• Anonym (Kollega)

Semester och föräldraledighet

Hur gör ni som har barn? Kollegan tar fyra veckors semester och två veckors föräldraledighet, alla sex veckor i följd. Och utgår ifrån att övriga kollegor (vi är en liten arbetsplats) ska täcka upp under dessa veckor. Är det inte lite fräckt och osolidariskt? Kollegan är ej ensamstående, i så fall hade det varit en helt annan sak. 

• Svar på tråden Semester och föräldraledighet
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-07-11 21:20:51 följande:
    Min chef har haft lite av ett sådant mindset, men numera tar ju mor- och farföräldrar ut både VAB och FL och helt plötsligt var den taktiken värdelös.
    Nåja, risken är ändå betydligt mindre än att anställa småbarnsföräldrarna. Som dessutom inte sällan skaffar fler och fler ungar och ska vara hemma i åratal med dessa.

Jag har själv barnbarn men skulle inte komma på tanken att vabba, jag är klar med att ta hand om sjuka barn. Liksom majoriteten av andra äldre människor.

Jag har också ett ansvar för att verksamheten ska fungera, ett ansvar som oftast är större hos äldre personer.
    Har jobbat med personal så länge så det har jag koll på.
  • Anonym (Teamis)
    Surtochsalt skrev 2024-07-13 02:01:04 följande:

Men vad har kollegan gjort för fel? Tar ni inte semester själva? Ja såklart de vill vara med sina barn och kan/får de beviljat att ta fl så är det ju upp till chefen. Det är väl hela organisationen på jobbet som är fel, inte att en föräldrer väljer att ta ut sina dagar som de har laglig rätt att göra. Funkar det inte att någon är borta så får CHEFEN lösa det så hela organisationen flyter på utan att det blir överbeläggningar på de andra. Här får ni nog tänka om, riktigt fult att skuldbelägga en kollega som faktiskt inte gör något fel. 

Oavsett om du förstår det eller inte så går det ut över kollegorna när chefen inte kan bevilja allas ledigheter samtidigt. Då knuffar sig småbarnsföräldrarna före och gapar och skriker om laglig rätt, blablabla. 

När jag läser sånt likt det du skrivit här är jag ännu mer nöjd med min mogna personal utan vrålande småbarnsföräldrar som ska ha sin RÄTT!!! Minsann.

De som alltid bufflar sig före bryter inte mot lagen, det har du rätt i. Men de bryter mot god sed och är okamratliga och egoister.
  • Anonym (My)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-13 10:57:23 följande:
    Nåja, risken är ändå betydligt mindre än att anställa småbarnsföräldrarna. Som dessutom inte sällan skaffar fler och fler ungar och ska vara hemma i åratal med dessa.

Jag har själv barnbarn men skulle inte komma på tanken att vabba, jag är klar med att ta hand om sjuka barn. Liksom majoriteten av andra äldre människor.

Jag har också ett ansvar för att verksamheten ska fungera, ett ansvar som oftast är större hos äldre personer.
    Har jobbat med personal så länge så det har jag koll på.
    Jag ser en stor förändring de senaste tre-fyra åren gällande det där, både bland mina anställda, kollegor och bland egna föräldrar. Många mor- och farföräldrar vabbar, går ner i tid eller tar ut semesterdagar här och där för att hjälpa till vid studiedagar och lov. Och för mig har det alltid varit självklart att ställa upp på det. Behöver någon arbeta hemifrån för att kunna finnas för äldre barn när syskon ska födas - inga problem. Behöver någon vabba - inga problem. Det är inte konstigare än medarbetare som vill gå ner i tid för att tillbringa någon dag extra i veckan med sin partner, strax innan pension. Så har jag också alltid haft fantastiskt bra resultat både vad gäller verksamhet, effektivitet och gruppens välmående.
  • Anonym (Lis)

Ja jag tycker det går till överdrift på många arbetsplatser. Har jobbat på arbetsplatser med många småbarnsföräldrar och blivit förbluffad över hur folk beter sig. Lägger semester 4 v plus fl 4 veckor eller paxar hela juli så de utan barn inte kan vara lediga då. Ja det är chefens ansvar men även de anställdas. Fattar man inte det har man inte fattat vad det innebär att ta ansvar för arbete, visa hänsyn och vara vuxen. Följden blir att folk slutar, det blir dålig stämning, missunnsamhet och definitivt inte så att de barnlösa tänker ställa upp extra för de med småbarn. Jag har själv barn i lågstadieålder nu och det går utmärkt att saxa ledighet med den andra föräldern och barnet dör inte av att gå på fritids ett par veckor. Är väldigt trött på folk som tror att allt kretsar runt dem och deras barn och att andras enda ändamål i att välja semesterveckor är att ta hänsyn till andras barn. Vi har världens mest generösa föräldraförsäkring och den utnyttjas in absurdum. Som att man har rätt att roffa åt sig, utan hänsyn till andra. Bara jag får mitt så får andra lösa det. Det kallas egoism. 

