• Anonym (Kollega)

Semester och föräldraledighet

Hur gör ni som har barn? Kollegan tar fyra veckors semester och två veckors föräldraledighet, alla sex veckor i följd. Och utgår ifrån att övriga kollegor (vi är en liten arbetsplats) ska täcka upp under dessa veckor. Är det inte lite fräckt och osolidariskt? Kollegan är ej ensamstående, i så fall hade det varit en helt annan sak. 

• Svar på tråden Semester och föräldraledighet
  • Anonym (Yahoo)

Kollegan kan inte ta semester, det är chefen som beviljar den. Lägg irritationen där den hör hemma - hos er chef. Kollegan försöker bara ge sina barn så fina somrar som möjligt. 

• Anonym (Nä)

Inte ett dugg fräckt. Och vadå "räknar med"? Det är AG:s ansvar att schemalägga så det finns personal!

• Körsbärsdalen

Nej, det är inte fräckt alls. Däremot ska ju ni ha ut er lagstadgade sommarsemester oavsett, och arbetsgivaren får lösa bemanningen.

• Anonym (...)

Jag arbetar med en roll där upplärningstiden är minst sex månader, det finns således ingen möjlighet att ta in semestervikarier. Under semestertider har vi krav på minst 50 procent bemanning per team för att kunna vidhålla en bra produktion och god service, vi som arbetar ska dessutom se till att frånvarande kollegors ärenden flyter på bra.

Som det ser ut nu ska föräldraledighet läggas till samtidigt som övriga semesterdagar (framhandlat med facket). Vi har stora problem med att få till bemanningen under semestertider då en stor del av kollegorna har barn och vill vara borta mellan 6-8 veckor per sommar, dels behöver vi som arbetar arbeta för två under i hela sommaren (utöver egna semesterdagar) men också för att det helt enkelt inte går ihop med att alla ska få fyra veckor semester under sommaren. I mitt team har vi löst det med att vissa barnlösa känts sig pressade att bara ta ut 2-3 veckor eller ta sin semester i maj/september. Således innebär det föräldrar som tar ut föräldraledighet på sommaren direkt påverkar barnfria kollegors möjlighet till semester men också ökar på deras arbetsbelastning under längre perioder.

Något som dessutom gör mig riktigt förbannad är när föräldrarna kommer tillbaka från sina långledigheter och beklagar sig över hur jobbigt det är att vara hemma med barnen, precis som om de vill att man ska tycka synd om dom.

• Anonym (Mamma)

Nej det är helt okej tycker jag. Barnen o deras sommarlov går före vilken arbetsplats som helst där du är utbytbar i ett ögonblick 

• Anonym (Så gör jag)
    Anonym (...) skrev 2024-07-11 17:28:19 följande:

Något som dessutom gör mig riktigt förbannad är när föräldrarna kommer tillbaka från sina långledigheter och beklagar sig över hur jobbigt det är att vara hemma med barnen, precis som om de vill att man ska tycka synd om dom.

Det är liksom inte självklart att det är avkopplande att vara ledig med barn. Däremot är det något man är i alla fall för barnens skull.
    När mina barn var yngre var jag helt slut efter några veckors ledighet. Så mycket lättare att vara på jobbet.
  • Anonym (Yahoo)

Ja? De tar ju så lång ledighet för barnens skull, inte sin egen. Som förälder hade det varit skitgött att ta en veckas semester när barnen är i skolan, men är man normalt funtad sätter man barnens välmående först. Det är ju inte för sin egen skull man försöker lägga all sin ledighet under skollov och när förskola/fritids har stängt. 
  • Jemp

Jag arbetar med en roll där upplärningstiden är minst sex månader, det finns således ingen möjlighet att ta in semestervikarier. Under semestertider har vi krav på minst 50 procent bemanning per team för att kunna vidhålla en bra produktion och god service, vi som arbetar ska dessutom se till att frånvarande kollegors ärenden flyter på bra.

Som det ser ut nu ska föräldraledighet läggas till samtidigt som övriga semesterdagar (framhandlat med facket). Vi har stora problem med att få till bemanningen under semestertider då en stor del av kollegorna har barn och vill vara borta mellan 6-8 veckor per sommar, dels behöver vi som arbetar arbeta för två under i hela sommaren (utöver egna semesterdagar) men också för att det helt enkelt inte går ihop med att alla ska få fyra veckor semester under sommaren. I mitt team har vi löst det med att vissa barnlösa känts sig pressade att bara ta ut 2-3 veckor eller ta sin semester i maj/september. Således innebär det föräldrar som tar ut föräldraledighet på sommaren direkt påverkar barnfria kollegors möjlighet till semester men också ökar på deras arbetsbelastning under längre perioder.

Det låter som att problemet är en orimlig arbetsgivare snarare än kollegorna. 

Glöm inte att rätten till 4 veckors sammanhängande semester är lagstadgad.

• Anonym (C)

En tredjedel av personal behöver ha semester samtidigt, juni, juli och augusti. Det ger en viss marginal om ni ska ha 50% bemanning. 

Men jag förstår grundproblemet och ni behöver nog tänka till på sikt  Lösa det via avtal, ha en resevpool med tex pensionärer, överbemanna, övertid

Ert problem är inte unikt och andra löser det även med vissa bekymmer.  
  • Anonym (Förälder)

Nej det är inte fräckt. Har hon ansökt i tid och följer lagen så är det inte omoraliskt. 
    Det framgår inte huruvida maken får sin semester och maken kanske också tar föräldraledigt samtidigt som sin fru eftersom det är något som föräldrar få göra numera.

Jobbet  finns alltid kvar, det är få förunnat att föräldrar kan få kvalitetstid med sina barn numera. Så roligt för familjen att kunna spendera mer tid tillsammans.

Svar på tråden Semester och föräldraledighet