• Anonym (My)

Semester och föräldraledighet

Anonvm skrev 2024-07-12 10:51:56 följande:
    Det är chefens sak att på något sätt ersätta den personal som inte är på plats, h*n får väl sätta sig där själv om h*n inte löser det på annat sätt?
    Det är så klart trevligt med medarbetare som ställer upp, men som du säger, till syvende och sist är det chefens ansvar. Jag har varit chef över en grupp vars verksamhet snurrade året runt. Vissa saker fick jag kliva in och ta hand om under semestern. Det var bland annat därför jag hade högre lön än mina medarbetare, för att min arbetstid inte var reglerad som deras.
  • Anonym (My)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-13 10:57:23 följande:
    Nåja, risken är ändå betydligt mindre än att anställa småbarnsföräldrarna. Som dessutom inte sällan skaffar fler och fler ungar och ska vara hemma i åratal med dessa.

Jag har själv barnbarn men skulle inte komma på tanken att vabba, jag är klar med att ta hand om sjuka barn. Liksom majoriteten av andra äldre människor.

Jag har också ett ansvar för att verksamheten ska fungera, ett ansvar som oftast är större hos äldre personer.
    Har jobbat med personal så länge så det har jag koll på.
    Jag ser en stor förändring de senaste tre-fyra åren gällande det där, både bland mina anställda, kollegor och bland egna föräldrar. Många mor- och farföräldrar vabbar, går ner i tid eller tar ut semesterdagar här och där för att hjälpa till vid studiedagar och lov. Och för mig har det alltid varit självklart att ställa upp på det. Behöver någon arbeta hemifrån för att kunna finnas för äldre barn när syskon ska födas - inga problem. Behöver någon vabba - inga problem. Det är inte konstigare än medarbetare som vill gå ner i tid för att tillbringa någon dag extra i veckan med sin partner, strax innan pension. Så har jag också alltid haft fantastiskt bra resultat både vad gäller verksamhet, effektivitet och gruppens välmående.
  • Anonym (My)
    Anonym (Så gör jag) skrev 2024-07-13 15:30:25 följande:

Det vore mycket bättre om vi inte hade industrisemester och stängda förskolor 4v varje sommar. De flesta med små barn skulle nog föredra att vara lediga juni eller augusti istället eftersom allt är som dyrast i juli (samt som regnigast i Sverige).

Nu har vi bestämt att små barn får sämre barnomsorg dessa veckor (inte alla barn klarar av okända vuxna i okända lokaler med andra okända barn). och självklart är det många föräldrar som då tänker vara lediga på ett eller annat sätt.

Inte nog med det, fritids stänger också. Men så klart inte samma veckor som förskolan som ligger intill. Och så klart flyttas verksamheterna inte till samma stadsdel. Nejnej, ena barnet skulle i så fall gå i verksamhet 50 minuter hemifrån, åt ena hållet och andra barnet 35 minuter hemifrån. Fast åt andra hållet så klart. Lämning och resa till jobbet skulle ta mig över två timmar. 
  • Anonym (My)
    Anonym (Lady) skrev 2024-07-15 05:50:06 följande:

Och så har vi min kollega som missade att lämna in sin FL-ansökan i tid och blev nekad sina långa ledighet.
    Haha, så rätt åt henne det var. OCh det viskade vi inte direkt om. Äntligen fick hon känna på hur det är att vara tvungen att jobba för att egoisterna kräver sin RÄÄÄÄÄÄÄTT!

Det har gått så långt med detta äckliga beteende att vi, min min arbetsplats, håller egoisterna på en armlängds håll. Den värsta parasiten bjuder vi inte med när vi ska ha AW ens, vad ska hon ha en inbjudan till den för? Hon måste ju umgås med baaaaaaaaaaaaaarnen.

Idiotisk lag det där...

Vi har en anställd som inte hade någon FL kvar att ta ut, hon sa högt och tydligt på ett personalmöte att hon ändå tyckte att småbarnsföräldrar skulle prioriteras när semestern skulle läggas. Långnäsa fick hon! Det var en höjdpunkt, då fick hon känna på hur det känns att inte få sina önskade dagar beviljade.

