• Anonym (Kollega)

Semester och föräldraledighet

Hur gör ni som har barn? Kollegan tar fyra veckors semester och två veckors föräldraledighet, alla sex veckor i följd. Och utgår ifrån att övriga kollegor (vi är en liten arbetsplats) ska täcka upp under dessa veckor. Är det inte lite fräckt och osolidariskt? Kollegan är ej ensamstående, i så fall hade det varit en helt annan sak. 

• Svar på tråden Semester och föräldraledighet
  • Anonym (My)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-15 17:56:30 följande:
    Föräldraegoisterna kan dock köra över sina kollegor obehindrat. 
    Obehindrat är det inte. Chefen kan lätt neka semester för de som tar ut föräldraledighet som förlängning. Eftersom man dessutom har tre perioder per år, kan man omöjligen täcka alla lov med föräldradagar.

Egoister överlag brukar vara tämligen uppfinningsrika när det kommer till att obstruera. Tänk om de lagt all den uppfinningsrikedomen och tankekraften på sitt arbete istället.
  • Anonym (Lady)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 17:59:15 följande:
    Du beter dig som en mobbare. Det är inte ett dugg bättre än när barn utesluter en klasskompis från kalaset. Jag hade skämts om jag uttryckt mig som dig, eller betett mig som du beskriver och jag är tacksam att slippa ha med dig att göra i verkliga livet!
    Haha, nej du. Det är inte jämförbart för fem öre.
    Och eftersom att du inte är jag så slipper du skämmas, bra va?

Tack detsamma förresten.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 18:01:45 följande:
    Obehindrat är det inte. Chefen kan lätt neka semester för de som tar ut föräldraledighet som förlängning. Eftersom man dessutom har tre perioder per år, kan man omöjligen täcka alla lov med föräldradagar.

Egoister överlag brukar vara tämligen uppfinningsrika när det kommer till att obstruera. Tänk om de lagt all den uppfinningsrikedomen och tankekraften på sitt arbete istället.
    Vem har sagt något om att täcka alla lov? Inte jag. Och det är inte vad ts handlar om.
    Eller hur... hade varit jättebra för många ag om egoisterna la energin på sitt arbete. Vilket de inte gör. Som ts handlar om, ifall du missat det.
  • Anonym (Sammalika22)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 18:01:45 följande:

Såklart, men de lägger sin semester i anslutning till sommarens FL som de tar ut och ?hotar? med att byta sin semester till FL om de inte får sina önskade veckor. Sen lägger de såklart hela julen med och om det finns möjlighet till att använda få dagar, men med lång ledighet runt tex påsk, eller nationaldagen så tar de sin tredje period då. De gör ingrt som de inte har rätt till, men de nyttjar verkligen systemet till Max. jag Har med haft småbarn och såklart att man kanske vill vara ledig lite mer, men jag och min partner har turats om lite så att vi går om varandra en del och sen typ en vanlig semester tillsammans. då kan vi vara behjälpliga på jobbet så att en del kollegor med kan få önskad semester samtidigt som vårt barn kan vara ledigt längre. Lite ge och ta för allas skull. Just nu känns det som om ofantligt många bara tar. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Sammalika22) skrev 2024-07-15 19:40:31 följande:
    Såklart, men de lägger sin semester i anslutning till sommarens FL som de tar ut och ?hotar? med att byta sin semester till FL om de inte får sina önskade veckor. Sen lägger de såklart hela julen med och om det finns möjlighet till att använda få dagar, men med lång ledighet runt tex påsk, eller nationaldagen så tar de sin tredje period då. De gör ingrt som de inte har rätt till, men de nyttjar verkligen systemet till Max. jag Har med haft småbarn och såklart att man kanske vill vara ledig lite mer, men jag och min partner har turats om lite så att vi går om varandra en del och sen typ en vanlig semester tillsammans. då kan vi vara behjälpliga på jobbet så att en del kollegor med kan få önskad semester samtidigt som vårt barn kan vara ledigt längre. Lite ge och ta för allas skull. Just nu känns det som om ofantligt många bara tar. 
    Ja, det är som sagt dags för en lagändring. Som jag sa tidigare, FK skulle kunna bestämma en lista med datum för varje nytt år, som då ska inkludera industresemestern, storhelgerna och klämdagarna runt storhelgerna. Under dessa datum får ingen föräldraledighet tas ut, om det inte är som en del av en sammanhängande period på minst tre månader.

Detta skulle i ett nafs lösa problemet, och få slut på massor av osämja och ovilja på arbetsplatserna, samt bemanningsproblem, och att det i vissa verksamheter går ut över allmänheten. Tänk förlossningsvården t.ex., när alla barnmorskor som har fp-dagar kvar att fuska med, ska ha ledigt samtidigt som sina män som har industrisemestern... Jag borde få Nobelpriset i ekonomi för detta! :)
  • Agda90
    Anonym (Lady) skrev 2024-07-15 05:50:06 följande:

Och så har vi min kollega som missade att lämna in sin FL-ansökan i tid och blev nekad sina långa ledighet.
    Haha, så rätt åt henne det var. OCh det viskade vi inte direkt om. Äntligen fick hon känna på hur det är att vara tvungen att jobba för att egoisterna kräver sin RÄÄÄÄÄÄÄTT!

Det har gått så långt med detta äckliga beteende att vi, min min arbetsplats, håller egoisterna på en armlängds håll. Den värsta parasiten bjuder vi inte med när vi ska ha AW ens, vad ska hon ha en inbjudan till den för? Hon måste ju umgås med baaaaaaaaaaaaaarnen.

