• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Tom Araya
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 13:17:14 följande:
    och ingen man någonsin har dömt en kvinna efter yta? Är det chockerande att kvinnor med vill ha en partner med representabel yta? Eller är det bara ett manligt behov?
    Jovisst, jag ville bara få ett konstaterande över att vi är minst lika goda kålsupare. Glad
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 14:43:40 följande:
    Vad kallar du formen där könet styr lönen då? Inte är det kapitalism.
    Jag känner inte till något sådant system, därav har jag ej heller något namn.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:47:08 följande:
    Det existerar inte, så därför behöver vi inte hantera det? Ska du också köra med den gamla klassikern?
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 14:50:09 följande:
    Det existerar inte, så därför behöver vi inte hantera det? Ska du också köra med den gamla klassikern?
    Ingen aning om det existerar eller inte... kanske finns på Papua Nya Guinea, men då har vi nog inget svenskt ord för fenomenet.

Men ska jag vara ärlig så vet jag inte vad det svenska systemet heter heller (många andra länder har också likvärdiga system), som baseras på att arbetsgivare, arbetstagare och fackförbunden kommer överens om lönenivåerna för olika yrken, vilket är ganska nära att vara marknadsbaserat (kapitalistiskt).
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:39:53 följande:
    Det låter som att du vill styra lönenivåerna politiskt, vilket talar emot kapitalism där marknaden styr.
    Löner inom kommun och stat styrs redan politiskt. Det är politikerna som sätter budgeten, de är arbetsgivare. 
  • Postman
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 13:35:44 följande:

Det är intressant att du kallar mig för mansföraktande då jag i princip förespråkar ett rättvist samhälle. Du lägger ord i min mun, påstår att jag kallar män för att ha en ond agenda och att jag påstår att män är odugliga. Du kan ju inte hitta på saker.

Ganska irriterande att du kör med härskartekniker. Vi avslutar vår diskussion här då du inte kan hålla en högre nivå.

Ja, du har inte skrivit nåt positivt om män trots att jag har försökt att beskriva det positiva som väldigt många män gör. Att uteslutande tala så negativt om män så blir känslan manshat. Det är inte min avsikt att köra med härskartekniker, jag ber om ursäkt för det om det är så du uppfattar det. 

• Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:47:08 följande:
    Så du vet inte om att typiskt manliga yrken är bättre betalda än typiska kvinnoyrken när utbildningen är likvärdig?

Vilken värld lever du i?
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:07:25 följande:
    Ingen aning om det existerar eller inte... kanske finns på Papua Nya Guinea, men då har vi nog inget svenskt ord för fenomenet.

Men ska jag vara ärlig så vet jag inte vad det svenska systemet heter heller (många andra länder har också likvärdiga system), som baseras på att arbetsgivare, arbetstagare och fackförbunden kommer överens om lönenivåerna för olika yrken, vilket är ganska nära att vara marknadsbaserat (kapitalistiskt).
    Det hör inte till ett kapitalistiskt system att könet på något sätt avgör ett löneläge. Det är en orimlig orättvisa som ställer till det i ett kapitalistiskt system då det också bidrar till att vissa blir bidragstagare. Dvs en konstlad utjämning av ekonomisk makt för att kompensera en konstlad övervärdering.
  • fultextad användarhandbok

Då jag inte riktigt vet vad jag sku med ett romantiskt förhållande till, så söker jag ju inte heller riktigt. Efter ett tag kommer jag att fungera som en bromskloss för oss båda, så ett krav är väl redan från början att det inte ska räcka så länge som just romantiskt förhållande åtminstone. Ett annat är att det ska gå att diskutera tillsammans, vi behöver verkligen inte ha samma åsikter eller infallsvinklar, de kan vara vitt skilda. Gillar han stora tillställningar och mycket fysisk kontakt och vill att jag ska göra det sku det nog skära sig rätt snart. Förutom det har jag krav på attraktion som ju utgörs av en helhet. Lönenivå är egalt. Så ja, jag förstår om jag blir bortvald i min tur. 

• Anonym (Liten)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 13:08:37 följande:
    Yta alltså!?

Du följde aldrig upp ditt resonemang som jag frågade om från början. Du ville veta vad som kan väcka ett intresse för en man jag inte känner och nu har jag svarat på det
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?