju kalla dessa skillnader som finns för obetydande, betyder inte att de är det. Jämför en anläggare inom offentlig verksamhet med en undersköterska t ex. Av någon anledning är kvinnors löner (och yrken) lägre värderade. Som sagt, det är inte hjärnforskning.

Det finns krafter som vill bibehålla den här snedfördelningen. Oftast genom att förneka att den finns. Kan inte se logiken bakom det. (Om man nu inte har identifierat sig som en överbetald person och vill behålla den orättvisan)

Som sagt, det är något fel i samhällsalgoritmen. En rörläggare ligger alltför nära en ingenjör i lön.
    Man kan ju tycka att rörläggning är mindre viktigt trots att de flestas vardagsliv är anpassade efter några rör och de flesta vill ha rinnande vatten och kunna skita inne.

När en drag queen som har sagostund på bibliotek har högre timlön än en rörläggare är det något fel något fel i samhällsalgoritmen.
    för en man räcker det med att ta på klänning och läsa barnböcker för att få högre månadslön än en sjuksköterska 😅

Man hade ju kunnat lägga ner ideologiska jämställdhetsmyndigheten och fördelat pengarna som blev över men det fanns krafter som beslutade att den skulle få 72 miljoner extra nästa år.

• ClumsySmurf
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 15:42:07 följande:
    Det är också en klassisk ursäkt. Den där om att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla. Dvs de förtjänar en dålig lön. Samma personer som avfärdar kvinnors sämre löner brukar också anse att det är kvinnors fel/ skolsystemet/feministerna att pojkar har så dåliga betyg.
    Inkompetenta nötter på skolverket bidrar till att det fungerar sämre
    när inkompetenta genusforskare kommer fram till att orsaken är att pojkar har destruktiv maskulinitet tycker jag att genusforskarna ska bli utan lön som straff för sin inkompetens.
  • Anonym (Bebbe)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 17:06:49 följande:
    när inkompetenta genusforskare kommer fram till att orsaken är att pojkar har destruktiv maskulinitet tycker jag att genusforskarna ska bli utan lön som straff för sin inkompetens.
    Så det beror inte på pojkarna själva att de har sämre betyg men det beror på kvinnorna själva att de har sämre löner? (eller att kvinnor är för "medgörliga")

Du bevisar ju min tes.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 16:23:18 följande:
    Vad är ens ett vänsterfeministiskt perspektiv...tänker inte googla. Och varför nämner du det här i tråden?
    med vänsterfeminism menar jag sån där ideologisk ovetenskaplig akademisk feminism, feministiska teorier är inte särskilt vetenskapliga.
    det finns väl en naturlig orsak till varför tomtarna på loftet (nationella sekretariatet för genusforskning) ser kritik som ett hot mot jämställdhet.
    och när det har blivit mer som en norm med queerteori är det som att genusforskarna har beslutat att verkligheten har fel åsikt.
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:44:36 följande:
    Jovisst, jag ville bara få ett konstaterande över att vi är minst lika goda kålsupare. Glad
    lika goda kålsupare? Om det är vad du kallar den jämlika rättvisa som finns att alla oavsett kön har rätt till preferenser. Om du vill begränsa eller justera ena könets rätt till preferenser däremot är du ute på hal is
  • Anonym (Jasså?)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 17:06:49 följande:
    Jaahaaa. Återigen är de stackars gossebarnen offer, här är det minsann systemet det är fel på. För gossebarnen drabbas. men när kvinnor har lägre löner, lägre pension, gör mer hemarbete, tar mer vab och fl så är det plötsligt inte systemets fel? logiken vissa män försöker trolla med. På tal om inkompetenta nötter.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?