• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Liten)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 13:08:37 följande:
    Yta alltså!?

Ja precis, du frågade om en man jag inte känner, då kan jag inte se något annat än ytan
  • Anonym (Jasså?)
    Yta alltså!?

och ingen man någonsin har dömt en kvinna efter yta? Är det chockerande att kvinnor med vill ha en partner med representabel yta? Eller är det bara ett manligt behov?
  • Anonym (fel tid)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 13:01:05 följande:
    "Utsidan ger insidan en chans, men insidan ger utsidan sin glans".

Så är det, men idag får insidan sällan lysa fram när det gäller nätdejtandet.

På mitt förra jobb där jag jobbade länge hann jag få den där värdefulla insikten om hur mycket som gömmer sig bakom ytan på alla. Deras intressen som smög sig fram, musiksmak, tankar och åsikter och på så vis blir man ju intresserad av någon. Och bara för att förtydliga, detta var män av olika ålder, storlek och utseende. Jag hann få känslan av vem jag blev extra glad när den såg mig eller pratade med mig, hann utveckla ett intresse i lugn takt, ni vet den där förälskelsekänslan på avstånd. Sen tar man ju inte den vidare om den inte ät tillgänglig eller visar samma intresse tillbaka men jag trivs så mycket bättre men den typen av kärleksutveckling än att scrolla på en mobil ungefär som att jag letar ett nytt klädesplagg.

Nu jobbar jag tyvärr i en kvinnodominerad bransch så inga män i sikte som man naturligt lär känna över tid.

• Anonym (fel tid)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 11:15:12 följande:
    Jag har redan fåt lära känna dig mer här och nu än från valfri dejtingsajt eller vid ett kortare irl-möte. Glad

Du väcker min nyfikenhet...
    Väljer att ta det som en komplimang. Jag kantas av lite känslor av hopplöshet över situationen och då gör en kommentar som din att jag känner att det ännu finns hopp. Tack! <3
  • Anonym (Bebbe)
    Postman skrev 2024-11-28 22:01:33 följande:
    Diskrimineringslagen bortförklarar inget, den är lika för oss alla.

Jag tycker dina inlägg verkar väldigt mansföraktande, det spelar ingen roll vad män gör eller inte gör i dina ögon, du verkar anse att män alltid har samma onda agenda och är genuint odugliga. Du har fått många bra inputs på att de flesta män gör mycket bra insatser i vårt samhälle.

Det är intressant att du kallar mig för mansföraktande då jag i princip förespråkar ett rättvist samhälle. Du lägger ord i min mun, påstår att jag kallar män för att ha en ond agenda och att jag påstår att män är odugliga. Du kan ju inte hitta på saker.

Ganska irriterande att du kör med härskartekniker. Vi avslutar vår diskussion här då du inte kan hålla en högre nivå.

• Anonym (Mini)
    Yta alltså!?

Ja självfallet. Vi kvinnor gillar skönhet. Behöver inte specifikt vara en manlig haka även om det inte skadar men ett fint leende t ex. Utstrålning.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:39:55 följande:
    Jag har svårt att se hur lönenivåerna för läkare eller ingenjörer är otillräckliga.

Att omfördela pengar från rörläggare till undersköterskor är inte görbart, då de inte betalas från samma håll.
    Det gör däremot läkare och undersköterskor, så någon av dem får sannolikt lägre löneutrymme om du höjer hos en av dem.
     Vissa vill ha ett samhälle där alla tjänar i princip lika mycket. En rörläggare är närmare i lön med en ingenjör. Jag tycker att skillnaden borde bli större här. Jag vill också att bidragsberoendet i princip försvinner. Dvs jag förespråkar kapitalistisk högerpolitik.

Jag pratar om ett abstrakt scenario. Mäns yrken är överbetalda och det leder till att kvinnor blir bidragstagare (generella drag) alternativt lever fattigt. Man kan föreställa sig då att män i princip får ett lönetillskott varje månad som tas från en närliggande undersköterska. Sen så vill samhället kompensera det underskottet via bidrag.

Det är en snedfördelning som borde justeras, ett sätt att justera den är att ge undersköterskor i princip samma löner och devalvera valutan. men det skulle leda till en ekonomisk katastrof, då har vi ett scenario där i princip ingenjörer, läkare och undersköterskor (andra arbetare) har samma löner.

Det jag vill komma fram till är att mäns yrken är övervärderade på bekostnad av kvinnors yrken. Det behöver ske en långsam förändring. synen på mäns yrken (såsom rörläggare) behöver förändras.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 13:59:18 följande:
     Vissa vill ha ett samhälle där alla tjänar i princip lika mycket. En rörläggare är närmare i lön med en ingenjör. Jag tycker att skillnaden borde bli större här. Jag vill också att bidragsberoendet i princip försvinner. Dvs jag förespråkar kapitalistisk högerpolitik.

Jag pratar om ett abstrakt scenario. Mäns yrken är överbetalda och det leder till att kvinnor blir bidragstagare (generella drag) alternativt lever fattigt. Man kan föreställa sig då att män i princip får ett lönetillskott varje månad som tas från en närliggande undersköterska. Sen så vill samhället kompensera det underskottet via bidrag.

Det är en snedfördelning som borde justeras, ett sätt att justera den är att ge undersköterskor i princip samma löner och devalvera valutan. men det skulle leda till en ekonomisk katastrof, då har vi ett scenario där i princip ingenjörer, läkare och undersköterskor (andra arbetare) har samma löner.

Det jag vill komma fram till är att mäns yrken är övervärderade på bekostnad av kvinnors yrken. Det behöver ske en långsam förändring. synen på mäns yrken (såsom rörläggare) behöver förändras.
    Det låter som att du vill styra lönenivåerna politiskt, vilket talar emot kapitalism där marknaden styr.
  • Tom Araya
    Anonym (fel tid) skrev 2024-11-29 13:29:29 följande:
    Väljer att ta det som en komplimang. Jag kantas av lite känslor av hopplöshet över situationen och då gör en kommentar som din att jag känner att det ännu finns hopp. Tack! <3
    Ja, sug åt dig, det bjuder jag så gärna på. Glad
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:39:53 följande:
    Det låter som att du vill styra lönenivåerna politiskt, vilket talar emot kapitalism där marknaden styr.
    Vad kallar du formen där könet styr lönen då? Inte är det kapitalism.

nej, jag vill att synen på mäns yrkens löner blir realistiska, förstår du? Mäns yrkena löner är övervärderade/ parasiterande på bekostnad av samhället och skatter. Till syvende och sist så vill jag ha färre människor i fattigdom OCH lägre skatt.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?