• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Liten)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 09:18:52 följande:
    I mina ögon och så långt jag här kan se verkar du vara en intressant och attraktiv kvinna, som inte borde ha allt för svårt att hitta en vettig partner.

Min erfarenhet av singelkvinnor på dejtingmarknaden är att många har svårt att träffa någon för att de ofta har för höga initiala krav, så att de aldrig får kontakt med någon att ens försöka lära känna, sedan att de allt för sällan själva initierar kontakt de få gånger de faktisk ser någon de skulle kunna vara intresserade av. Det verkar som att allt måste klicka till 100 % för att ens bemöda sig och detta med en person de inte känner det minsta, vilket då bara kan utgöras av yta och sådana uppgifter som var man bor, om man har barn, husdjur e.t.c.

Själv har jag släppt på nästan alla krav, då jag vet att det åtminstone från mitt håll kan uppstå känslor trots att hon initialt är långt ifrån en 100-procentig matchning.
    Inga småbarn, inget missbruk, att hon har ett utseende som i någon grad tilltalar mig, inte väldigt smal och inte mer än 15 mil bort är ungefär de kraven jag har, även om de inte är helt definitiva heller.
    Hur ska man veta vem av de ointressanta männen man ska försöka lära känna mer då, för att se om det finns nåt där. För släpper man många krav som du verkar föreslå, så blir de som är kvar faktiskt ganska ointressanta

vet inte hur det är för andra kvinnor men jag känner att det kan bli för jobbigt om man börja skriva till någon som känns sådär och sen när man lär känna honom bättre får mig att inse nej jag vill verkligen inte gå vidare med denna man. Då har man stört honom i onödan liksom. Särskilt om man hunnit träffas. Kanske inte så kul för honom direkt heller att jag var ganska ointresserad från början
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Liten) skrev 2024-11-29 09:34:39 följande:
    Hur ska man veta vem av de ointressanta männen man ska försöka lära känna mer då, för att se om det finns nåt där. För släpper man många krav som du verkar föreslå, så blir de som är kvar faktiskt ganska ointressanta

vet inte hur det är för andra kvinnor men jag känner att det kan bli för jobbigt om man börja skriva till någon som känns sådär och sen när man lär känna honom bättre får mig att inse nej jag vill verkligen inte gå vidare med denna man. Då har man stört honom i onödan liksom. Särskilt om man hunnit träffas. Kanske inte så kul för honom direkt heller att jag var ganska ointresserad från början
    Precis. det står inte i pannan vilka män som är bra eller dåliga, och eftersom en kvinna i värsta fall kan riskera dö till följd av fel val så är nog inte rucka på kraven första steget att ta. men det är väl ett kvinnligt problem som män inte ska behöva ta hänsyn till, det är ju mer synd om de ovalda männen 👀
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 08:17:12 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 06:48:18 följande:
    man kan ju resonera så, om man vill
    men om man skulle påstå att mammor är överflödiga för att en frånvarande mamma inte är bättre än ingen mamma så är det väl någon som klagar på att det är något med logiken som inte stämmer.
    Jasså? Inget med logiken? Visa mig gärna studier på fördelningen över hur mycket frånvarande mammor över frånvarande pappor. Och du vet att en kvinna behöver bli godkänd för IVF va? Det är alltså utomstående part som bedömer att dessa kvinnor räcker som trygghet för ett barn.

för ett barn är stabil och trygg vuxen viktigare än dna och blodsband. Eller hur? så om fler män vill vara delaktiga pappor så är det väl superenkelt för fler män att levla upp till att bli just demokratiska och jämställda? eller vad hindrar män? Är det kvinnor som hindrar män?
    "Jasså? Inget med logiken?"
    Vi börjar med din logik
    du gjorde en ganska ful tolkning och tog för givet att Tom menade att det räcker med existensen av en pappa

Varför jämför du en närvarande och bra mamma med en frånvarande och dålig pappa?
    Tom Araya skrev 2024-11-28 23:40:27 följande:
    Bland de ensamma kvinnorna som ändå väljer att skaffa barn, kanske för att de själva har god inkomst, så kan det bli många barn som saknar en pappa.

Har du riktigt tänkt igenom konsekvenserna, både på individ- och samhällsnivå ordentligt?

Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 05:01:25 följande:
    många kvinnor ja, många kvinnor föredrar livet utan man. kvinnor har generellt fler nära relationer med vänner och bekanta så återigen är det inte en man som avgör en kvinnas lycka. Då borde väl inte statistiken säga att kvinnor som lämnat en man är lyckligare eller att de lever längre? Eller hur?

vilka konsekvenser tänker du på? Tror du att bara själva existensen av att ha en biologisk pappa gör skillnad för ett barn? Eller tror du snarare det handlar om barns behov av trygga vuxna? På vilket sätt är en biologisk icke närvarande pappa bättre än en trygg och närvarande vuxen man kanske inte delar dna med? så otroligt många män som verkar tro att existensen av en biologisk pappa är helig. Men missar att det är barns behov av trygg och närvarande vuxen som är det viktiga. Att lyckas bidra med spermier räcker inte för att vara en trygg och närvarande vuxen.

vad tror du det finns för konsekvenser för alla barn som tvingas ha en pappa i sitt liv som inte är engagerad, inte är närvarande och inte är trygg?

• Anonym (fel tid)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 09:18:52 följande:
    I mina ögon och så långt jag här kan se verkar du vara en intressant och attraktiv kvinna, som inte borde ha allt för svårt att hitta en vettig partner.

Min erfarenhet av singelkvinnor på dejtingmarknaden är att många har svårt att träffa någon för att de ofta har för höga initiala krav, så att de aldrig får kontakt med någon att ens försöka lära känna, sedan att de allt för sällan själva initierar kontakt de få gånger de faktisk ser någon de skulle kunna vara intresserade av. Det verkar som att allt måste klicka till 100 % för att ens bemöda sig och detta med en person de inte känner det minsta, vilket då bara kan utgöras av yta och sådana uppgifter som var man bor, om man har barn, husdjur e.t.c.

Själv har jag släppt på nästan alla krav, då jag vet att det åtminstone från mitt håll kan uppstå känslor trots att hon initialt är långt ifrån en 100-procentig matchning.
    Inga småbarn, inget missbruk, att hon har ett utseende som i någon grad tilltalar mig, inte väldigt smal och inte mer än 15 mil bort är ungefär de kraven jag har, även om de inte är helt definitiva heller.

Jo och nja. Jag tycker hela nätdejting-biten är svår eftersom det just bara är yta och i bästa fall en presentation som kan ge hintar om personens personlighet och intressen men jag behöver prata och se personer, gärna över tid dessutom så att jag faller för personligheten och de där subtila sakerna, sättet personen skrattar, skämtar eller nåns underfundiga humor eller stora passion för intresse x eller musiksmak eller vad än som gör att intresset väcks.

Allt det där saknas i nätdejtingen tills att man ses på riktigt förstås, men för mig tar ju allt det där tid att bygga upp och med barn och jobb går det bara inte att gå på den mängd dejter med olika personer, som jag tror skulle behövas för att till slut kanske träffa någon man klickar med.

Så..därav har jag lagt det på hyllan och brukar säga att händer det så händer det, men som jag då brukar få till svar av andra "ingen kommer ju komma och knacka på din dörr utan du måste ju ge dig ut"

Så, sen. När barnen börjar vara på väg ut ur huset så kanske jag tar tag i det

Och ja nu blev det nog en ruskigt massa text igen XD

• Tom Araya
    Anonym (Liten) skrev 2024-11-29 09:34:39 följande:

Du måste fråga dig varför en man du inte känner är ointressant. Är han för ful, för kort, bor 70 mil bort, är ensamstående med 7 barn eller vad?

Det finns absolut inget fel i att rata någon man finner direkt oattraktiv enbart av ett foto, men man gör sig nog en tjänst om man åtminstone funderar över om personen kanske trots allt duger om denne skulle visa sig vara bra på alla andra sätt, om man bara tog sig tiden att lära känna personen.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 08:18:25 följande:
    Postman skrev 2024-11-29 07:33:57 följande:
    Ja det var vad du insinuerade och vad jag skriver i andra trådar hör inte hemma här. Håll dig till denna tråden istället för att hämta lösryckta svar från andra trådar. Jag inser nu vem du är och du kommer inte få mer svar ifrån mig. 
    Så du är inte ett litet misogynt troll? Intressant! undra varför svaren systematiskt verkar peka på det
    postman har blivit anklagad för att vara misogyn ett antal gånger, men alla gånger jag har sett så är det av misandriska feminister som brukar roa sej med att kasta skit på män på forumet. Oftast de där som beter sej som jävla idioter och trollar sönder diskussioner när det börjar gå trögt med argumenten.

tycker det är konstigt att det inte är jag som får dessa anklagelser när det är främst jag som helt utan filter brukar förklara vad jag tycker om dessa feminister.

• ClumsySmurf
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:50:18 följande:
    Postman skrev 2024-11-28 22:41:37 följande:
    Ja det är delvis nonsens som du påstår, om nu kvinnor vill det varför tvingar de inte sina män? Är de så veka? Eller varför väljer inte kvinnor män som vill dela?

