• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:50:18 följande:
    och poletten trillar inte ner. VARFÖR TROR DU KVINNOR ÄR KRÄSNA/SELEKTIVA? Är det fortfarande en gåta? För i x antal andra trådar brukar du stryka misogyna män längs ryggen och se ner på dessa ondsinta kvinnor som inte väljer stackars Palle.

så förklara gärna med egna ord varför du tror att varför fler kvinnor väljer frivillig ensamhet, över att bara ta första bästa man. inte som att det finns brist på män direkt
    Jag har försökt hålla god ton till dig hela tiden men nu går du över gränsen med din mycket otrevliga och insinuerande ton. Jag har inget mer att säga dig.
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-28 22:25:24 följande:

Ingen som löser den här tråden kan vara förvånad över att det är västgöte kvinnan som har en bra man.

Kvinnor med dålig manssyn har det mycket svårare på äktenskapsmarknaden. Så ett gott råd till kvinnorna som vill
    ha bättre män. Sänk inte era krav utan förbättra er manssyn så ökar möjligheterna avsevärt att ni får en kvalitativ man..

jag har en fantastisk sambo, tack för omtanken! Han är både jämställd, OCH delar min syn på många män. de finns faktiskt guldkorn, och det får han veta ofta. Och med den vetskapen kommer jag aldrig nöja mig med sämre om livet ändras i framtiden. 
  • Anonym (Mini)
    Postman skrev 2024-11-28 22:41:37 följande:
    Ja det är delvis nonsens som du påstår, om nu kvinnor vill det varför tvingar de inte sina män? Är de så veka? Eller varför väljer inte kvinnor män som vill dela?

Vart är kvinnors ansvar i detta eller är kvinnorna bara veka värnlösa våp som väljer odugliga män.
    Tvinga - det handlar om att männen inte vill lagspela. Då hamnar man på separation istället. Välja rätt män - män brukar vara exemplariska partners ibland i många år tills barnen kommer, då väljer dom sig själva framför teamet. 
  • Postman
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 23:05:15 följande:
    Tvinga - det handlar om att männen inte vill lagspela. Då hamnar man på separation istället. Välja rätt män - män brukar vara exemplariska partners ibland i många år tills barnen kommer, då väljer dom sig själva framför teamet. 
    Ja och då får det ju bli separation om paret inte kan komma överens, inget konstigt alls, rätt naturligt.

Njae nog kan de under några års tid luska ut hur männens ställer sig till det, det köper jag inte, lite mer får kvinnorna anstränga sig i så fall, fast jag tror inte det är helt så stort problem som många vill påskina, tror de allra flesta par är rätt nöjda med sin fördelning. 
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 23:05:15 följande:
    Detta låter inte som problem specifika för män, det tror jag alla heterosexuella män kan skriva upp på.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 22:59:21 följande:
    Kvinnor ska ha rätt mkt högre krav än vad som finns idag imo. Och kraven ska fortfarande finnas under relationens gång. Det ögonblick en eventuell överenskommelse om t ex föräldraledighet eller vab bryts ska kvinnorna redan ha tänkt igenom hur dom ska hantera det. Man ska ha möjligheter att styra sitt eget liv, inga starka ekonomiska beroenden av en partner t ex. För då har man möjlighet att hålla dom gränser man redan har bestämt sig för.

Manssyn - jaja, fortsätt du på det spåret. En bättre strategi är att ha en sund gränssättning relaterat till andra människors handlingar.
    Det betyder att alla kvinnor ska konkurrera om de 10 % av männen som är snyggast, bäst partners, bäst pappor, bäst utbildade, mest jämlika och mest ekonomiskt starka... det blir tufft. 
    ....och de kvinnor och män som blir över då, ska de förbli ensamma livet ut?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 23:21:51 följande:
    Det betyder att alla kvinnor ska konkurrera om de 10 % av männen som är snyggast, bäst partners, bäst pappor, bäst utbildade, mest jämlika och mest ekonomiskt starka... det blir tufft. 
    ....och de kvinnor och män som blir över då, ska de förbli ensamma livet ut?
    Kvinnorna väljer redan ensamhet aktivt. och kvinnor kan få barn på egen hand. så nej, de 90% av männen som inte tillhör toppskicket däremot gällande jämställdhet, ha demokratiska värderingar osv. De får gärna vara ensamma livet ut, eller välja att utbilda sig så blir demokratiska och jämställda. det är en medveten konsekvens som de misogyna männen utsätter sig själva för :)
  • Anonym (Mini)
    Postman skrev 2024-11-28 23:09:43 följande:
    Ja och då får det ju bli separation om paret inte kan komma överens, inget konstigt alls, rätt naturligt.

Njae nog kan de under några års tid luska ut hur männens ställer sig till det, det köper jag inte, lite mer får kvinnorna anstränga sig i så fall, fast jag tror inte det är helt så stort problem som många vill påskina, tror de allra flesta par är rätt nöjda med sin fördelning. 
    Man skulle kunna tycka det ja att det går att lyssna på vad mannen säger innan barnen, men det är ett klassiskt dilemma att när det väl kommer till kritan så blir det ingen delad föräldraledighet t ex. för att mannen inte vill. Jag tror till skillnad från dig att det är ett problem eftersom jag sett så många exempel i min närhet.

Guldkornsmännen vabbar lika mycket som sina partners, respekt säger jag. Dom bäddar för att deras förhållanden ska hålla under lång tid.
  • Anonym (Mini)

Bara det att jag känner respekt för männen som gör sin del är förresten helt sjukt. Men resten av männen är såpass dåliga att i jämförelse framstår dom normala lagspelarna som suveräna.

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?