• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-27 16:26:44 följande:
    Jaja, det brukar heta så ja. Det är så konstigt bara hur kvinnor tydligen är så bra på att torka rent ett skitigt kök, dag ut och dag in.

Vad är problemet med 50-50? På jobbet, skulle nån med samma roll ha en särställning som gör att just dom ska undantas skittrista rutinuppgifter som måste göras? 
    Jag är grymt bra på att städa köket. Gör det mig till en kvinna?

Problemet är att allt tar längre tid om man gör det man inte är bra på.

Idag skulle jag t.e.x. göra ett viktigt inköp på jobbet. Jag har en vän som är expert på området. Jag frågade honom om råd och fick en lösning på problemet som var toppklass. Det tog honom 2 minuter att hjälpa mig. Själv hade jag kunnat jobba med samma fråga i 2 timmar och fortfarande fått ett mycket sämre resultat.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 16:31:27 följande:
    Jag är grymt bra på att städa köket. Gör det mig till en kvinna?

Problemet är att allt tar längre tid om man gör det man inte är bra på.

Idag skulle jag t.e.x. göra ett viktigt inköp på jobbet. Jag har en vän som är expert på området. Jag frågade honom om råd och fick en lösning på problemet som var toppklass. Det tog honom 2 minuter att hjälpa mig. Själv hade jag kunnat jobba med samma fråga i 2 timmar och fortfarande fått ett mycket sämre resultat.
    Hur är köksstädning en kvinnlig uppgift menar du? Jag har inte blivit till en man för att jag alltid har varit bäst på tekniska uppgifter när jag levt med män.

I ett hem finns återkommande rutinsysslor. Det är skilt från en sällanuppgift som du gjorde på jobbet. Där tog du den givna vägen och frågade nån som redan hade kunskapen. Utan din kollega hade du behövt att lösa det på annat sätt, t ex genom att lära dig och sen kunna utföra uppgiften.
  • Anonym (Jakob.)

Hej. Att vi fula ratas (både män och kvinnor) för våra utseenden är inget att hymla om trots alla floskler om motsatsen. Dock undrar jag om vi också inte tillmäts några högre värden som människor? Som individer?

• Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-27 16:30:14 följande:
    Jag förstår inte hur man kan bygga ett bra förhållande på 60-40, 70-30, eller 80-90? Ska en person vara passagerare i partnerskapet? Sen finns det olika sätt att ha ett jämnbördigt, ansvarstagande partnerskap.
    Man ska inte tänka i procent över huvud taget. För då går man in i ett beteende där man börjar kontrollera att den andra gör sin del. Människor i gemen ser mer vad de själva gör, vilket betyder att båda sannolikt komma till slutsatsen att den andra gör för lite.

Sättet att ha det i en bra relation är att båda hjälps åt och gör sitt bästa. Man tar hand om allas intressen och behov, lyssnar på sin partner och ser till att sin partners behov blir tillfredsställda. Samtidigt som man är öppen med sina egna behov och vad man själv behöver så att ens partner får förutsättningar att möta dessa.

Min erfarenhet båda beträffande relationer och i arbetslivet är att de här individerna som ska gå runt och kontrollera att andra gör sin del oftast gör minst och dessutom  har mycket negativ inverkan på gruppens resultat. Det är inte är så konstigt eftersom de är så fokuserade på vad andra gör hela tiden. Dessutom är de gnälliga och negativa. Dessa individer ska man således se till att få bort från gruppen. Både inom arbetslivet samt i det privata livet.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-27 16:44:11 följande:
    Hur är köksstädning en kvinnlig uppgift menar du? Jag har inte blivit till en man för att jag alltid har varit bäst på tekniska uppgifter när jag levt med män.
    Du skrev: "Jaja, det brukar heta så ja. Det är så konstigt bara hur kvinnor tydligen är så bra på att torka rent ett skitigt kök, dag ut och dag in."

Därav min fråga eftersom jag själv är bra på att städa köket och är man.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-27 13:47:41 följande:
    Män tjänar mer pengar än kvinnor generellt. Betyder det att hennes 8 timmars arbetsdag i jämförelse med hans 8 timmars arbetsdag är anledningen till att hon ska ta hand om mannen och hemmet utöver det?

Jag har aldrig förstått det. Även här så landar det i att hon förväntas vara den omhändertagande faktorn i hushållet. Han ska då använda sitt ekonomiska övertag för att kunna vara passiv? 
    Det är ett val. Män tjänar mer för att de jobbar mer.

Kvinnor håller gärna i traditionerna att männen betalar mer och kvinnorna är mer hemma. Vissa kvinnor har de kraven redan på dejtingstadiet.

Det är oerhört sällsynt att det är kvinnan som är den som jobbar mest och tjänar mest i ett heterosexuellt par. Att välja partner efter inkomst är ett privilegium endast kvinnor har.

Så att det här med jämställdhet, hur mycket vi än säger att vi vill ha mer av det, så främjar vi det inte i vår vardag och det gäller både män och kvinnor.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 17:49:55 följande:
    Du skrev: "Jaja, det brukar heta så ja. Det är så konstigt bara hur kvinnor tydligen är så bra på att torka rent ett skitigt kök, dag ut och dag in."

Därav min fråga eftersom jag själv är bra på att städa köket och är man.
    Duh...

Tänk lite mer och större.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-27 18:13:50 följande:
    Det är ett val. Män tjänar mer för att de jobbar mer.

Kvinnor håller gärna i traditionerna att männen betalar mer och kvinnorna är mer hemma. Vissa kvinnor har de kraven redan på dejtingstadiet.

Det är oerhört sällsynt att det är kvinnan som är den som jobbar mest och tjänar mest i ett heterosexuellt par. Att välja partner efter inkomst är ett privilegium endast kvinnor har.

Så att det här med jämställdhet, hur mycket vi än säger att vi vill ha mer av det, så främjar vi det inte i vår vardag och det gäller både män och kvinnor.
    Det är inte alltid sant att män tjänar mer för att de jobbar mer. Inte heller att kvinnor har ett privilegium att välja partner efter inkomst. Tycker du det är rimligt att den med lägre inkomst ska stå för större del av hemmaarbetet (omhändertagandet) också? Även om de lägger exakt samma tid på förvärvsinkomst?
  • Anonym (Bebbe)

Appropå snöskottning så är ett exempel på ett jämlikt förhållande att han kanske skottar snön medan hon stryker deras kläder.

Exempel på ett icke jämlikt förhållande är att hon köper barnens kläder utan att han bidrar vare sig med inköpet eller ekonomiskt.

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?