• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Bebbe)
    Postman skrev 2024-11-28 21:25:57 följande:
    Det har du rätt i, för skulle man funnit det så hade det varit ett solklart brott enligt diskrimineringslagen.

Klassiskt. Det absolut enklaste är att bortförklara kvinnors lägre löner. I stället för att ha ett ansvarstänkande alltså. 

Den här sortens resonemang där kvinnors lägre löner ska bortförklaras, att kvinnor är de som ska ansvara för en förändring samtidigt som det engagemanget som finns ska på olika sätt avfärdas, ganska ofta via sarkasmer/ offermentalitet eller någon slags självklar kamp mot feminister.

...Har samma ursprung. Män förväntas bli omhändertagna av kvinnor i generella drag. Åka fripassagerare. För annars så skulle väl män vilja att kvinnor har samma ekonomiska makt. Obs! Nu pratar vi inte att kvinnor ska tjäna mer än män, utan lika mycket.

• Anonym (Bebbe)
    Postman skrev 2024-11-28 21:02:09 följande:
    Men en rörläggare arbetar inom den privata sektorn medan uskan i den offentliga, hur ska du överföra dessa pengar tänker du dig? beskatta den privata sektorn hårdare?

Tittar man ur ett samhällsekonomiskt perspektiv borde man bara anställa kvinnor eftersom de arbetar till lägre löner och därmed blir en billigare arbetskraft, det är märkligt för företagen gör ändå inte så.

Du förstår vad jag menar. Sluta spela dum. Jämför en rörläggare/ undersköterska inom den privata sektorn om det blir enklare för dig

mäns löner såsom rörläggare är överbetalda. Det är fel i en algoritm om en undersköterska behöver bidrag för att kunna går runt, med ett ökat skattetryck för alla för att sponsra rörläggarens höga lön. Förstår du? Rörläggarens lönetillskott är sponsrat av dig.

• Postman
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-28 21:49:09 följande:

Klassiskt. Det absolut enklaste är att bortförklara kvinnors lägre löner. I stället för att ha ett ansvarstänkande alltså. 

Den här sortens resonemang där kvinnors lägre löner ska bortförklaras, att kvinnor är de som ska ansvara för en förändring samtidigt som det engagemanget som finns ska på olika sätt avfärdas, ganska ofta via sarkasmer/ offermentalitet eller någon slags självklar kamp mot feminister.

...Har samma ursprung. Män förväntas bli omhändertagna av kvinnor i generella drag. Åka fripassagerare. För annars så skulle väl män vilja att kvinnor har samma ekonomiska makt. Obs! Nu pratar vi inte att kvinnor ska tjäna mer än män, utan lika mycket.

Diskrimineringslagen bortförklarar inget, den är lika för oss alla.

Jag tycker dina inlägg verkar väldigt mansföraktande, det spelar ingen roll vad män gör eller inte gör i dina ögon, du verkar anse att män alltid har samma onda agenda och är genuint odugliga. Du har fått många bra inputs på att de flesta män gör mycket bra insatser i vårt samhälle.
  • Anonym (Jasså?)
    Postman skrev 2024-11-28 21:19:27 följande:
    Njae alla Sverige 5 312 519 män är ju förstås inte med men tillräckligt många män i alla fall.
    Jasså? Så du är med i facket och kämpar för kvinnor? Eller är du med i facket för att själv få dina 4.1 % löneökning? att du eller andra män skulle vara med i facket enbart för att kämpa för kvinnor är nog det mest patetiska påstående jag hört.

om dessa 5 miljoner män verkligen skulle vara med i facket för kvinnors skull, så skulle en större effekt vara om dessa män istället tar 50% av all vab 50% av all fl. men jag vet inte, det är kanske för jobbigt för vissa män att göra något? Lättare att bara betala någon annan som får försöka fixa. eller? är det så du beskriver alla jämställda handlingar du gör? Betalar fackavgiften Tomte
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:06:19 följande:
    Jasså? Så du är med i facket och kämpar för kvinnor? Eller är du med i facket för att själv få dina 4.1 % löneökning? att du eller andra män skulle vara med i facket enbart för att kämpa för kvinnor är nog det mest patetiska påstående jag hört.

om dessa 5 miljoner män verkligen skulle vara med i facket för kvinnors skull, så skulle en större effekt vara om dessa män istället tar 50% av all vab 50% av all fl. men jag vet inte, det är kanske för jobbigt för vissa män att göra något? Lättare att bara betala någon annan som får försöka fixa. eller? är det så du beskriver alla jämställda handlingar du gör? Betalar fackavgiften Tomte
    Ja. Bara gör 50% med era livskamrater, hur j*vla svårt kan det vara. 
  • Anonym (Jasså?)
    Postman skrev 2024-11-28 22:01:33 följande:
    Diskrimineringslagen bortförklarar inget, den är lika för oss alla.

