• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-29 15:14:46 följande:
    Så du vet inte om att typiskt manliga yrken är bättre betalda än typiska kvinnoyrken när utbildningen är likvärdig?

Vilken värld lever du i?
    Varför har vi typiskt manliga och kvinnliga yrken? Om vi vill nå jämställdhet borde vi väl blanda män och kvinnor i alla yrken?
  • Tom Araya
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-29 15:14:46 följande:
    Så du vet inte om att typiskt manliga yrken är bättre betalda än typiska kvinnoyrken när utbildningen är likvärdig?

Vilken värld lever du i?
    Lönesättningen i Sverige är i första hand baserad på yrke, sedan på erfarenhet och hur många år man har i yrket och hos arbetsgivaren, inte på kön.
    Sedan kan olika arbetsgivare ligga högt eller lågt inom den överenskomna ramen.

Vill man titta specifikt på lön i förhållande till kön, så är lönenivåerna i stort sett lika mellan kvinnor och män inom samma yrke och hos samma arbetsgivare, ingen betydande skillnad.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:28:08 följande:
    Lönesättningen i Sverige är i första hand baserad på yrke, sedan på erfarenhet och hur många år man har i yrket och hos arbetsgivaren, inte på kön.

Vill man titta specifikt på lön i förhållande till kön, så är lönenivåerna i stort sett lika mellan kvinnor och män inom samma yrke och hos samma arbetsgivare, ingen betydande skillnad.
    Jag glömde en faktor för lönesättning och det är den individuella, efter individuell löneförhandling.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:28:08 följande:

Även inom samma yrken så tjänar kvinnor mindre. Och av någon anledning så är "mäns" yrken övervärderade i förhållande till "kvinnors" yrken. Då borde slutsatsen vara ganska klar. Det är inte hjärnforskning vi pratar om här.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:35:13 följande:
    Jag glömde en faktor för lönesättning och det är den individuella, efter individuell löneförhandling.
    Det är också en klassisk ursäkt. Den där om att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla. Dvs de förtjänar en dålig lön. Samma personer som avfärdar kvinnors sämre löner brukar också anse att det är kvinnors fel/ skolsystemet/feministerna att pojkar har så dåliga betyg.
  • Anonym (Bebbe)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-29 15:27:33 följande:
    Varför har vi typiskt manliga och kvinnliga yrken? Om vi vill nå jämställdhet borde vi väl blanda män och kvinnor i alla yrken?
    Tror nyckeln till jämställdhet är att faktiskt ha en realistisk lön till respektive yrke, inte att nödvändigtvis placera om kvinnor i "mäns" yrken eller vice versa. Men jag förstår vad du menar. Det sänkte den relativa inkomsten för lärare när kvinnorna gjorde sitt intåg som jag förstått.
  • Anonym (Mia)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-29 15:27:33 följande:
    Jämställdhet är väl när alla får välja efter intresse och att löner är hyfsat lika om yrkena har hyfsat lika utbildningsnivå. 
    Att det inte är 50/50 inom alla yrken beror ju bl a på lönerna (män vill inte ha dåligt betalda jobb), normer (kvinnor vill inte jobba i grabbiga miljöer). 
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 15:38:35 följande:
    Även inom samma yrken så tjänar kvinnor mindre. Och av någon anledning så är "mäns" yrken övervärderade i förhållande till "kvinnors" yrken. Då borde slutsatsen vara ganska klar. Det är inte hjärnforskning vi pratar om här.
    Det finns inga betydande löneskillnader mellan män och kvinnor inom samma yrke och hos samma arbetsgivare.
    Skillnaderna finns främst mellan offentlig och privat sektor.
    Även mansdominerade yrken inom den offentliga sektorn, som polis, räddningstjänst och försvaret har relativt låga lönenivåer.

När försvaret gick från värnplikt till yrkesförsvar 2010 var soldatyrket ett av landets sämst betalda, trots att det är mansdominerat. Man har varit tvungna att höja lönerna rejält sedan dess (eftersom man inte lyckades rekrytera efter behov) och är nu betydligt högre, trots att soldatyrket inte längre är mansdominerat i lika hög grad. Förövrigt är det först nu när man på senare tid återuppväckt värnplikten som den gäller även kvinnor, apropå jämlikhet.
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2024-11-29 11:34:24 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 11:29:29 följande:
    Män är ju faktiskt generellt dåliga på allt möjligt så kvinnor som inte är rädda för för att bli ensamma är kvar ute på dejtingmarknaden, och vid 30 blir det provrörsbarn.
    Jag antar att du avsåg vara ironisk. 
    både och
    OM man ska se det ur ett vänsterfeministiskt perspektiv och tänker på att de flesta kvinnor har relationer med män kan inte kvinnor ha särskilt höga krav.

• Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 15:42:07 följande:
     Samma personer som avfärdar kvinnors sämre löner brukar också anse att det är kvinnors fel/ skolsystemet/feministerna att pojkar har så dåliga betyg.
    Detta har man i princip konstaterat idag.
    Pojkar och flickor har inte samma behov och samma problem kring studier. Det var samma problem även på den tiden då det var pojkarna som presterade bäst, fast då var det flickorna som offrades.
    Flickor drar iväg i både den fysiska och intellektuella utvecklingen samt i personlig mognad runt 10 års ålder och detta håller i sig en bit in i vuxen ålder. Flickorna ligger ca 1-2 år före hela tiden, vilket är mycket under tonåren.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?