• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Mini)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 10:38:33 följande:
    Ja, kvinnor blir bedömda för utseendet och männen för inkomst, så visst behöver det förändras.
    Håller inte med om inkomst nej, vi har egna pengar. Det är mer att pengar är ett visst mått som visar vem nån är, ambitionsnivå och att man kan ha samma levnadsstandard. En jämlike. Sen allt detta med attraktivitet och en lägstanivå för personlighet som ska vara jäkligt hög. Annars kan det kvitta för kvinnor. Mkt hårddraget.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 10:49:26 följande:
    Håller inte med om inkomst nej, vi har egna pengar. Det är mer att pengar är ett visst mått som visar vem nån är, ambitionsnivå och att man kan ha samma levnadsstandard. En jämlike. Sen allt detta med attraktivitet och en lägstanivå för personlighet som ska vara jäkligt hög. Annars kan det kvitta för kvinnor. Mkt hårddraget.
    Så kan man ju se på alla krav på en partner....
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-11-29 10:38:33 följande:
    Ja, kvinnor blir bedömda för utseendet och männen för inkomst, så visst behöver det förändras.
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 10:49:26 följande:
    Tom Araya skrev 2024-11-29 10:56:02 följande:
    Så kan man ju se på alla krav på en partner....
    Tillägg:

Om hon har utseendet och ställer krav på hans ekonomi och han har ekonomin och ställer krav på hennes utseende så är det ju på sätt och vis jämlikt, men det är kanske inte den typen av jämlikhet man vill uppnå.

• Anonym (Jasså?)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 09:43:29 följande:
    "Jasså? Inget med logiken?"
    Vi börjar med din logik
    du gjorde en ganska ful tolkning och tog för givet att Tom menade att det räcker med existensen av en pappa

Varför jämför du en närvarande och bra mamma med en frånvarande och dålig pappa?
    Tom Araya skrev 2024-11-28 23:40:27 följande:
    Bland de ensamma kvinnorna som ändå väljer att skaffa barn, kanske för att de själva har god inkomst, så kan det bli många barn som saknar en pappa.

Har du riktigt tänkt igenom konsekvenserna, både på individ- och samhällsnivå ordentligt?

För det är precis det som många män klagar på. att kvinnor inte borde få skaffa barn på egen hand, för att barnet minsann behöver en pappa med. Eller hur? Eller ska jag leta upp x antal sådana trådar med sådana svar från män?

det många män inte verkar förstå att det räcker inte med att vara en biologisk pappa som bidragit med sin säd och sitt dna. Det krävs faktiskt ganska mycket mer för att räknas som förälder och vårdnadshavare! Det vet du också. vi är i en tråd som rör kvinnor och kvinnor eventuella höga krav på partners. vill du hellre diskutera om dåliga mammor är du fri att starta en egen tråd om det, varsågod. ingen hindrar dig; och det vet du också.
  • Anonym (fel tid)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 09:47:38 följande:
    Du måste fråga dig varför en man du inte känner är ointressant. Är han för ful, för kort, bor 70 mil bort, är ensamstående med 7 barn eller vad?

Det finns absolut inget fel i att rata någon man finner direkt oattraktiv enbart av ett foto, men man gör sig nog en tjänst om man åtminstone funderar över om personen kanske trots allt duger om denne skulle visa sig vara bra på alla andra sätt, om man bara tog sig tiden att lära känna personen.

Nej du missförstod mig, jag tycker att män på nätdejtingsidor ibland är ointressanta för att de antingen inte är så bra på att skriva (ställer inga motfrågor, undrar ingenting, öppnar inte upp - vilket jag förstår för vem orkar göra om den processen om och om igen) så jag får inget grepp om vad det är för personlighet eller för att de helt enkelt inte delar med sig någon personlig info alls på själva profilen och då faller de bort naturligt för man kan ju inte skriva till varenda en för att försöka lära känna varenda en på djupet. 

Det är i sig också ett problem, tidsåtgången att försöka lära flera människor samtidigt för det måste man ju i princip eftersom folk försvinner, slutar svara, ghostar, visar sig vara fel osv. Jag fattar inte hur folk har tid helt ärligt.

Och då är ju jag likadan. Jag orkar inte heller lära känna flera samtidigt och lämna ut mig själv till var och en det tar för mycket energi, så det blir någon åt gången men då känns det väldigt energikrävande om personen sen försvinner. En endaste likasinnad skulle ju vara drömmen. :)

Som jag skrev så tycker jag inte om nätdejting för att det blir för ytligt för mig och då syftade jag just på att man bara ser en bild och i bästa fall en rad om intressen. Jag sade inte att jag ratar män baserat bara på foto. Tvärtom så är det ju just det jag inte gör i verkligheten. Jag är inte den som dras till de "snyggaste". Självklart drar något mig in, som ögon, leende eller liknande men i min erfarenhet blir det där leendet det vackraste jag vet om jag är kär i personen och dennes personlighet. Älskar kroppen för att jag älskar mannen liksom även om det är en mjuk och chipsad dad-bod. Man vill ju ha en normal man, inte någon som hör hemma i en annan värld än ens egen. Jag lever inte i reality, onlyfans, influencer-världen.

Jag jobbar i vården, älskar musik och sjunger, plockar svamp, älskar dokumentärer, filmer, serier, att skriva, fixa saker hemma (det måste man kunna när man levt själv 10 år), gamea ibland, odla under sommarhalvåret på mina 100kvm trädgårdsland,  och att laga god mat, vara i naturen, grubbla, fundera, vara någons ljuspunkt i vardagen, den som pratar med den bortglömda äldre på busshållplatsen, osv.