Jag tycker dina inlägg verkar väldigt mansföraktande, det spelar ingen roll vad män gör eller inte gör i dina ögon, du verkar anse att män alltid har samma onda agenda och är genuint odugliga. Du har fått många bra inputs på att de flesta män gör mycket bra insatser i vårt samhälle.
    är du så kortsiktig i ditt tänk? Vi kan beskriva med svenska enkla ord så kanske poletten trillar ner.

för att göra det enkelt, arbetsgivaren har två anställda.
    medarbetare x, kvinna och medarbetare y, man.

när x och y anställs år 2010, och bägge får 20000 kr i lön. För de diskriminerar inte. under år 2010 så är x borta oftare än y, för att x behöver vabba mer än y.
    när arbetsgivaren ska ge löneökning 2011. Tror du att x och y får lika stor löneökning? eller varför tror du att y får högre löneökning?
    så 2011 har x 20500 kr i lön, y 20750 i lön. Under 2011 upprepas samma sak, mer vab på x än y. Vem tror du får mest löneökning 2012?
    2012 har x 21000 i lön, och y 21500. Och så fortsätter vi i massa år.

10  år senare med detta exempel så har vi 2020.
    x kommer upp till 25000, y 27500.

kan du påstå att arbetsgivaren har diskriminerat x? Nej. De har däremot ekonomiskt gynnat den medarbetare som jobbat mest, för det är rättvist.

men fattar inte du och andra män att det är vad som påverkar kvinnor som TVINGAS till mer vab för det är tydligen för mycket begärt för många män att dela på vab just för att INTE missgynna kvinnor.

men jag förstår att alla män inte kommer fatta detta. Det är för avancerad kvantumfysik verkar det som.
  • Postman
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-28 21:58:30 följande:

Du förstår vad jag menar. Sluta spela dum. Jämför en rörläggare/ undersköterska inom den privata sektorn om det blir enklare för dig

mäns löner såsom rörläggare är överbetalda. Det är fel i en algoritm om en undersköterska behöver bidrag för att kunna går runt, med ett ökat skattetryck för alla för att sponsra rörläggarens höga lön. Förstår du? Rörläggarens lönetillskott är sponsrat av dig.

Ja den privata sektorn kan betalar mer än den skattefinansierade. Varför just en rörläggare tjänar som de gör vet inte jag men jag gissar på att det finns mer vinstpengar inom byggsektorn än inom vården. Om nu en uskas lön är så dålig så fascineras man över att kvinnor med en dåres envishet fortsätter att söka sig dit. Utbilda dig till något bättre betalt liksom, jag kan inte tolka det annat än att kvinnor är inte lika lönefixerade som män generellt.

https://lönello.se/rormokare-lon/
    https://lönello.se/underskoterska-lon/

Vad menar du att rörläggarens lönentillskott är finansierat av mig?
    Att gå in och sänka lönerna inom den privata sektorn tror jag ingen vill göra, det skulle vara att gå till angrepp på vår demokrati. Det är "nästan" upp till varje företag vad man vill betala sina anställda.
  • Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:06:19 följande:

Facket kämpar för alla men du verkar inte veta vad facket står för, väldigt märkligt.
    Du har absurda vändningar i dina argument. Mycket är ren nonsens som du skriver.
    Visst vore det bra om det delades 50/50 men nu vill uppenbarligen inte kvinnor och män ha det så, statistiken visar något annat.
  • Anonym (Feime)

Ingen som löser den här tråden kan vara förvånad över att det är västgöte kvinnan som har en bra man.

Kvinnor med dålig manssyn har det mycket svårare på äktenskapsmarknaden. Så ett gott råd till kvinnorna som vill
    ha bättre män. Sänk inte era krav utan förbättra er manssyn så ökar möjligheterna avsevärt att ni får en kvalitativ man..

• Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:16:29 följande:
    är du så kortsiktig i ditt tänk? Vi kan beskriva med svenska enkla ord så kanske poletten trillar ner.

för att göra det enkelt, arbetsgivaren har två anställda.
    medarbetare x, kvinna och medarbetare y, man.

när x och y anställs år 2010, och bägge får 20000 kr i lön. För de diskriminerar inte. under år 2010 så är x borta oftare än y, för att x behöver vabba mer än y.
    när arbetsgivaren ska ge löneökning 2011. Tror du att x och y får lika stor löneökning? eller varför tror du att y får högre löneökning?
    så 2011 har x 20500 kr i lön, y 20750 i lön. Under 2011 upprepas samma sak, mer vab på x än y. Vem tror du får mest löneökning 2012?
    2012 har x 21000 i lön, och y 21500. Och så fortsätter vi i massa år.

10  år senare med detta exempel så har vi 2020.
    x kommer upp till 25000, y 27500.

kan du påstå att arbetsgivaren har diskriminerat x? Nej. De har däremot ekonomiskt gynnat den medarbetare som jobbat mest, för det är rättvist.

men fattar inte du och andra män att det är vad som påverkar kvinnor som TVINGAS till mer vab för det är tydligen för mycket begärt för många män att dela på vab just för att INTE missgynna kvinnor.

men jag förstår att alla män inte kommer fatta detta. Det är för avancerad kvantumfysik verkar det som.
    Klart att den som jobbar mest gynnas, den gillas alltid av arbetsgivaren oavsett kön. Är man borta från jobbet mycket eller går ned i tid så kommer man ifrån hetluften. Man kan tycka vad man vill om det men det är så det funkar. En arbetsgivare vill ha oss på jobbet, inte att vi ska vara hemma av allehanda orsaker, då blir man inte populär. Hur varje par väljer FL eller vabb är upp till varje par att bestämma är min åsikt. 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?