Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Semester och föräldraledighet

Det är väldigt fräckt, och väldigt vanligt tyvärr. Det borde gå att komma undan genom en lagändring, så att enstaka föräldra-dagar och veckor inte får tas ut under vissa perioder på året, t.ex. mellan juni-augusti och på eller runt storhelger och klämdagar. Typ att man bara får ta föräldraledighet under dessa dagar och veckor, om det är del av en sammanhängande period på minst tre månader.

Jag förstår faktiskt inte varför inte en sådan lagändring redan har gjorts, eftersom fusket är så utbrett.

• Anonym (....)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2024-07-11 16:00:03 följande:

Förstår om det är en liten arbetsplats där kollegor påverkas men annars är det ju så föräldrar gör för att barnen ska få en längre ledighet ifrån förskola och skola.
    Det är ju det föräldraledighet är tillför.
    Man tar ju ledighet när man kan umgås med sina barn när förskolan är stängd eller inte har sina vanliga rutiner, barnen inte har skola mm.
    Alla jag känner både mammor och pappor har förlängt sina semestrar med föräldraledighet för sina barns skull.
    Sen kanske man inte kan göra så varje år om det påverkar kollegorna som det speciellt kan göra på en liten arbetsplats.
    Men när tänker du att hon skulle ta ut föräldraledigheten?
    Under höst, vinter och vår håller man ju inte barn hemma hur som helst.

Men menar du att ni andra inte får semester när ni vill för att hon tar 2 veckor föräldraledighet? arbetsgivaren kan inte neka föräldraledighet men hade kunnat
    säga att hon får föräldraledighet när hon ville men inte semesterveckorna hon sökt om det gör att ni andra inte får den ledighet ni vill ha.
    Så ta upp det med arbetsgivaren att ni nästa gång måste diskutera semesterveckorna så att alla får några man vill ha.
    Ni får diskutera så att ni inte blir utan ledighet under sommaren och t ex jul
    utan fördelar det rättvist men föräldraledighet är ju barnens skull och då tar man ju den när det är bäst för dom.

Nästa gång kan det vara du eller någon annan som kombinerar semester med föräldraledighet för så gör dom flesta föräldrar men givetvis kan man inte hela tiden göra det om det påverkar kollegors ledigheter då får man kompromissa.

Fast detta är något som mig veterligen bara förekommer i Sverige. I andra länder finns antingen ingen föräldraledighet alls, eller så är den bestämd till ett visst antal månader efter barnets födelse. Man kan inte hålla på och spara dagar och sedan ta ut dem då och då långt senare. Det är ett jätekonstigt system, och slår som sagt hårt mot både kollegor och företag. Om du vill umgås mer med dina barn, föreslår jag att du går ner i arbetstid i stället. Helst söker ett deltidsjobb från början. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Yahoo) skrev 2024-07-13 13:44:57 följande:
    Men det är ju just för såna tillfällen föräldraledigheten finns, så att barn ska slippa vara ensamma hemma. 
    Nej, det infördes för att mammor skulle kunna vara hemma och amma spädbarnet i ett drygt år. Det var tanken från början. Detta att man skulle kunna spara dagar kom senare. 

Och det är väl klart att man inte kan lämna barn ensamma hemma, men då får man ta semesterdagar eller använda sig av sådan barnomsorg som finns 24/7. Alla kommuner är skyldiga att erbjuda sådan barnomsorg - för att huvudsakligen ensamstående föräldrar ska kunna arbeta i vården, räddningstjänsten, polisen o.s.v..

Vanliga klämdagar är dagisen och fritidshemmen öppna, och på vanlig kontorstid finns det också alltid något dagis eller fritidshem som är öppet även på sommaren. 

Är man ett par som lever ihop, kan man ordna livet annorlunda, t.ex. ha mamman hemma så länge som det behövs, tills barnen kan vara ensamma hemma. Då uppstår aldrig dessa problem.
  • Anonym (....)
    Jemp skrev 2024-07-13 13:48:58 följande:

Anonym (?) vilket fusk menar du?

(Det går av någon anledning inte att citera nu igen).

Inte fusk enligt lag som lagen ser ut nu, men moraliskt fusk. Man utnyttjar ju föräldraledighetsdagen för att snika åt sig ledighet på de mest populära dagarna och veckorna - på sina kollegors bekostnad. 
  • Anonym (....)
    Anonym (FL) skrev 2024-07-13 13:50:37 följande:

I tex vår verksamhet är det bättre att folk är lediga under loven, trycket på verksamheten är störst mitt under terminstid kan man säga. Så för vår del är det bättre med lång sommarledighet än med deltid.

Jamen då ÄR ju inte detta ett problem i din verksamhet. Grattis till yrkesvalet!
  • Anonym (....)
    Jemp skrev 2024-07-13 14:48:30 följande:

Dessa ?populära veckor? är alltså i juli utgår jag ifrån, när förskolorna slås samman för att personalen ska få semester. Det kan resultera i att barnen inte har bekanta ansikten på förskolan, och att barnomsorgen inte nödvändigtvis finns på hemorten. 

Det stämmer nog att de flesta föräldrar i första hand ser till sina barns bästa, före kollegornas i icke-fungerande verksamheter. 

