• Anonym (Kollega)

Semester och föräldraledighet

Hur gör ni som har barn? Kollegan tar fyra veckors semester och två veckors föräldraledighet, alla sex veckor i följd. Och utgår ifrån att övriga kollegor (vi är en liten arbetsplats) ska täcka upp under dessa veckor. Är det inte lite fräckt och osolidariskt? Kollegan är ej ensamstående, i så fall hade det varit en helt annan sak. 

• Svar på tråden Semester och föräldraledighet
  • Anonym (3 veckor)

Ja, vi är 12 anställda och under de 8 år jag jobbat har 2 gått i pension och 4 sagt upp sig (varav en för att hon skulle plugga).

Jemp skrev 2024-07-11 20:17:53 följande:
    Har ni lätt att behålla personal?
  • Jemp
    Anonym (3 veckor) skrev 2024-07-11 22:11:15 följande:

Ja, vi är 12 anställda och under de 8 år jag jobbat har 2 gått i pension och 4 sagt upp sig (varav en för att hon skulle plugga).

Ok. Själv hade jag inte accepterat så dåliga villkor.
  • Anonym (3 veckor)
    Jemp skrev 2024-07-11 22:54:30 följande:
    Ok. Själv hade jag inte accepterat så dåliga villkor.
    Vi har ju fortfarande rätt till att ta fl och ha 4 v semester men då förläggs semsterstart från 1juni. Jag jobbar i en branch där klämdagar inte existerar och vi jobbar många röda dagar så vill man ha lite extra ledighet över jul och kanske åka på semester under vintern så är det svårt att få ihop för dem som inte har fl att ta ut så ingen vill i princip ha 4 veckor på sommaren
  • Anonym (Bella)

Inte hunnit läsa mer än trådstarten. Men semester är inte någonting man tar; det är någonting man ansöker om. Så problemet är inte kollegan som sökt semester utan chefen som beviljat den.

• Anonym (L)

semester är inte något man tar, det är sant, men det är en lagstadgad rätt att man får 4 sammanhängande veckor under juni-augusti. Problemet är väl att de flesta vill ha samma veckor i juli och augusti.
    samma gällande FL har man även större barn vill man vara hemma när det är sommarlov. 

• Anonvm
    Jemp skrev 2024-07-11 16:30:40 följande:

Nej, det är inte fräckt att ta ledigt, och chefens ansvar att lösa bemanningen om behov finns. 

Precis detta.

Som anställd ska man ta precis noll hänsyn till företagets bemanning, det finns en chef som har detta som sitt ansvar.

Att dessa chefer väldigt ofta försöker (med god framgång) lassa över detta ansvar på de anställda är inget ovanligt.
    De som tar ledigt pressar man med argument som avser framkalla skuldkänslor.
    De som jobbar tvingas acceptera en ökad arbetsbelastning för att kompensera...

Det är chefens sak att på något sätt ersätta den personal som inte är på plats, h*n får väl sätta sig där själv om h*n inte löser det på annat sätt?
  • Anonym (X)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-07-11 21:20:51 följande:
    Min chef har haft lite av ett sådant mindset, men numera tar ju mor- och farföräldrar ut både VAB och FL och helt plötsligt var den taktiken värdelös.
    Inte alls i samma utsträckning som föräldrarna. Går inte att jämföra. 
  • Anonym (My)
    Anonvm skrev 2024-07-12 10:51:56 följande:
    Det är chefens sak att på något sätt ersätta den personal som inte är på plats, h*n får väl sätta sig där själv om h*n inte löser det på annat sätt?
    Det är så klart trevligt med medarbetare som ställer upp, men som du säger, till syvende och sist är det chefens ansvar. Jag har varit chef över en grupp vars verksamhet snurrade året runt. Vissa saker fick jag kliva in och ta hand om under semestern. Det var bland annat därför jag hade högre lön än mina medarbetare, för att min arbetstid inte var reglerad som deras.
  • Anonym (Yahoo)

Citat funkar inte. 
    Till (My) och Anonvm: 
    Så tänker jag också att en bra chef resonerar. Att TS öht resonerar som hen gör är ett tydligt tecken på att arbetsplatsen har ett dåligt ledarskap.

Sen är det ju inte alltid så att chefen kan utföra de underställdas uppgifter. Min chef har tex ett helt annat yrke än jag och skulle aldrig få för sig att ens försöka göra mina arbetsuppgifter (det är tom. förbjudet i lag). Men jag vet andra chefer som tex stått i kassan eller plockat in disk. 

• Surtochsalt

Men vad har kollegan gjort för fel? Tar ni inte semester själva? Ja såklart de vill vara med sina barn och kan/får de beviljat att ta fl så är det ju upp till chefen. Det är väl hela organisationen på jobbet som är fel, inte att en föräldrer väljer att ta ut sina dagar som de har laglig rätt att göra. Funkar det inte att någon är borta så får CHEFEN lösa det så hela organisationen flyter på utan att det blir överbeläggningar på de andra. Här får ni nog tänka om, riktigt fult att skuldbelägga en kollega som faktiskt inte gör något fel. 

Svar på tråden Semester och föräldraledighet