Inlägg från: Anonym (Yahoo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yahoo)

Semester och föräldraledighet

Kollegan kan inte ta semester, det är chefen som beviljar den. Lägg irritationen där den hör hemma - hos er chef. Kollegan försöker bara ge sina barn så fina somrar som möjligt. 

• Anonym (Yahoo)
    Anonym (...) skrev 2024-07-11 17:28:19 följande:

Något som dessutom gör mig riktigt förbannad är när föräldrarna kommer tillbaka från sina långledigheter och beklagar sig över hur jobbigt det är att vara hemma med barnen, precis som om de vill att man ska tycka synd om dom.

Ja? De tar ju så lång ledighet för barnens skull, inte sin egen. Som förälder hade det varit skitgött att ta en veckas semester när barnen är i skolan, men är man normalt funtad sätter man barnens välmående först. Det är ju inte för sin egen skull man försöker lägga all sin ledighet under skollov och när förskola/fritids har stängt. 
  • Anonym (Yahoo)

Citat funkar inte. 
    Till (My) och Anonvm: 
    Så tänker jag också att en bra chef resonerar. Att TS öht resonerar som hen gör är ett tydligt tecken på att arbetsplatsen har ett dåligt ledarskap.

Sen är det ju inte alltid så att chefen kan utföra de underställdas uppgifter. Min chef har tex ett helt annat yrke än jag och skulle aldrig få för sig att ens försöka göra mina arbetsuppgifter (det är tom. förbjudet i lag). Men jag vet andra chefer som tex stått i kassan eller plockat in disk. 

• Anonym (Yahoo)
    Anonym (....) skrev 2024-07-13 13:36:35 följande:

Det är väldigt fräckt, och väldigt vanligt tyvärr. Det borde gå att komma undan genom en lagändring, så att enstaka föräldra-dagar och veckor inte får tas ut under vissa perioder på året, t.ex. mellan juni-augusti och på eller runt storhelger och klämdagar. Typ att man bara får ta föräldraledighet under dessa dagar och veckor, om det är del av en sammanhängande period på minst tre månader.

Jag förstår faktiskt inte varför inte en sådan lagändring redan har gjorts, eftersom fusket är så utbrett.

Men det är ju just för såna tillfällen föräldraledigheten finns, så att barn ska slippa vara ensamma hemma. 
  • Anonym (Yahoo)
    Anonym (....) skrev 2024-07-13 13:40:43 följande:
    Fast detta är något som mig veterligen bara förekommer i Sverige. I andra länder finns antingen ingen föräldraledighet alls, eller så är den bestämd till ett visst antal månader efter barnets födelse. Man kan inte hålla på och spara dagar och sedan ta ut dem då och då långt senare. Det är ett jätekonstigt system, och slår som sagt hårt mot både kollegor och företag. Om du vill umgås mer med dina barn, föreslår jag att du går ner i arbetstid i stället. Helst söker ett deltidsjobb från början. 

Och där lever kvinnor som man gjorde i 50-80-talets Sverige, där tjejerna var hemma med barnen och därmed ekonomiskt beroende av sina män och inte kunde skilja sig även om han klådde upp henne varje dag. Mysigt. 

Eller så jobbar båda föräldrar för att de måste av ekonomiska skäl och barnen får klara sig bäst de kan. 

Men det som händer nu i flera av de här länderna är ju att tjejerna vägrar bilda familj under såna usla förhållanden och barnafödandet sjunker dramatiskt vilket kommer att ställa till det enormt för nationalekonomin om ca 20-30 år. 

• Anonym (Yahoo)

Tror väl iofs inte att en enda kvinna som blivit misshandlad av sin man eller levt i ett destruktivt förhållande har räddats av att det finns föräldradagar...

Tack vare föräldraledigheten måste man inte säga upp sig från jobbet för att kunna ta hand om sitt barn och man har också inkomst ett bra tag samtidigt som man gör det. Föräldrapenningen gör också att man kan vara ledig under stängningsdagar och lov, vilket gör att båda föräldrarna kan jobba och barnet ändå bli väl omhändertaget.

Det som händer i länder med kort eller ingen föräldraledighet är att (oftast) mammorna slutar jobba eftersom det känns som det tryggaste för barnen. Men visst, det beror ju inte bara på brist på föräldrapenning utan också på bristen på bra subventionerad barnomsorg. 

Den som har en egen inkomst behöver inte av ekonomiska skäl fortsätta leva med en skitstövel. Jag har läst många trådar här på sajten skrivna av kvinnor som valt att vara hemma med barnen och nu vill skilja sig men sitter fast i skithögen till make pga att de saknar egna pengar. Så trots att vi har möjlighet att slippa sätter sig en del i den skitsituationen ändå. Och blir fast. Skillnaden är att här finns föräldraförsäkringen (och barnomsorgen) som alternativ. I stor del av resten av världen är alternativet att lämna sin lilla bebis till dyr barnomsorg eller att säga upp sig. Ibland finns en äldre generation hemmamammor som aldrig kommit ut i arbetslivet öht som kan passa barnet. Men de kvinnorna minskar stadigt i antal. 

• Anonym (Yahoo)
    Anonym (Välkommen till verkligheten) skrev 2024-07-13 18:11:48 följande:
    Detta!!!
    Tänk så många som inte får in den problematiken i skallen.
    Det går ju bra att bara säga att det är AG/chefens ansvar om man arbetar på en större arbetsplats alternativt har ej kvalificerade jobb.

MEN på en liten arbetsplats med lång upplärning är det inte bara att ta in vikarier, den enda lösningen är att övriga anställda får jobba häcken av sig och inte får de v de vill ha i ett x antal år.

Hos oss tröttnade vi på detta för ett antal år sedan och såg till att inte ha småbarnsföräldrar kvar. Inte jättesvårt om man bara ser till att det inte går bevisa.
    På de ställena är det chefens roll att fördela semestern så att det blir rättvist. Det är TS chef som har beviljat kollegan fyra veckors semester intill föräldraledigheten. Chefen hade kunnat säga att det i år är någon annans tur att vara ledig i juli (eller när det nu är). 
Svar på tråden Semester och föräldraledighet