• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Tom Araya
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-28 08:13:34 följande:
    Pengar är definitivt viktig faktor men det speglar också allmänt driv.

Låg lön = låg energi = lat livsstil
    Hög lön = hög energi = energisk livsstil

Känner ingen man med hög inkomst född från 70-talet och senare som inte även kan sköta hus och hem på ett bra sätt.

Däremot ser man att det är vanligt med män med låga löner att de struntar i det mesta. Det syns på skötseln av allt. Hur de sköter sina saker. Hur de sköter sitt hem. Hur de sköter sin kropp. Det blir särskilt påtagligt när man gör återträffar eller stöter ihop med folk från förr. 

En människas kvalitet visas i allt man gör. En person med bra rutiner och livstil kommer att få ett bra liv i så gott som alla avseenden.
    Men det är bara män du bedömer efter inkomst?
  • Anonym (Feime)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 08:18:02 följande:
    Men det är bara män du bedömer efter inkomst?
    Jag skrev

"En människas kvalitet visas i allt man gör. En person med bra rutiner och livstil kommer att få ett bra liv i så gott som alla avseenden"

Detta gäller således oavsett kön. Kvinnorna må på pappret se ut att komma undan med det men de gör det inte i praktiken. 

Det är inte de kvalitativa kvinnorna som hamnar i valet mellan att vara singel eller att vara ihop med en mansbebis.
  • Tom Araya
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-28 08:21:36 följande:
    Detta gäller således oavsett kön. Kvinnorna må på pappret se ut att komma undan med det men de gör det inte i praktiken. 
    Jag skulle vilja hävda motsatsen; att kvinnor i praktiken kommer undan med det, för att män värderar andra egenskaper hos sin partner än inkomst, vilket du också uttryckte.
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 08:12:32 följande:
    Man får ha vilka krav man vill, men man ska också förstå vad det innebär, i detta fall att det inte gynnar ekonomisk jämställdhet.
    på vilket sätt skulle det inte gynna ekonomiskt jämställdhet om jag väljer en utbildad och jämställd man? Eller menar du att utbildade män inte är jämställda? Menar du att det är de lågutbildade männen som är mest jämställda?
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 08:32:23 följande:
    Jag skulle vilja hävda motsatsen; att kvinnor i praktiken kommer undan med det, för att män värderar andra egenskaper hos sin partner än inkomst, vilket du också uttryckte.
    Och för att män värderar andra egenskaper så borde kvinnor sänka sina krav? Eller vad tillför det diskussionen? alla är fria att ha sina egna preferenser, eller hur? eller ska vi börja statligt styra vilka preferenser man får lov att ha? kvotera så det blir rätt mängd hetero/homo/bi/assexuella? 
  • TvillingmammaVästgöte

Känner ingen man med hög inkomst född från 70-talet och senare som inte även kan sköta hus och hem på ett bra sätt.

Däremot ser man att det är vanligt med män med låga löner att de struntar i det mesta. Det syns på skötseln av allt. Hur de sköter sina saker. Hur de sköter sitt hem. Hur de sköter sin kropp. Det blir särskilt påtagligt när man gör återträffar eller stöter ihop med folk från förr. 

En människas kvalitet visas i allt man gör. En person med bra rutiner och livstil kommer att få ett bra liv i så gott som alla avseenden.

Problemet med kvinnor som inte hittar bra partners är inte deras krav på männen utan kraven på de själva. För kvalitativa män har höga krav och då gäller det för kvinnorna att matcha med det. Annars blir det att de endast uppvaktas av lågkvalitativa män.

Ja, så är det. De flesta män jag umgås med och den man jag är gift med är verkligen högpresterande, på alla områden.  Min man både lagar fina middagar och fixar med teknik och lagar grejer och tjänar mer och har mer energi. Det är svårt att känna sig på topp i jämförelse. Men jag är ju ändå välutbildad och tjänar betydligt mer än snittlönen i Sverige. 

Och det finns områden där jag bidrar mer. Det är i de emotionella frågorna i omsorg om familjemedlemmar. Min man är mer praktiskt inriktad . 

• enfunderandeman

Problemet med kvinnor som inte hittar bra partners är inte deras krav på männen utan kraven på de själva. För kvalitativa män har höga krav och då gäller det för kvinnorna att matcha med det. Annars blir det att de endast uppvaktas av lågkvalitativa män.
     Behöver inte alls vara så. Just låglöne yrken är oftast tunga, fysiskt krävande jobb. Då blir det svårt att argumentera för att det är lata människor. Finns presenterat i båda kan jag säga. Har aldrig träffat så slappa människor som på kontor. Där det ska fikas stup i kvarten. Då har dom flesta inte ens fysiskt krävande arbeten lol.  Låglöne behöver dock slita mycket hårdare för sin inkomst. Bland den mest arbetsföra gruppen faktiskt. Där många har viktiga samhällsbärande arbeten. Som lyfter samhället.
  • Anonym (Feime)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 08:32:23 följande:
    De kanske kommer undan med det på så vis att de inte blir lämnade. Fast det kommer att avspegla sig i hälsan. Det är så befängt att man pratar om att det skulle vara en nackdel för den som gör hushållsarbetet när det är en gratisbiljett till bra hälsa. 

Antar att det beror på att folk gått på det där med dubbelarbete = dålig hälsa när det i praktiken är precis tvärtom. Den som arbetar mest blir friskare. Bara att byta ut soffan mot hushållsarbete efter middagen kommer att förbättra hälsan.

Särskilt tydligt blir det när man tittar på äldre där ena parten varit mer rörlig. Den andra hälften blir ofta förtidspensionerad och hamnar på hem medan den som arbetat på lever vidare evigt ung.
  • Anonym (Feime)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 10:00:05 följande:

Ja, så är det. De flesta män jag umgås med och den man jag är gift med är verkligen högpresterande, på alla områden.  Min man både lagar fina middagar och fixar med teknik och lagar grejer och tjänar mer och har mer energi. Det är svårt att känna sig på topp i jämförelse. Men jag är ju ändå välutbildad och tjänar betydligt mer än snittlönen i Sverige. 

Och det finns områden där jag bidrar mer. Det är i de emotionella frågorna i omsorg om familjemedlemmar. Min man är mer praktiskt inriktad . 

Det räcker att läsa mellan raderna för att se att känna av att du är en harmonisk och bildad människa. Man ska inte underskatta de här signalerna som man ständigt sänder ut. Jag förstår att din man uppvaktade dig. 
  • Anonym (X)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 04:48:46 följande:
    Det finn inom biologisk vetenskap en långtgående teori om att kvinnors och mäns yrkesval till viss del har biologiska orsaker.

Kvinnor väljer i högre grad sk HEED-yrken (Health care, Elementary, Education, the Domestic sphere) och män i högre grad sk STEM-yrken (Science, Tecnology, Enginering, Mathematics).

Lönenivåerna är i regel högre inom den senare nämnda sektorn, framförallt för att den främst är företagsdriven, medan den förstnämnda sektorn främst är offentlig (stat, kommun, landsting).

Undersökningar visar att detta är extra tydligt i länder med hög levnadsnivå och/eller hög jämställdhetsnivå.

Forskning: Män och kvinnor mer olika i jämställda länder | SVT Nyheter
    Om män är biologiskt disponerade att ha yrken med högre lön låter det definitivt som om du säger att de män som inte har det får skylla sig själva.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?