Idiotisk lag det där...

Vi har en anställd som inte hade någon FL kvar att ta ut, hon sa högt och tydligt på ett personalmöte att hon ändå tyckte att småbarnsföräldrar skulle prioriteras när semestern skulle läggas. Långnäsa fick hon! Det var en höjdpunkt, då fick hon känna på hur det känns att inte få sina önskade dagar beviljade.

Jag förstår personer som "Teamis" här i tråden. Hade gjort exakt likadant. OCh såna som "Agda90" skulle jag som högst nicka till på morgonen, ingen jag skulle lagt energi på att ens tilltala.

Ja men att bete sig illa är alltså ok. Mobba kollegor på en arbetsplats för att de har barn. Du hade inte vågat gå i närheten av mig för hade jag arbetat på din arbetsplats hade det snabbt blivit en arbetsmiljöfråga hos HR än mindre "högst nicka" till mig. Jag har inget över längre för den typen av kollegor. 
  • Anonym (Lady)
    Agda90 skrev 2024-07-16 15:35:43 följande:
    Ja men att bete sig illa är alltså ok. Mobba kollegor på en arbetsplats för att de har barn. Du hade inte vågat gå i närheten av mig för hade jag arbetat på din arbetsplats hade det snabbt blivit en arbetsmiljöfråga hos HR än mindre "högst nicka" till mig. Jag har inget över längre för den typen av kollegor. 
    Bete sig illa?
    Vad menar du?
    Måste man gulla med folk som beter sig som jag beskrev?

Om jag initierar en AW så bjuder jag vilka jag vill. Det kan inte vare sig du eller HR göra ett skit åt.
    Så spring och skvallra du, varsågod.

Och jag lovar dig, jag hade vågat gå i närheten av dig. Inga problem. Jag har tacklat såna som du förr.
    Jag har inget över längre för den typen av kollegor.
  • Agda90
    Anonym (Lady) skrev 2024-07-16 17:03:24 följande:
    Bete sig illa?
    Vad menar du?
    Måste man gulla med folk som beter sig som jag beskrev?

Om jag initierar en AW så bjuder jag vilka jag vill. Det kan inte vare sig du eller HR göra ett skit åt.
    Så spring och skvallra du, varsågod.

Och jag lovar dig, jag hade vågat gå i närheten av dig. Inga problem. Jag har tacklat såna som du förr.
    Jag har inget över längre för den typen av kollegor.
    Så du beter dig som ett svin mot kollegor som priotiear sin familj framför dig?
    News Flash, världen kretsar inte kring dig. 

Jag arbetar på en liten enhet och hade aldrig någonsin uteslutit någon från en AW. Kallas vanligt hederligt sunt förnuft. 
  • Anonym (Teamis)
    Agda90 skrev 2024-07-17 11:00:58 följande:
    Så du beter dig som ett svin mot kollegor som priotiear sin familj framför dig?
    News Flash, världen kretsar inte kring dig. 

Jag arbetar på en liten enhet och hade aldrig någonsin uteslutit någon från en AW. Kallas vanligt hederligt sunt förnuft. 
    Du verkar inte ha förstått vad signaturen "Lady" berättar.
    Din kränkta ilska förvrider hennes inlägg till något det inte är.

Du är ett strålande exempel på personer jag inte anställer.
  • Anonym (Hemmafrugan)

Tänk om en förälder istället kunde vara just förälder och så hade det här inte varit ett problem på arbetsplatserna....

• Anonym (Lady)
    Anonym (Hemmafrugan) skrev 2024-07-17 17:02:49 följande:

Tänk om en förälder istället kunde vara just förälder och så hade det här inte varit ett problem på arbetsplatserna....

Hemmafru menar du?
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-17 15:20:53 följande:
    Du verkar inte ha förstått vad signaturen "Lady" berättar.
    Din kränkta ilska förvrider hennes inlägg till något det inte är.

Du är ett strålande exempel på personer jag inte anställer.
    Precis. Ibland tror man att folk gör så med flit.
    Tänker inte lägga mer energi på personen, hon får vara arg så mycket hon vill. Det förändrar absolut ingenting ändå.
  • Anonym (Hemmafrugan)

Lady 

Hemmafru eller hemmaman.

• Anonym (Så gör jag)
    Anonym (Hemmafrugan) skrev 2024-07-17 18:17:46 följande:

Lady 

Hemmafru eller hemmaman.

Tror du det blir bättre av att nästan hälften av alla vuxna avstår från att jobba i flera år?
  • Anonym (....)
    Anonym (Så gör jag) skrev 2024-07-17 18:30:59 följande:
    Tror du det blir bättre av att nästan hälften av alla vuxna avstår från att jobba i flera år?
    Hur tänkte du nu, nästan hälften av alla vuxna har inte småbarn. Det har man bara i några få år av livet. Och arbetsplatserna skulle fungera bättre om det inte fanns några småbarnsmammor där, och om de småbarnspappor som var där inte var pressade att ta pappaledigt och vabba - av frun/sambon därhemma och av PK-normen. Det är liksom fakta. 
  • Anonym (Hemmafrugan)

Så gör jag

Japp, det tror jag. De som jobbar kan koncentrera sig på att jobba, lönerna dumpas inte och det behövs inte lika mycket välfärd. Just kopplat till tråden så löser det såklart frågan om långlediga  sommarlov.  

Svar på tråden Semester och föräldraledighet