Då vill jag "bara" hitta någon som är lika anspråkslös men det är inte lätt idag. På dejtingsidor är det svårt att lära känna någons personlighet i text, man ser bara det mentala men inte det levande.

Och upplever att män har minst lika många krav de också. Varit med om att få nobben p.g.a min ekonomi, en man som ville köpa hus och ville hitta någon som kunde medfinansiera och såna resurser har inte jag och då var jag inte så intressant längre, så nog går det väl åt bägge håll det där med kravställning som någon upplever att de inte når upp till. :)

Som sagt. jag vill träffa människor på mer naturlig väg framöver, inte över skärm, så jag får väl starta upp något. :)

• Anonym (Jasså?)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 09:57:44 följande:
    om man utgår från den vänsterfeministiska synen på män, är det så att den stämmer så är ju "varför kvinnor är kräsna och selektiva?" helt fel fråga

möjligt svar på rätt fråga är
    kvinnor är väldigt rädda för att vara ensamma
    Om kvinnor vore rädda för att vara ensamma hade väl alla bortvalda män blivit valda? då hade de väl varit bättre än ensamhet? Eller hur? Det känns som du gjort en liiiiten tankevurpa där, jag förstår. Kan inte vara lätt att tangentkriga i sin iver att försöka bevisa. Ja vad var det du ville bevisa? Att kvinnor inte är rädda för ensamhet? 
  • Anonym (Jasså?)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 09:50:38 följande:
    postman har blivit anklagad för att vara misogyn ett antal gånger, men alla gånger jag har sett så är det av misandriska feminister som brukar roa sej med att kasta skit på män på forumet. Oftast de där som beter sej som jävla idioter och trollar sönder diskussioner när det börjar gå trögt med argumenten.

tycker det är konstigt att det inte är jag som får dessa anklagelser när det är främst jag som helt utan filter brukar förklara vad jag tycker om dessa feminister.
    Jaså? är det verkligen så? Wow. Den store helige har talat. Lystring alla feminister, lyssna på den vise mannen. Han vet att kvinnor är rädda för ensamhet. Så otroligt rädda för ensamhet, därför flockas kvinnor som bin kring sockerkaka runt alla sunkiga män som finns i vårt avlånga land. desto mer misogyn man. desto mer flockas kvinnorna 🐝
  • Anonym (fel tid)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 10:14:35 följande:
    Min erfarenhet är den rakt motsatta.

Jag har alltid haft problem med att våga ta kontakt irl och att göra det på ett bra sätt. Jag är heller inte tillräckligt snygg eller rik för att bli självraggande på enbart de grunderna.

Men när kvinnor fått möjlighet att se en del av min personlighet, hur jag resonerar, vad jag tycker och tänker, hur jag skämtar och uttrycker mig på diverse forum och även diskussioner kring gemensamma intressen, då tog det fart och jag har aldrig dejtat så mycket som jag gjorde mellan 2010 och 2014 (därefter var jag i några förhållanden och sedan hände lite andra grejer som har försvårat). Då var det som att ett hyfsat utseende blev en bonus uppepå något de redan fattat tycke för, istället för att bli bedömd som "inte tillräckligt snygg".
    Man känner ju då varandra betydligt bättre redan vid första träffen än vad man hinner med vid en träff på krog, fest eller nattklubb.

Men på rena dejtingforum, där man blir bedömd efter utseendet innan man ens har snackat med varandra har jag inte haft någon utdelning alls.

Insåg nu att jag råkade se fel och att det jag svarade på tidigare inte ens var riktat mot mig, men det blev ett väldans långt svar XD

Nej men precis, jag förstår vad du menar. Jag tror att du och jag pratar om samma saker men sen finns det en annan halva av spelplanen som kanske är mer intresserade av utseende och ekonomi också och each to their own liksom.

Just det du beskriver är hur jag funkar. Jag faller för en person och personligheten och då blir personens utseende det vackraste jag vet för att jag är kär i personen.

Att utgå från någons snygghet och vilja ha någon, trots urkass personlighet, ja då är det väl inte kärlek utan endast sexuell attraktion eller nåt. Jag vet faktiskt inte och ska nog inte uttala mig heller om hur andra som inte fungerar som mig fungerar, för det vet jag ju faktiskt inget om.

• Tom Araya
    Anonym (fel tid) skrev 2024-11-29 11:05:55 följande:

Nej du missförstod mig, jag tycker att män på nätdejtingsidor ibland är ointressanta för att de antingen inte är så bra på att skriva (ställer inga motfrågor, undrar ingenting, öppnar inte upp - vilket jag förstår för vem orkar göra om den processen om och om igen) så jag får inget grepp om vad det är för personlighet eller för att de helt enkelt inte delar med sig någon personlig info alls på själva profilen och då faller de bort naturligt för man kan ju inte skriva till varenda en för att försöka lära känna varenda en på djupet. 

...
    ...EN MASSA TEXT...
    ...

Som sagt. jag vill träffa människor på mer naturlig väg framöver, inte över skärm, så jag får väl starta upp något. :)

Jag har redan fåt lära känna dig mer här och nu än från valfri dejtingsajt eller vid ett kortare irl-möte. Glad

Du väcker min nyfikenhet...
  • Tom Araya
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 11:08:42 följande:
    Om kvinnor vore rädda för att vara ensamma hade väl alla bortvalda män blivit valda? då hade de väl varit bättre än ensamhet? Eller hur? Det känns som du gjort en liiiiten tankevurpa där, jag förstår. Kan inte vara lätt att tangentkriga i sin iver att försöka bevisa. Ja vad var det du ville bevisa? Att kvinnor inte är rädda för ensamhet? 
    Om kvinnor inte hade varit rädda för att bli ensamma hade det inte varit så många singelkvinnor ute på dejtingmarknaden.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?