• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Tom Araya
    Postman skrev 2024-11-28 18:23:39 följande:
    Jag är starkt skeptisk till att det är kommunpolitiker som sätter kommunanställdas löner. Det regleras väl genom kollektivavtal.  Varför engagerar sig inte kvinnor mer i kommunpolitiken om det nu vore så? 
    ...och du menar att kommunerna inte är en relevant förhandlingspart vid kollektivavtal för kommunanställda?
  • Postman
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:31:47 följande:
    ...och du menar att kommunerna inte är en relevant förhandlingspart vid kollektivavtal för kommunanställda?
    Jo men det är väl inte just kommunpolitikerna som sitter vid förhandlingsbordet med kommunanställda eller hur menar du?

Jag utgår ifrån att det är anställda tjänstemän i kommunen som kommunal förhandlar med.
  • Anonym (Jasså?)
    Postman skrev 2024-11-28 22:21:42 följande:
    Facket kämpar för alla men du verkar inte veta vad facket står för, väldigt märkligt.
    Du har absurda vändningar i dina argument. Mycket är ren nonsens som du skriver.
    Visst vore det bra om det delades 50/50 men nu vill uppenbarligen inte kvinnor och män ha det så, statistiken visar något annat.
    var är nonsens som du påstår? Jobbigt att jag touchade en öm tå? jasså kvinnor och män vill inte det? Du tror inte det är kvinnor som vill ha delat, män vill fortsätta slippa huvudansvar. 

snälla förklara för mig varför kvinnor är kräsna om inte syftet är att aktivt VÄLJA BORT andra klassens män. men klart kvinnor skulle bli mindre kräsna om bara fler män gick med i facket 😂😂😂😂😂
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-28 17:09:42 följande:

Appropå kvinnolöner och manslöner. Jag anser att man borde uppvärdera kvalificerade yrken såsom läkare och ingenjörer samt identifiera exv de yrken som har oskäligt höga lön såsom rörläggare, sänka/ fördela lönen till de yrken som har oskäligt låg lön såsom undersköterskor.
     kare och ingenjörer 

Jag har svårt att se hur lönenivåerna för läkare eller ingenjörer är otillräckliga.

Att omfördela pengar från rörläggare till undersköterskor är inte görbart, då de inte betalas från samma håll.
    Det gör däremot läkare och undersköterskor, så någon av dem får sannolikt lägre löneutrymme om du höjer hos en av dem.
  • Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:38:25 följande:
    var är nonsens som du påstår? Jobbigt att jag touchade en öm tå? jasså kvinnor och män vill inte det? Du tror inte det är kvinnor som vill ha delat, män vill fortsätta slippa huvudansvar. 

snälla förklara för mig varför kvinnor är kräsna om inte syftet är att aktivt VÄLJA BORT andra klassens män. men klart kvinnor skulle bli mindre kräsna om bara fler män gick med i facket 😂😂😂😂😂
    Ja det är delvis nonsens som du påstår, om nu kvinnor vill det varför tvingar de inte sina män? Är de så veka? Eller varför väljer inte kvinnor män som vill dela?

Vart är kvinnors ansvar i detta eller är kvinnorna bara veka värnlösa våp som väljer odugliga män.
  • Tom Araya
    Postman skrev 2024-11-28 22:35:37 följande:
    Jo men det är väl inte just kommunpolitikerna som sitter vid förhandlingsbordet med kommunanställda eller hur menar du?