Vart är kvinnors ansvar i detta eller är kvinnorna bara veka värnlösa våp som väljer odugliga män.
    och poletten trillar inte ner. VARFÖR TROR DU KVINNOR ÄR KRÄSNA/SELEKTIVA? Är det fortfarande en gåta? För i x antal andra trådar brukar du stryka misogyna män längs ryggen och se ner på dessa ondsinta kvinnor som inte väljer stackars Palle.

så förklara gärna med egna ord varför du tror att varför fler kvinnor väljer frivillig ensamhet, över att bara ta första bästa man. inte som att det finns brist på män direkt
    om man utgår från den vänsterfeministiska synen på män, är det så att den stämmer så är ju "varför kvinnor är kräsna och selektiva?" helt fel fråga

möjligt svar på rätt fråga är
    kvinnor är väldigt rädda för att vara ensamma

• Tom Araya
    Anonym (fel tid) skrev 2024-11-29 09:45:28 följande:

Jo och nja. Jag tycker hela nätdejting-biten är svår eftersom det just bara är yta och i bästa fall en presentation som kan ge hintar om personens personlighet och intressen men jag behöver prata och se personer, gärna över tid dessutom så att jag faller för personligheten och de där subtila sakerna, sättet personen skrattar, skämtar eller nåns underfundiga humor eller stora passion för intresse x eller musiksmak eller vad än som gör att intresset väcks.

Allt det där saknas i nätdejtingen tills att man ses på riktigt förstås, men för mig tar ju allt det där tid att bygga upp och med barn och jobb går det bara inte att gå på den mängd dejter med olika personer, som jag tror skulle behövas för att till slut kanske träffa någon man klickar med.

Så..därav har jag lagt det på hyllan och brukar säga att händer det så händer det, men som jag då brukar få till svar av andra "ingen kommer ju komma och knacka på din dörr utan du måste ju ge dig ut"

Så, sen. När barnen börjar vara på väg ut ur huset så kanske jag tar tag i det

Och ja nu blev det nog en ruskigt massa text igen XD

Min erfarenhet är den rakt motsatta.

Jag har alltid haft problem med att våga ta kontakt irl och att göra det på ett bra sätt. Jag är heller inte tillräckligt snygg eller rik för att bli självraggande på enbart de grunderna.

Men när kvinnor fått möjlighet att se en del av min personlighet, hur jag resonerar, vad jag tycker och tänker, hur jag skämtar och uttrycker mig på diverse forum och även diskussioner kring gemensamma intressen, då tog det fart och jag har aldrig dejtat så mycket som jag gjorde mellan 2010 och 2014 (därefter var jag i några förhållanden och sedan hände lite andra grejer som har försvårat). Då var det som att ett hyfsat utseende blev en bonus uppepå något de redan fattat tycke för, istället för att bli bedömd som "inte tillräckligt snygg".
    Man känner ju då varandra betydligt bättre redan vid första träffen än vad man hinner med vid en träff på krog, fest eller nattklubb.

Men på rena dejtingforum, där man blir bedömd efter utseendet innan man ens har snackat med varandra har jag inte haft någon utdelning alls.
  • Anonym (Mini)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 09:29:28 följande:
    Där håller jag med dig.

Men för detta krävs det att man lär känna personen ifråga och redan där finns redan höga krav hos kvinnor som stoppar dem.
    Kanske är det fel krav som prioriteras. Att de missar männen som är vettiga på ett personligt plan, för att de har tittat för mycket på utseende, utbildning/yrke och annan ganska ytlig information.
    Kvinnor har i många många år blivit bedömda för sitt utseendes skull, vi är vana vid det. Jag tror att män varit vana vid att inte behöva bry sig om den parametern men nu finns den där även för män. Män har haft det inbyggt att dom såklart duger som dom är med rund mage och tunt hår, tänker på det här att dom där männen inte ser problem att flirta med kvinnor som är högt ovanför deras liga. Det där har alltid förvånat mig.

Jag tror att män behöver förbättra sig på flera plan för att duga, så som kvinnor har varit vana vid att vara tvungna att uppfylla vissa krav. Det verkar vara ett bryskt uppvaknande för vissa, att mans-standarden behöver förändras.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 10:26:11 följande:
    Kvinnor har i många många år blivit bedömda för sitt utseendes skull, vi är vana vid det. Jag tror att män varit vana vid att inte behöva bry sig om den parametern men nu finns den där även för män. Män har haft det inbyggt att dom såklart duger som dom är med rund mage och tunt hår, tänker på det här att dom där männen inte ser problem att flirta med kvinnor som är högt ovanför deras liga. Det där har alltid förvånat mig.

Jag tror att män behöver förbättra sig på flera plan för att duga, så som kvinnor har varit vana vid att vara tvungna att uppfylla vissa krav. Det verkar vara ett bryskt uppvaknande för vissa, att mans-standarden behöver förändras.
    Ja, kvinnor blir bedömda för utseendet och männen för inkomst, så visst behöver det förändras.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?