Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-22 12:17:42 följande:
    Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

Anledningen till att det sägs vara så. är att det är dels en bortförklaring/ursäkt för män som inte är dejtbara. Då har de något att skylla på.

Men sedan är det så i praktiken, även om det håller på att ändras, att de flesta män tjänar mer än kvinnor. Mycket för att vi väljer olika sorters yrken. Det är svårt för en undersköterska att välja en man som tjänar mindre än henne, även om hon väljer en vanlig arbetare. 
  • Anonym (Mia)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-28 15:08:21 följande:
    Vem bestämmer löner inom kommunal reg?
    Med tanke på all feminism och alla kvinnliga chefer inom kommunal reg hade de kunnat gjort något åt saken.
    Kan man trolla bort könet kan det inte vara så svårt att höja löner.
    Det gör kommunpolitikerna. De flesta av dem är
    mön. 
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 11:18:25 följande:
    Om kvinnor inte hade varit rädda för att bli ensamma hade det inte varit så många singelkvinnor ute på dejtingmarknaden.
    Och ändå klagar män på att det finns för få kvinnor. 

Bara för att man är på dejtingmarknaden så betyder ju inte det att man är rädd för att vara ensam, hur kom du fram till den slutsatsen?

De flesta vill nog ha en partner, både män och kvinnor, men inte till vilket pris som helst. Och under tiden de letar så är de singlar, men det är ju inte samma sak som att de är rädda för att vara singlar. 
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 11:39:34 följande:
    Precis, de flesta vill nog ha en partner och få vill vara ensamma.

Uttrycket "vara rädd för" är nog oftast ganska överdrivet, men jag valde att använda det i ett svar på ett inlägg där det uttrycket användes.
    För det blir nämligen fel, eftersom kvinnor som grupp inte är rädda för att vara ensamma. 
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 11:48:44 följande:
    Är det någon "grupp" som är det?
    Nu svarade jag på ditt inlägg där du skrev att kvinnor är rädda för att vara ensamma.

Vill du diskutera andra grupper, t ex invandrare, samer eller statligt anställda, så starta en ny tråd. 
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 12:04:42 följande:
    ...och i det inlägget där jag använde det uttrycket så upprepade jag vad som uttrycktes i inlägget jag svarade på.
    Ja, vad är då problemet med mitt svar? Varför dra in annat?
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 12:34:05 följande:
    Enligt den jag citerade med inlägget verkar det vara så, för jag lånade uttrycket direkt därifrån.
    Men du verkar ju också tycka så eftersom du upprepar det. 
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:39:53 följande:
    Det låter som att du vill styra lönenivåerna politiskt, vilket talar emot kapitalism där marknaden styr.
    Löner inom kommun och stat styrs redan politiskt. Det är politikerna som sätter budgeten, de är arbetsgivare. 
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:47:08 följande:
    Jag känner inte till något sådant system, därav har jag ej heller något namn.
    Så du vet inte om att typiskt manliga yrken är bättre betalda än typiska kvinnoyrken när utbildningen är likvärdig?

Vilken värld lever du i?
  • Anonym (Mia)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-29 15:27:33 följande:
    Varför har vi typiskt manliga och kvinnliga yrken? Om vi vill nå jämställdhet borde vi väl blanda män och kvinnor i alla yrken?
    Jämställdhet är väl när alla får välja efter intresse och att löner är hyfsat lika om yrkena har hyfsat lika utbildningsnivå. 
    Att det inte är 50/50 inom alla yrken beror ju bl a på lönerna (män vill inte ha dåligt betalda jobb), normer (kvinnor vill inte jobba i grabbiga miljöer). 
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 16:52:26 följande:
    Men det är ju inte samma yrke och de har definitivt inte samma arbetsgivare!
    Och därför ska löneskillnaden vara så stor, tycker du? Du förstår inte att lönen sätter statusen på yrken? 

Det är ju inte så att anläggaren har universitetsstudier. 
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2024-11-30 01:36:53 följande:
    Det är de löner som marknaden har kommit fram till.
    Alternativet är planekonomi.
    Fast statlig och kommunal verksamhet är inte på marknaden. 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?