Anonym (Teamis) skrev 2024-07-13 11:01:03 följande:
Oavsett om du förstår det eller inte så går det ut över kollegorna när chefen inte kan bevilja allas ledigheter samtidigt. Då knuffar sig småbarnsföräldrarna före och gapar och skriker om laglig rätt, blablabla.
När jag läser sånt likt det du skrivit här är jag ännu mer nöjd med min mogna personal utan vrålande småbarnsföräldrar som ska ha sin RÄTT!!! Minsann.
De som alltid bufflar sig före bryter inte mot lagen, det har du rätt i. Men de bryter mot god sed och är okamratliga och egoister.
Jag har som sagt inga barn, men jag tycker det är
100 procent rätt att det finns föräldradagar.
Däremot tycker jag
inte att det är rätt att de gäller så länge som 12 år. De borde tas ut medan barnen är mycket yngre.
Det är inte rimligt att en anställd har rätt att ta ledigt från jobbet när denne vill, bara för att en 12-åring - som kan klara sig själv hemma - bor på adressen.
Och jag håller med om att det känns omoraliskt hur en del utnyttjar detta på ett sätt som går ut över kollegor. Som min tidigare kollega jag nämnde, som flera gånger såg till att ge sig själv två veckors ledighet i december samtidigt som det var vikariestopp och två kollegor som jobbade förra julen fick göra det igen, när det egentligen var hennes tur. För chefen får ju inte neka föräldraledigt, bara det görs i tid.
Sen ÄR det chefens ansvar att lösa bemanning, absolut. Men alla som någon gång varit arbetsledare vet att man ofta är ganska maktlös. Ofta har någon högre upp i ledningen bestämt att det råder vikariestopp, eller så finns det helt enkelt inga lämpliga vikarier att ta in som har kompetensen. Eller som man har tid att ta hand om och lära upp, i synnerhet om det bara gäller en kortare tid. Mycket vanligt inte minst i mindre kommuner och i vissa branscher.
Även om föräldrarna har laglig rätt att ta ut dagarna när de vill, kan man givetvis tycka något om hur de väljer att göra det. Att det ibland görs osolidariskt mot kollegor som oundvikligen får en högre arbetsbörda som inte kompenseras på annat sätt.