Inlägg från: Anonym (3 veckor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (3 veckor)

Semester och föräldraledighet

Vi har på vårt jobb rullande semsterschema med tre perioder à tre veckor. Självklart har vi rätt till 4 veckor men vem vill ha sin semsterstart 1 juni och ha semester när barnen fortfarande går i skolan. Ingen tar ut extra fl under sommaren, vi vet att det drabbar våra kollegor som då går på knäna. Jag jobbar i en branch där det tar 6 mån innan man är helt självgående och där omsättningen ökar på sommaren. Hälften av oss har barn som vi kan vara fl för.
    Jag tycker det är okollegialt att ta semester och fl om det drabbar ens kollegor, tycker chefen ska förlägga din kollegas semester till 1juni.

• Anonym (3 veckor)

Ja, vi är 12 anställda och under de 8 år jag jobbat har 2 gått i pension och 4 sagt upp sig (varav en för att hon skulle plugga).

Jemp skrev 2024-07-11 20:17:53 följande:
    Har ni lätt att behålla personal?
  • Anonym (3 veckor)
    Jemp skrev 2024-07-11 22:54:30 följande:
    Ok. Själv hade jag inte accepterat så dåliga villkor.
    Vi har ju fortfarande rätt till att ta fl och ha 4 v semester men då förläggs semsterstart från 1juni. Jag jobbar i en branch där klämdagar inte existerar och vi jobbar många röda dagar så vill man ha lite extra ledighet över jul och kanske åka på semester under vintern så är det svårt att få ihop för dem som inte har fl att ta ut så ingen vill i princip ha 4 veckor på sommaren
Svar på tråden Semester och föräldraledighet