• Hjelm
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-13 11:01:03 följande:
    Oavsett om du förstår det eller inte så går det ut över kollegorna när chefen inte kan bevilja allas ledigheter samtidigt. Då knuffar sig småbarnsföräldrarna före och gapar och skriker om laglig rätt, blablabla. 

När jag läser sånt likt det du skrivit här är jag ännu mer nöjd med min mogna personal utan vrålande småbarnsföräldrar som ska ha sin RÄTT!!! Minsann.

De som alltid bufflar sig före bryter inte mot lagen, det har du rätt i. Men de bryter mot god sed och är okamratliga och egoister.
    Jag har som sagt inga barn, men jag tycker det är 100 procent rätt att det finns föräldradagar.

Däremot tycker jag inte att det är rätt att de gäller så länge som 12 år. De borde tas ut medan barnen är mycket yngre.

Det är inte rimligt att en anställd har rätt att ta ledigt från jobbet när denne vill, bara för att en 12-åring - som kan klara sig själv hemma - bor på adressen. 

Och jag håller med om att det känns omoraliskt hur en del utnyttjar detta på ett sätt som går ut över kollegor. Som min tidigare kollega jag nämnde, som flera gånger såg till att ge sig själv två veckors ledighet i december samtidigt som det var vikariestopp och två kollegor som jobbade förra julen fick göra det igen, när det egentligen var hennes tur. För chefen får ju inte neka föräldraledigt, bara det görs i tid.

Sen ÄR det chefens ansvar att lösa bemanning, absolut. Men alla som någon gång varit arbetsledare vet att man ofta är ganska maktlös. Ofta har någon högre upp i ledningen bestämt att det råder vikariestopp, eller så finns det helt enkelt inga lämpliga vikarier att ta in som har kompetensen. Eller som man har tid att ta hand om och lära upp, i synnerhet om det bara gäller en kortare tid. Mycket vanligt inte minst i mindre kommuner och i vissa branscher.

Även om föräldrarna har laglig rätt att ta ut dagarna när de vill, kan man givetvis tycka något om hur de väljer att göra det. Att det ibland görs osolidariskt mot kollegor som oundvikligen får en högre arbetsbörda som inte kompenseras på annat sätt.
  • Hjelm
    Anonym (Lis) skrev 2024-07-13 11:25:36 följande:

Ja jag tycker det går till överdrift på många arbetsplatser. Har jobbat på arbetsplatser med många småbarnsföräldrar och blivit förbluffad över hur folk beter sig. Lägger semester 4 v plus fl 4 veckor eller paxar hela juli så de utan barn inte kan vara lediga då. Ja det är chefens ansvar men även de anställdas. Fattar man inte det har man inte fattat vad det innebär att ta ansvar för arbete, visa hänsyn och vara vuxen. Följden blir att folk slutar, det blir dålig stämning, missunnsamhet och definitivt inte så att de barnlösa tänker ställa upp extra för de med småbarn. Jag har själv barn i lågstadieålder nu och det går utmärkt att saxa ledighet med den andra föräldern och barnet dör inte av att gå på fritids ett par veckor. Är väldigt trött på folk som tror att allt kretsar runt dem och deras barn och att andras enda ändamål i att välja semesterveckor är att ta hänsyn till andras barn. Vi har världens mest generösa föräldraförsäkring och den utnyttjas in absurdum. Som att man har rätt att roffa åt sig, utan hänsyn till andra. Bara jag får mitt så får andra lösa det. Det kallas egoism. 

Man kan också bli väldigt trött på människor som tror att det bara är föräldrar med (små) barn som har en familj.

Småbarnsföräldrar träffar trots allt sin närmaste familj varje dag. Eller i alla fall varannan, om det är en varannan vecka-situation.

