Inlägg från: Anonym (Teamis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teamis)

Semester och föräldraledighet

Återigen, anställ inte småbarnsföräldrar eller folk i ålder för barnskaffande.

• Anonym (Teamis)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-07-11 21:20:51 följande:
    Min chef har haft lite av ett sådant mindset, men numera tar ju mor- och farföräldrar ut både VAB och FL och helt plötsligt var den taktiken värdelös.
    Nåja, risken är ändå betydligt mindre än att anställa småbarnsföräldrarna. Som dessutom inte sällan skaffar fler och fler ungar och ska vara hemma i åratal med dessa.

Jag har själv barnbarn men skulle inte komma på tanken att vabba, jag är klar med att ta hand om sjuka barn. Liksom majoriteten av andra äldre människor.

Jag har också ett ansvar för att verksamheten ska fungera, ett ansvar som oftast är större hos äldre personer.
    Har jobbat med personal så länge så det har jag koll på.
  • Anonym (Teamis)
    Surtochsalt skrev 2024-07-13 02:01:04 följande:

Men vad har kollegan gjort för fel? Tar ni inte semester själva? Ja såklart de vill vara med sina barn och kan/får de beviljat att ta fl så är det ju upp till chefen. Det är väl hela organisationen på jobbet som är fel, inte att en föräldrer väljer att ta ut sina dagar som de har laglig rätt att göra. Funkar det inte att någon är borta så får CHEFEN lösa det så hela organisationen flyter på utan att det blir överbeläggningar på de andra. Här får ni nog tänka om, riktigt fult att skuldbelägga en kollega som faktiskt inte gör något fel. 

Oavsett om du förstår det eller inte så går det ut över kollegorna när chefen inte kan bevilja allas ledigheter samtidigt. Då knuffar sig småbarnsföräldrarna före och gapar och skriker om laglig rätt, blablabla. 

När jag läser sånt likt det du skrivit här är jag ännu mer nöjd med min mogna personal utan vrålande småbarnsföräldrar som ska ha sin RÄTT!!! Minsann.

De som alltid bufflar sig före bryter inte mot lagen, det har du rätt i. Men de bryter mot god sed och är okamratliga och egoister.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (FL) skrev 2024-07-13 11:50:21 följande:
    Det är inskränkt att resonera så. Föräldraledig får man vara till barnet är 12, med några syskon med några års mellanrum så blir det ganska många år. Tycker det är bättre med arbetsplatser där det finns en god spridning i ålder. På mitt förra jobb hade vi ett spann från 19 till 70, där de yngsta och äldsta gick på deltid.
    Det får du tycka, jag håller inte med som du nog förstår.

Det är, enligt min mening, helt katastrofalt galet att man kan tvinga andra att jobba de populära perioderna i så många år. Katastrofalt illa.

Jaja, som tur är drabbar det inte oss. Tack vare att jag anställt personal som är lojal.
    Vilket inte är vanligt hos småbarnsföräldrar.

Min personal är runt 55 och uppåt. Fungerar mycket bra.
  • Anonym (Teamis)
    Jemp skrev 2024-07-13 17:39:26 följande:
    I regel är man mer lojal mot vettiga arbetsgivare.
    Och skiter i sina kollegor.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 10:14:44 följande:
    Och den här typen av beteende som du uppvisar här, är ett sådant som skulle visa sig negativt i lönekuvertet vid lönerevision på min arbetsplats. En av lönekriterierna är att bidra positivt till arbetsplatsens klimat och att mobba kollegor är verkligen inte ett sådant beteende.
    Tycker du att det är kamratligt att fullständigt köra över sina kollegor då?
    Är det att "bidra positivt till arbetsplatsens klimat"?
    Hur är det att mobba någon genom att inte bjuda personen i fråga, man bjuder väl folk man gillar på tillställingar som man skapar?

Nu drabbar detta gudskelov inte mig och min arbetsplats.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 17:11:58 följande:

Jag har aldrig sagt att det är rätt att köra över sina kollegor. Men det är aldrig rätt sätt att hantera genom att mobba sina kollegor, eller att utesluta dem genom att inte bjuda med dem. Bjuder man till AW på arbetsplatsen, utesluter man självklart inte en kollega. 

Kollegor vara beteende ställer till problem på arbetsplatsen, hanteras via chef eller HR. Inte via någon typ av kollegialt ö-råd.

Om man som chef tolererar den typen av beteende som (Lady) beskriver, är man en olämplig chef och en mycket dålig ledare. 

Det är verkligen inte bara föräldraledighet och vab som orsakar problem på arbetsplatsen. Störst problem på min arbetsplats, har vi faktiskt haft med medelålders merarbetare, som varit med länge och som vägrar acceptera förändringar och därmed obstruerar på olika sätt. Det är något som jag och mina chefskollegor hanterar. Inte medarbetarna. 

Är det en anställd som initierar en AW så är det upp till personen att fråga dem som personen så önskar.
    Är det arbetsgivarens idé så kan man givetvis inte utesluta någon.

Resten är dina åsikter och det respekterar jag, men jag håller inte med.

Men, oavsett vad du påstår så ställer egoistiska småbarnsföräldrar till med mycket problem.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 17:31:22 följande:
    Egoister ställer alltid till med problem, oavsett familjekonstellation.
    Föräldraegoisterna kan dock köra över sina kollegor obehindrat. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 18:01:45 följande:
    Obehindrat är det inte. Chefen kan lätt neka semester för de som tar ut föräldraledighet som förlängning. Eftersom man dessutom har tre perioder per år, kan man omöjligen täcka alla lov med föräldradagar.

Egoister överlag brukar vara tämligen uppfinningsrika när det kommer till att obstruera. Tänk om de lagt all den uppfinningsrikedomen och tankekraften på sitt arbete istället.
    Vem har sagt något om att täcka alla lov? Inte jag. Och det är inte vad ts handlar om.
    Eller hur... hade varit jättebra för många ag om egoisterna la energin på sitt arbete. Vilket de inte gör. Som ts handlar om, ifall du missat det.
  • Anonym (Teamis)
    Agda90 skrev 2024-07-17 11:00:58 följande:
    Så du beter dig som ett svin mot kollegor som priotiear sin familj framför dig?
    News Flash, världen kretsar inte kring dig. 

Jag arbetar på en liten enhet och hade aldrig någonsin uteslutit någon från en AW. Kallas vanligt hederligt sunt förnuft. 
    Du verkar inte ha förstått vad signaturen "Lady" berättar.
    Din kränkta ilska förvrider hennes inlägg till något det inte är.

Du är ett strålande exempel på personer jag inte anställer.
Svar på tråden Semester och föräldraledighet