Jemp skrev 2024-07-13 14:48:30 följande:
Dessa ?populära veckor? är alltså i juli utgår jag ifrån, när förskolorna slås samman för att personalen ska få semester. Det kan resultera i att barnen inte har bekanta ansikten på förskolan, och att barnomsorgen inte nödvändigtvis finns på hemorten.
Det stämmer nog att de flesta föräldrar i första hand ser till sina barns bästa, före kollegornas i icke-fungerande verksamheter.
Ja, fast jag tänker ändå att det är kommunen de föräldrarna får klaga till, eller så får de inrätta sitt liv annorlunda helt enkelt. I alla fall ett par som bor ihop har möjlighet till det, ensamstående har jag mer förståelse för (och även att ensamstående ibland fuskar och vab-anmäler barnen fast de inte är sjuka och lämnar dem på dagis, för att få en dags andningshål).
Tänk t.ex. på ett par där den ene arbetar i industrin och därför alltid har industrisemestern i juli, och där den andra arbetar på kontor och har möjlighet att önska sig semester samma veckor. Men hon får aldrig dem, för att det ständigt kommer nya småbarnsföräldrar som paxar de veckorna. Så det paret får aldrig ha semester samtidigt, fast det inte är DE som har rört till sina liv med barn, utan att tänka igenom hur det ska funka i praktiken.