För en barnlös person kanske det bara är på just ett fåtal sommarveckor, jul och andra storhelger som man har möjlighet att träffa sin närmaste familj, men det kan denne glömma om kollegan med barn återigen har lagt sina föräldradagar på dessa tider.
  • Anonym (FL)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-11 20:28:23 följande:

Återigen, anställ inte småbarnsföräldrar eller folk i ålder för barnskaffande.

Det är inskränkt att resonera så. Föräldraledig får man vara till barnet är 12, med några syskon med några års mellanrum så blir det ganska många år. Tycker det är bättre med arbetsplatser där det finns en god spridning i ålder. På mitt förra jobb hade vi ett spann från 19 till 70, där de yngsta och äldsta gick på deltid.
  • Anonym (Sammalika22)

Jag tycker med att det är jobbigt med personer som nyttjar systemet. På min arbetsplats så blir belastningen npgot mindre under sommaren, vilket medför att vi har utrymme för viss ledighet utan att behöva ta in semestervikarier Och att det i sin tur inte finns budget för vikarier. Det innebär att de med barn paxar de bästa veckorna och ?hotar? med att ta FL under hela den perioden om de inte får ledigt. Det är ytterst svårt att neka någon att ta föräldraledigt (om de inte söker för många perioder). Att lära upp någon på jobbet tar lång tid och det finns helt enkelt inte  budget, vilket innebär att de med barn alltid får de bästa veckorna och att de sämre för fördelas på de andra. Alla får sina 4 sammanhängande, men de som har barn får de veckorna alla vill ha. Då blir arbetsbelastningen rimlig på sommaren, men alla är tvärarga på de två personer som år efter år tar de bästa veckorna. 

• Anonym (....)

Det är väldigt fräckt, och väldigt vanligt tyvärr. Det borde gå att komma undan genom en lagändring, så att enstaka föräldra-dagar och veckor inte får tas ut under vissa perioder på året, t.ex. mellan juni-augusti och på eller runt storhelger och klämdagar. Typ att man bara får ta föräldraledighet under dessa dagar och veckor, om det är del av en sammanhängande period på minst tre månader.

Jag förstår faktiskt inte varför inte en sådan lagändring redan har gjorts, eftersom fusket är så utbrett.

• Anonym (....)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2024-07-11 16:00:03 följande:

Förstår om det är en liten arbetsplats där kollegor påverkas men annars är det ju så föräldrar gör för att barnen ska få en längre ledighet ifrån förskola och skola.
    Det är ju det föräldraledighet är tillför.
    Man tar ju ledighet när man kan umgås med sina barn när förskolan är stängd eller inte har sina vanliga rutiner, barnen inte har skola mm.
    Alla jag känner både mammor och pappor har förlängt sina semestrar med föräldraledighet för sina barns skull.
    Sen kanske man inte kan göra så varje år om det påverkar kollegorna som det speciellt kan göra på en liten arbetsplats.
    Men när tänker du att hon skulle ta ut föräldraledigheten?
    Under höst, vinter och vår håller man ju inte barn hemma hur som helst.

Men menar du att ni andra inte får semester när ni vill för att hon tar 2 veckor föräldraledighet? arbetsgivaren kan inte neka föräldraledighet men hade kunnat
    säga att hon får föräldraledighet när hon ville men inte semesterveckorna hon sökt om det gör att ni andra inte får den ledighet ni vill ha.
    Så ta upp det med arbetsgivaren att ni nästa gång måste diskutera semesterveckorna så att alla får några man vill ha.
    Ni får diskutera så att ni inte blir utan ledighet under sommaren och t ex jul
    utan fördelar det rättvist men föräldraledighet är ju barnens skull och då tar man ju den när det är bäst för dom.

Nästa gång kan det vara du eller någon annan som kombinerar semester med föräldraledighet för så gör dom flesta föräldrar men givetvis kan man inte hela tiden göra det om det påverkar kollegors ledigheter då får man kompromissa.

Fast detta är något som mig veterligen bara förekommer i Sverige. I andra länder finns antingen ingen föräldraledighet alls, eller så är den bestämd till ett visst antal månader efter barnets födelse. Man kan inte hålla på och spara dagar och sedan ta ut dem då och då långt senare. Det är ett jätekonstigt system, och slår som sagt hårt mot både kollegor och företag. Om du vill umgås mer med dina barn, föreslår jag att du går ner i arbetstid i stället. Helst söker ett deltidsjobb från början. 
Svar på tråden Semester och föräldraledighet