Ja, fast jag tänker ändå att det är kommunen de föräldrarna får klaga till, eller så får de inrätta sitt liv annorlunda helt enkelt. I alla fall ett par som bor ihop har möjlighet till det, ensamstående har jag mer förståelse för (och även att ensamstående ibland fuskar och vab-anmäler barnen fast de inte är sjuka och lämnar dem på dagis, för att få en dags andningshål). 

Tänk t.ex. på ett par där den ene arbetar i industrin och därför alltid har industrisemestern i juli, och där den andra arbetar på kontor och har möjlighet att önska sig semester samma veckor. Men hon får aldrig dem, för att det ständigt kommer nya småbarnsföräldrar som paxar de veckorna. Så det paret får aldrig ha semester samtidigt, fast det inte är DE som har rört till sina liv med barn, utan att tänka igenom hur det ska funka i praktiken.  
  • Anonym (....)
    Jemp skrev 2024-07-13 15:41:02 följande:

Anonym (?) vad ska man klaga på till kommunen menar du? att kollegorna blir arga för att arbetsgivaren inte löser bemanningen? 

Om barnomsorgen inte håller tillräcklig kvalitet i juli, för det ska den göra.
  • Anonym (....)
    Anonym (Välkommen till verkligheten) skrev 2024-07-14 09:13:32 följande:

I vilken fantasivärld tror du arbetstagare med speciell kompetens skulle gå med på att stå stand by en stor del av året för att endast hoppa in vid behov när dom med lätthet kan få heltid hos någon annan?

Och dra ner på produktion!
    I mitt fall är det inte produktion det handlar om men om det så vore!!
    Många småföretag har ganska små marginaler, att dra ner på inkomst en period är för många inte ett alternativ om verksamheten ska klara kostnaderna övriga året. 
    För vår del skulle det dessutom drabba tredje part med konsekvenser.

Det är verklighetsfrånvänt att resonera som att alla arbetsplatser är stora företag med rejäla marginaler till en massa personal man normalt sett inte behöver när Sveriges småföretagare är för landet en väldigt stor arbetsgivare som redan har det tufft i lågkonjunkturen. 

Vi klarar oss fint med ett par pers borta, fler än så blir det problem. Sen vi började undvika småbarnsföräldrar är det inte lägre ett problem för oss.

Håller med, signaturen "Jemp" vet nog inte mycket om business... Tomte

Om jag någon gång skulle få makten att anställa folk, så skulle inte jag heller anställa småbarnsföräldrar, eller kvinnor i fruktsam ålder överhuvudtaget.

Såvida de inte lever i ett stabilt äktenskap sedan många år och är barnlösa (för då blir det nog inget barn där) eller yngsta barnet är minst åtta år (för då vill de med all sannolikhet inte börja om med bebis mera).

Men är de skilda/separerade och ännu fruktsamma, så finns risken för en ny karl och "det lilla kärleksbarnet som ska knyta ihop familjen". Vilket naturligtvis resulterar i allmänt kaos, både i hemmet och på jobbet...
  • Anonym (....)
    Anonym (Sammalika22) skrev 2024-07-15 19:40:31 följande:
    Såklart, men de lägger sin semester i anslutning till sommarens FL som de tar ut och ?hotar? med att byta sin semester till FL om de inte får sina önskade veckor. Sen lägger de såklart hela julen med och om det finns möjlighet till att använda få dagar, men med lång ledighet runt tex påsk, eller nationaldagen så tar de sin tredje period då. De gör ingrt som de inte har rätt till, men de nyttjar verkligen systemet till Max. jag Har med haft småbarn och såklart att man kanske vill vara ledig lite mer, men jag och min partner har turats om lite så att vi går om varandra en del och sen typ en vanlig semester tillsammans. då kan vi vara behjälpliga på jobbet så att en del kollegor med kan få önskad semester samtidigt som vårt barn kan vara ledigt längre. Lite ge och ta för allas skull. Just nu känns det som om ofantligt många bara tar. 
    Ja, det är som sagt dags för en lagändring. Som jag sa tidigare, FK skulle kunna bestämma en lista med datum för varje nytt år, som då ska inkludera industresemestern, storhelgerna och klämdagarna runt storhelgerna. Under dessa datum får ingen föräldraledighet tas ut, om det inte är som en del av en sammanhängande period på minst tre månader.

Detta skulle i ett nafs lösa problemet, och få slut på massor av osämja och ovilja på arbetsplatserna, samt bemanningsproblem, och att det i vissa verksamheter går ut över allmänheten. Tänk förlossningsvården t.ex., när alla barnmorskor som har fp-dagar kvar att fuska med, ska ha ledigt samtidigt som sina män som har industrisemestern... Jag borde få Nobelpriset i ekonomi för detta! :)
  • Anonym (....)
    Anonym (Så gör jag) skrev 2024-07-17 18:30:59 följande:
    Tror du det blir bättre av att nästan hälften av alla vuxna avstår från att jobba i flera år?
    Hur tänkte du nu, nästan hälften av alla vuxna har inte småbarn. Det har man bara i några få år av livet. Och arbetsplatserna skulle fungera bättre om det inte fanns några småbarnsmammor där, och om de småbarnspappor som var där inte var pressade att ta pappaledigt och vabba - av frun/sambon därhemma och av PK-normen. Det är liksom fakta. 
Svar på tråden Semester och föräldraledighet