• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 04:48:46 följande:
    Det finn inom biologisk vetenskap en långtgående teori om att kvinnors och mäns yrkesval till viss del har biologiska orsaker.

Kvinnor väljer i högre grad sk HEED-yrken (Health care, Elementary, Education, the Domestic sphere) och män i högre grad sk STEM-yrken (Science, Tecnology, Enginering, Mathematics).

Lönenivåerna är i regel högre inom den senare nämnda sektorn, framförallt för att den främst är företagsdriven, medan den förstnämnda sektorn främst är offentlig (stat, kommun, landsting).

Undersökningar visar att detta är extra tydligt i länder med hög levnadsnivå och/eller hög jämställdhetsnivå.

Forskning: Män och kvinnor mer olika i jämställda länder | SVT Nyheter
    Du kan ju fundera över orsakerna till att kvinnors yrken är sämre betalda. Och då gör jag inte jämförelser mellan en ingenjör och en undersköterska, vad sägs om en rörläggare och en undersköterska inom kommunal regi? Sen kan du naturligtvis hävda att det är bara för kvinnor att bli rörläggare, eller att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla. Det är vanligt att somliga drar till med det för att nedspela det klara faktumet att kvinnor är lägre värderade.
  • Tom Araya
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 09:45:02 följande:
    Och för att män värderar andra egenskaper så borde kvinnor sänka sina krav? Eller vad tillför det diskussionen? alla är fria att ha sina egna preferenser, eller hur? eller ska vi börja statligt styra vilka preferenser man får lov att ha? kvotera så det blir rätt mängd hetero/homo/bi/assexuella? 
    Ja, varför inte.. om nu kvotering ändå tillämpas av myndigheter för ökad jämställdhet. Skrattande
  • ClumsySmurf
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-28 14:11:13 följande:
    Du kan ju fundera över orsakerna till att kvinnors yrken är sämre betalda. Och då gör jag inte jämförelser mellan en ingenjör och en undersköterska, vad sägs om en rörläggare och en undersköterska inom kommunal regi? Sen kan du naturligtvis hävda att det är bara för kvinnor att bli rörläggare, eller att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla. Det är vanligt att somliga drar till med det för att nedspela det klara faktumet att kvinnor är lägre värderade.
    Vem bestämmer löner inom kommunal reg?
    Med tanke på all feminism och alla kvinnliga chefer inom kommunal reg hade de kunnat gjort något åt saken.
    Kan man trolla bort könet kan det inte vara så svårt att höja löner.
  • Tom Araya
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 09:40:59 följande:
    på vilket sätt skulle det inte gynna ekonomiskt jämställdhet om jag väljer en utbildad och jämställd man? Eller menar du att utbildade män inte är jämställda? Menar du att det är de lågutbildade männen som är mest jämställda?
    Det har väl i tråden redan konstaterats att män använder högre inkomst som skäl för mindre hemarbete, eller vill du försvara dessa nu?
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-28 14:11:13 följande:
    På den nivå håller jag med dig om att det kan ifrågasättas varför humanitärt arbete är lägre värderat än det tekniska. Jag har inget svar på det. Men jag är rätt säker på att även kvinnor varit med och gjort den värderingen.
  • Anonym (Preferenser)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 09:45:02 följande:
     alla är fria att ha sina egna preferenser, eller hur?  

Är man? 

Ser ofta gnäll över att det inte finns några bra män, män är skitstövlar, de beter sig si eller så. Som att det är fel på männen varför kvinnor inte får några bra partners. 

Om en man gnäller över att han inte får några kvinnor så får han råden att granska sig själv, att fundera över vilka signaler han sänder ut och skaffa sig fritidsintressen osv. 

I båda fallen så är det mannen som är den som "bär hundhuvudet" och borde förändras. Kvinnan är bra som hon är och ska inte nöja sig med mindre.

• TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2024-11-28 15:18:00 följande:
    På den nivå håller jag med dig om att det kan ifrågasättas varför humanitärt arbete är lägre värderat än det tekniska. Jag har inget svar på det. Men jag är rätt säker på att även kvinnor varit med och gjort den värderingen.

Humanitärt arbete är mer meningsfullt, ger en högre tillfredställelse.
    Därför väljer kvinnor i rika länder att läsa till yrken som är mer humanitära och kvinnor i fattigare länder väljer att bli ingenjörer, eftersom pengar är mycket viktigare för dem. I tex Indien måste du betala för vettig vård och skola och förskola, därför är pengar så otroligt viktigt för dem. 

Mina indiska kollegor är så imponerade av den svenska förskolan, skolan och vården. 

• Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 10:00:05 följande:

Ja, så är det. De flesta män jag umgås med och den man jag är gift med är verkligen högpresterande, på alla områden.  Min man både lagar fina middagar och fixar med teknik och lagar grejer och tjänar mer och har mer energi. Det är svårt att känna sig på topp i jämförelse. Men jag är ju ändå välutbildad och tjänar betydligt mer än snittlönen i Sverige. 

Och det finns områden där jag bidrar mer. Det är i de emotionella frågorna i omsorg om familjemedlemmar. Min man är mer praktiskt inriktad . 

Du som har testat män av alla utbildnings- och lönenivåer, har du någon gång reflekterat över varför en läkare, jurist eller ingenjör har mer energi över när de kommer hem än vad snickare, VVS-tekniker eller trädgårdsanläggare har?
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2024-11-28 15:30:39 följande:
    Du som har testat män av alla utbildnings- och lönenivåer, har du någon gång reflekterat över varför en läkare, jurist eller ingenjör har mer energi över när de kommer hem än vad snickare, VVS-tekniker eller trädgårdsanläggare har?

Det har jag inte, jag har inte testat särskilt många mön faktiskt, men jag kan gissa att de som har fysiskt arbete blir mer utmattade av jobbet. 
    Men en annan anledning är ju att kontorsarbetare har mycket bättre kondition än de som har fysiskt arbete, eftersom de tränar mer. Enligt en studie från GIH. Många med fysiskt arbete har för låg kondition. 

Men jag har inget förakt för dem som har fysiska arbeten. Absolut inte. Dessa jobb är viktiga, alla klarar dem inte och jobb som byggnadsarbetare och andra hantverkare ser inte jag som särskilt lågavlönade . 

• Anonym (Bebbe)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-28 15:08:21 följande:
    Vem bestämmer löner inom kommunal reg?
    Med tanke på all feminism och alla kvinnliga chefer inom kommunal reg hade de kunnat gjort något åt saken.
    Kan man trolla bort könet kan det inte vara så svårt att höja löner.
    Tror du feministerna beslutar att lägre kvinnolöner ska finnas?
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?