Anonym (Välkommen till verkligheten) skrev 2024-07-14 09:13:32 följande:
I vilken fantasivärld tror du arbetstagare med speciell kompetens skulle gå med på att stå stand by en stor del av året för att endast hoppa in vid behov när dom med lätthet kan få heltid hos någon annan?
Och dra ner på produktion!
I mitt fall är det inte produktion det handlar om men om det så vore!!
Många småföretag har ganska små marginaler, att dra ner på inkomst en period är för många inte ett alternativ om verksamheten ska klara kostnaderna övriga året.
För vår del skulle det dessutom drabba tredje part med konsekvenser.
Det är verklighetsfrånvänt att resonera som att alla arbetsplatser är stora företag med rejäla marginaler till en massa personal man normalt sett inte behöver när Sveriges småföretagare är för landet en väldigt stor arbetsgivare som redan har det tufft i lågkonjunkturen.
Vi klarar oss fint med ett par pers borta, fler än så blir det problem. Sen vi började undvika småbarnsföräldrar är det inte lägre ett problem för oss.
Håller med, signaturen "Jemp" vet nog inte mycket om business...
Om jag någon gång skulle få makten att anställa folk, så skulle inte jag heller anställa småbarnsföräldrar, eller kvinnor i fruktsam ålder överhuvudtaget.
Såvida de inte lever i ett stabilt äktenskap sedan många år och är barnlösa (för då blir det nog inget barn där) eller yngsta barnet är minst åtta år (för då vill de med all sannolikhet inte börja om med bebis mera).
Men är de skilda/separerade och ännu fruktsamma, så finns risken för en ny karl och "det lilla kärleksbarnet som ska knyta ihop familjen". Vilket naturligtvis resulterar i allmänt kaos, både i hemmet och på jobbet...