Jag förstår personer som "Teamis" här i tråden. Hade gjort exakt likadant. OCh såna som "Agda90" skulle jag som högst nicka till på morgonen, ingen jag skulle lagt energi på att ens tilltala.

Och den här typen av beteende som du uppvisar här, är ett sådant som skulle visa sig negativt i lönekuvertet vid lönerevision på min arbetsplats. En av lönekriterierna är att bidra positivt till arbetsplatsens klimat och att mobba kollegor är verkligen inte ett sådant beteende.

• Anonym (My)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-15 16:56:29 följande:
    Tycker du att det är kamratligt att fullständigt köra över sina kollegor då?
    Är det att "bidra positivt till arbetsplatsens klimat"?
    Hur är det att mobba någon genom att inte bjuda personen i fråga, man bjuder väl folk man gillar på tillställingar som man skapar?

Nu drabbar detta gudskelov inte mig och min arbetsplats.

Jag har aldrig sagt att det är rätt att köra över sina kollegor. Men det är aldrig rätt sätt att hantera genom att mobba sina kollegor, eller att utesluta dem genom att inte bjuda med dem. Bjuder man till AW på arbetsplatsen, utesluter man självklart inte en kollega. 

Kollegor vara beteende ställer till problem på arbetsplatsen, hanteras via chef eller HR. Inte via någon typ av kollegialt ö-råd.

Om man som chef tolererar den typen av beteende som (Lady) beskriver, är man en olämplig chef och en mycket dålig ledare. 

Det är verkligen inte bara föräldraledighet och vab som orsakar problem på arbetsplatsen. Störst problem på min arbetsplats, har vi faktiskt haft med medelålders merarbetare, som varit med länge och som vägrar acceptera förändringar och därmed obstruerar på olika sätt. Det är något som jag och mina chefskollegor hanterar. Inte medarbetarna. 

• Anonym (My)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-15 17:25:37 följande:
    Är det en anställd som initierar en AW så är det upp till personen att fråga dem som personen så önskar.
    Är det arbetsgivarens idé så kan man givetvis inte utesluta någon.

Resten är dina åsikter och det respekterar jag, men jag håller inte med.

Men, oavsett vad du påstår så ställer egoistiska småbarnsföräldrar till med mycket problem.
    Egoister ställer alltid till med problem, oavsett familjekonstellation.
  • Anonym (My)
    Anonym (Lady) skrev 2024-07-15 17:54:59 följande:
    Vilket beteende?

Om jag ordnar med en AW så ligger bollen hos mig vem som tillfrågas.
    Egoisterna är ju annars så noga med att prioritera att vara med sina ungar så varför skulle jag ens tillfråga dem?
    Sen vill jag inte umgås med egoister heller för den delen.

Min löneutveckling är det inget fel på för övrigt. Jag utför ett bra arbete och klättrar ständigt uppåt.

Hur det är på din arbetsplats har inget med mig att göra och rör mig således inte i ryggen.
    Du beter dig som en mobbare. Det är inte ett dugg bättre än när barn utesluter en klasskompis från kalaset. Jag hade skämts om jag uttryckt mig som dig, eller betett mig som du beskriver och jag är tacksam att slippa ha med dig att göra i verkliga livet!
  • Anonym (My)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-15 17:56:30 följande:
    Föräldraegoisterna kan dock köra över sina kollegor obehindrat. 
    Obehindrat är det inte. Chefen kan lätt neka semester för de som tar ut föräldraledighet som förlängning. Eftersom man dessutom har tre perioder per år, kan man omöjligen täcka alla lov med föräldradagar.

Egoister överlag brukar vara tämligen uppfinningsrika när det kommer till att obstruera. Tänk om de lagt all den uppfinningsrikedomen och tankekraften på sitt arbete istället.
Svar på tråden Semester och föräldraledighet