• Anonym (Kollega)

Semester och föräldraledighet

Hur gör ni som har barn? Kollegan tar fyra veckors semester och två veckors föräldraledighet, alla sex veckor i följd. Och utgår ifrån att övriga kollegor (vi är en liten arbetsplats) ska täcka upp under dessa veckor. Är det inte lite fräckt och osolidariskt? Kollegan är ej ensamstående, i så fall hade det varit en helt annan sak. 

• Svar på tråden Semester och föräldraledighet
  • Anonym (....)
    Jemp skrev 2024-07-13 14:48:30 följande:

Dessa ?populära veckor? är alltså i juli utgår jag ifrån, när förskolorna slås samman för att personalen ska få semester. Det kan resultera i att barnen inte har bekanta ansikten på förskolan, och att barnomsorgen inte nödvändigtvis finns på hemorten. 

Det stämmer nog att de flesta föräldrar i första hand ser till sina barns bästa, före kollegornas i icke-fungerande verksamheter. 

Ja, fast jag tänker ändå att det är kommunen de föräldrarna får klaga till, eller så får de inrätta sitt liv annorlunda helt enkelt. I alla fall ett par som bor ihop har möjlighet till det, ensamstående har jag mer förståelse för (och även att ensamstående ibland fuskar och vab-anmäler barnen fast de inte är sjuka och lämnar dem på dagis, för att få en dags andningshål). 

Tänk t.ex. på ett par där den ene arbetar i industrin och därför alltid har industrisemestern i juli, och där den andra arbetar på kontor och har möjlighet att önska sig semester samma veckor. Men hon får aldrig dem, för att det ständigt kommer nya småbarnsföräldrar som paxar de veckorna. Så det paret får aldrig ha semester samtidigt, fast det inte är DE som har rört till sina liv med barn, utan att tänka igenom hur det ska funka i praktiken.  
  • Anonym (FL)
    Anonym (....) skrev 2024-07-13 14:20:21 följande:
    Jamen då ÄR ju inte detta ett problem i din verksamhet. Grattis till yrkesvalet!
    Tack, är väldigt nöjd med mitt yrkesval. För övrigt är det fortfarande chefens ansvar att bemanna under lov, har man som jag skrev en bra spridning i åldrar så ökar chansen att det ska gå att göra på ett bra sätt, inklusive föräldraledigheter.
  • Anonym (Så gör jag)

Det vore mycket bättre om vi inte hade industrisemester och stängda förskolor 4v varje sommar. De flesta med små barn skulle nog föredra att vara lediga juni eller augusti istället eftersom allt är som dyrast i juli (samt som regnigast i Sverige).

Nu har vi bestämt att små barn får sämre barnomsorg dessa veckor (inte alla barn klarar av okända vuxna i okända lokaler med andra okända barn). och självklart är det många föräldrar som då tänker vara lediga på ett eller annat sätt.

• Jemp

Anonym (?) vad ska man klaga på till kommunen menar du? att kollegorna blir arga för att arbetsgivaren inte löser bemanningen? 

• Anonym (....)
    Jemp skrev 2024-07-13 15:41:02 följande:

Anonym (?) vad ska man klaga på till kommunen menar du? att kollegorna blir arga för att arbetsgivaren inte löser bemanningen? 

Om barnomsorgen inte håller tillräcklig kvalitet i juli, för det ska den göra.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (FL) skrev 2024-07-13 11:50:21 följande:
    Det är inskränkt att resonera så. Föräldraledig får man vara till barnet är 12, med några syskon med några års mellanrum så blir det ganska många år. Tycker det är bättre med arbetsplatser där det finns en god spridning i ålder. På mitt förra jobb hade vi ett spann från 19 till 70, där de yngsta och äldsta gick på deltid.
    Det får du tycka, jag håller inte med som du nog förstår.

Det är, enligt min mening, helt katastrofalt galet att man kan tvinga andra att jobba de populära perioderna i så många år. Katastrofalt illa.

Jaja, som tur är drabbar det inte oss. Tack vare att jag anställt personal som är lojal.
    Vilket inte är vanligt hos småbarnsföräldrar.

Min personal är runt 55 och uppåt. Fungerar mycket bra.
  • Jemp
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-13 17:36:45 följande:
    Det får du tycka, jag håller inte med som du nog förstår.

Det är, enligt min mening, helt katastrofalt galet att man kan tvinga andra att jobba de populära perioderna i så många år. Katastrofalt illa.

Jaja, som tur är drabbar det inte oss. Tack vare att jag anställt personal som är lojal.
    Vilket inte är vanligt hos småbarnsföräldrar.

Min personal är runt 55 och uppåt. Fungerar mycket bra.
    I regel är man mer lojal mot vettiga arbetsgivare.
  • Anonym (Yahoo)

Tror väl iofs inte att en enda kvinna som blivit misshandlad av sin man eller levt i ett destruktivt förhållande har räddats av att det finns föräldradagar...

Tack vare föräldraledigheten måste man inte säga upp sig från jobbet för att kunna ta hand om sitt barn och man har också inkomst ett bra tag samtidigt som man gör det. Föräldrapenningen gör också att man kan vara ledig under stängningsdagar och lov, vilket gör att båda föräldrarna kan jobba och barnet ändå bli väl omhändertaget.

Det som händer i länder med kort eller ingen föräldraledighet är att (oftast) mammorna slutar jobba eftersom det känns som det tryggaste för barnen. Men visst, det beror ju inte bara på brist på föräldrapenning utan också på bristen på bra subventionerad barnomsorg. 

Den som har en egen inkomst behöver inte av ekonomiska skäl fortsätta leva med en skitstövel. Jag har läst många trådar här på sajten skrivna av kvinnor som valt att vara hemma med barnen och nu vill skilja sig men sitter fast i skithögen till make pga att de saknar egna pengar. Så trots att vi har möjlighet att slippa sätter sig en del i den skitsituationen ändå. Och blir fast. Skillnaden är att här finns föräldraförsäkringen (och barnomsorgen) som alternativ. I stor del av resten av världen är alternativet att lämna sin lilla bebis till dyr barnomsorg eller att säga upp sig. Ibland finns en äldre generation hemmamammor som aldrig kommit ut i arbetslivet öht som kan passa barnet. Men de kvinnorna minskar stadigt i antal. 

• Anonym (My)
    Anonym (Så gör jag) skrev 2024-07-13 15:30:25 följande:

Det vore mycket bättre om vi inte hade industrisemester och stängda förskolor 4v varje sommar. De flesta med små barn skulle nog föredra att vara lediga juni eller augusti istället eftersom allt är som dyrast i juli (samt som regnigast i Sverige).

Nu har vi bestämt att små barn får sämre barnomsorg dessa veckor (inte alla barn klarar av okända vuxna i okända lokaler med andra okända barn). och självklart är det många föräldrar som då tänker vara lediga på ett eller annat sätt.

Inte nog med det, fritids stänger också. Men så klart inte samma veckor som förskolan som ligger intill. Och så klart flyttas verksamheterna inte till samma stadsdel. Nejnej, ena barnet skulle i så fall gå i verksamhet 50 minuter hemifrån, åt ena hållet och andra barnet 35 minuter hemifrån. Fast åt andra hållet så klart. Lämning och resa till jobbet skulle ta mig över två timmar. 
Svar på tråden Semester och föräldraledighet