Anonym (Sammalika22) skrev 2024-07-15 19:40:31 följande:
Såklart, men de lägger sin semester i anslutning till sommarens FL som de tar ut och ?hotar? med att byta sin semester till FL om de inte får sina önskade veckor. Sen lägger de såklart hela julen med och om det finns möjlighet till att använda få dagar, men med lång ledighet runt tex påsk, eller nationaldagen så tar de sin tredje period då. De gör ingrt som de inte har rätt till, men de nyttjar verkligen systemet till Max. jag Har med haft småbarn och såklart att man kanske vill vara ledig lite mer, men jag och min partner har turats om lite så att vi går om varandra en del och sen typ en vanlig semester tillsammans. då kan vi vara behjälpliga på jobbet så att en del kollegor med kan få önskad semester samtidigt som vårt barn kan vara ledigt längre. Lite ge och ta för allas skull. Just nu känns det som om ofantligt många bara tar.
Ja, det är som sagt dags för en lagändring. Som jag sa tidigare, FK skulle kunna bestämma en lista med datum för varje nytt år, som då ska inkludera industresemestern, storhelgerna och klämdagarna runt storhelgerna. Under dessa datum får ingen föräldraledighet tas ut, om det inte är som en del av en sammanhängande period på minst tre månader.
Detta skulle i ett nafs lösa problemet, och få slut på massor av osämja och ovilja på arbetsplatserna, samt bemanningsproblem, och att det i vissa verksamheter går ut över allmänheten. Tänk förlossningsvården t.ex., när alla barnmorskor som har fp-dagar kvar att fuska med, ska ha ledigt samtidigt som sina män som har industrisemestern... Jag borde få Nobelpriset i ekonomi för detta! :)