Jag utgår ifrån att det är anställda tjänstemän i kommunen som kommunal förhandlar med.
    Högst upp sitter kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige och den utgörs av politiker. Även i varje större del av kommunens verksamhet (exempelvis socialtjänst, ungdoms-och-fritidsverksamhet, mark och bygg, skola m.fl.) brukar det finnas en nämnd högst upp, bestående av politiker.
  • Anonym (Jasså?)
    Postman skrev 2024-11-28 22:29:14 följande:
    Klart att den som jobbar mest gynnas, den gillas alltid av arbetsgivaren oavsett kön. Är man borta från jobbet mycket eller går ned i tid så kommer man ifrån hetluften. Man kan tycka vad man vill om det men det är så det funkar. En arbetsgivare vill ha oss på jobbet, inte att vi ska vara hemma av allehanda orsaker, då blir man inte populär. Hur varje par väljer FL eller vabb är upp till varje par att bestämma är min åsikt. 
    Det är som att prata med en knäskål.
    män vägrar dela vab/fl, kvinnor straffas. Kvinnor får lägre lön. Och för att kvinnan tjänar mindre är det tydligen en förväntan enligt vissa andra knäskålar att den som tjänar minst ska göra mest markservice. 

du ser inte själv hur det blir ett moment 22? kvinnan som gör markservice fortsätter halka efter lönemässigt, mannen som slipper vab ökar lönemässigt. Gapet mellan mannen och kvinnan ökar. Kvinnan får en dubbel bestraffning.

hur kan du eller andra män inte förstå att kvinnor vill ha samma villkor? Hur kan du och andra män påstå att det är för mycket begärt? Är det verkligen det livet du önskar din dotter? Eller är det annorlunda då?
  • Anonym (Jasså?)
    Postman skrev 2024-11-28 22:41:37 följande:
    Ja det är delvis nonsens som du påstår, om nu kvinnor vill det varför tvingar de inte sina män? Är de så veka? Eller varför väljer inte kvinnor män som vill dela?

Vart är kvinnors ansvar i detta eller är kvinnorna bara veka värnlösa våp som väljer odugliga män.
    och poletten trillar inte ner. VARFÖR TROR DU KVINNOR ÄR KRÄSNA/SELEKTIVA? Är det fortfarande en gåta? För i x antal andra trådar brukar du stryka misogyna män längs ryggen och se ner på dessa ondsinta kvinnor som inte väljer stackars Palle.

så förklara gärna med egna ord varför du tror att varför fler kvinnor väljer frivillig ensamhet, över att bara ta första bästa man. inte som att det finns brist på män direkt
  • Postman
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:45:16 följande:
    Högst upp sitter kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige och den utgörs av politiker. Även i varje större del av kommunens verksamhet (exempelvis socialtjänst, ungdoms-och-fritidsverksamhet, mark och bygg, skola m.fl.) brukar det finnas en nämnd högst upp, bestående av politiker.
    Ja det stämmer men de har ju inte direkt påverkan. Avtalen görs ju upp centralt innan det går ner lokalt. Sen kan de förstås vara tjuriga med extra pålägg utöver det centrala avtalet. Äter lönerna för stora hål i kommunens plånbok kan de alltid förstås göra besparingar på annat men det är svårt att bevisa att det har just med för höga löner att göra.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-28 22:25:24 följande:

Ingen som löser den här tråden kan vara förvånad över att det är västgöte kvinnan som har en bra man.

Kvinnor med dålig manssyn har det mycket svårare på äktenskapsmarknaden. Så ett gott råd till kvinnorna som vill
    ha bättre män. Sänk inte era krav utan förbättra er manssyn så ökar möjligheterna avsevärt att ni får en kvalitativ man..

Kvinnor ska ha rätt mkt högre krav än vad som finns idag imo. Och kraven ska fortfarande finnas under relationens gång. Det ögonblick en eventuell överenskommelse om t ex föräldraledighet eller vab bryts ska kvinnorna redan ha tänkt igenom hur dom ska hantera det. Man ska ha möjligheter att styra sitt eget liv, inga starka ekonomiska beroenden av en partner t ex. För då har man möjlighet att hålla dom gränser man redan har bestämt sig för.

Manssyn - jaja, fortsätt du på det spåret. En bättre strategi är att ha en sund gränssättning relaterat till andra människors handlingar.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?