• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Ui)

Betala av det då. Ge henne barnpensionen (beroende på hur mycket den är) och resten ska hon stå för!

Anonym (Jenna) skrev 2024-03-20 16:27:44 följande:
    14000 som mamma tog,över.
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-20 16:44:18 följande:
    Fast Mamman försörjer inte dotter! Dottern försörjer sig själv, mamman betalar inte ens toa papper till dottern. och huset är halva hennes som är redan betald av pappan!  Dessutom så utnyttjar dom hennes genom att bo i hennes hus fyra personer som bara betalar halva lånet! Dom borde betala henne hyra! 
    Mamman ska betala toalettartiklar, städprodukter och mat med barnpensionen. 

Om ts själv står för dessa saker så ska hon ha barnpensionen. 

Nej, varför ska de betala henne hyra? Hon får bo gratis i deras halva och sin egna. Så det gör jämt upp. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-03-20 16:57:14 följande:

Nej, varför ska de betala henne hyra? Hon får bo gratis i deras halva och sin egna. Så det gör jämt upp. 
    Barn skall alltid bo gratis i sina föräldrars bostad.
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-20 16:57:14 följande:

Du kanske borde läsa igen! För ts har verkligen FLERA gånger skrivit att hon står för alla sina kostnader själv tom mat toa papper och bindor Allt mamma betalar inte en enda krona! Hennes mamma vill nu att hon ska betala mamma lån också! Nej det är inte jämt upp ts är en person och dom fyra! Dom behöver flera rum till sina barn och sliter på huset till högre grad! Dom kommer billigt undan för om säljer Huset kommer Ts få halva rakt av förutom skatt medans dom kommer få halva minus lån och vinstskatt, ska dom senare köpa nytt hus kommer deras vinst knappt täcka kontantinsatsen och få betala ett helt hus och betala lån för ett helt hus!  Så nej dom kommer billigt undan av få bo i ett hus som är redan till hälften betalad!  Visst mamma betalade 14 000 av det som var kvar av ts lån men det är inte ens en halv lön för en vuxen!
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-20 17:10:01 följande:
    Du kanske borde läsa igen! För ts har verkligen FLERA gånger skrivit att hon står för alla sina kostnader själv tom mat toa papper och bindor Allt mamma betalar inte en enda krona! Hennes mamma vill nu att hon ska betala mamma lån också! Nej det är inte jämt upp ts är en person och dom fyra! Dom behöver flera rum till sina barn och sliter på huset till högre grad! Dom kommer billigt undan för om säljer Huset kommer Ts få halva rakt av förutom skatt medans dom kommer få halva minus lån och vinstskatt, ska dom senare köpa nytt hus kommer deras vinst knappt täcka kontantinsatsen och få betala ett helt hus och betala lån för ett helt hus!  Så nej dom kommer billigt undan av få bo i ett hus som är redan till hälften betalad!  Visst mamma betalade 14 000 av det som var kvar av ts lån men det är inte ens en halv lön för en vuxen!
    Din tolkning.

TS sa mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon- alla andra dagar betalar mamma maten.

Plus mamma betalar el och internet och forsakringar (ink for hela hem/hus). Sakert sopavgift och alla redskap som behovs for att driva huset och tradgarden betalas av mamma.
  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-20 17:14:48 följande:
    Din tolkning.

TS sa mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon- alla andra dagar betalar mamma maten.

Plus mamma betalar el och internet och forsakringar (ink for hela hem/hus). Sakert sopavgift och alla redskap som behovs for att driva huset och tradgarden betalas av mamma.
    nej ts har tydligt Sagt att hon betalar sin egen mat tom toapapper! Hon har skrivit en lista! Mamman har också försörjningsansvar! el försäkeingar och sopor kan hon faktiskt stå för! Lite behöver hon betala för sin dotter! Plus att försäkeingen el och sopor blur mycket dyrare med tanke på att hennes andra familj bor  där alltså 4 pers.
  • EpicF

Anonym (M): Nja, inte gratis. Bistadskostnader ingår i försörjningensplikten man har för sina minderåriga barn. Så gratis blir det inte. 

• EpicF

Hermis123: Ja, det vet jag att ts gör eftersom hon själv har hand om sin barnpension och studiebidrag. Men om mamman ska ha dessa så ska även mamman betala de sakerna. 

Vi vet egentligen inte om de kommer billigt undan eftersom vi inte vet vad huset har för driftskostnad per månad eller hur stort lånet på 50-60% är. Vi vet inte heller hur stort det är. 

• EpicF

Hermis123: Vad är det du är så upprörd över? 

Ts har sin barnpension och studie idag och ska då stå för mycket av sina egna kostnader. 

Och ts har skrivit att hon betalar mat de dagarna hon är ensam hemma eller passar sina syskon. 

Enklast för ts är att mamman får både studiebidrag och barnpension och står för ts kostnader. Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx". 

• Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-20 17:29:37 följande:
    nej ts har tydligt Sagt att hon betalar sin egen mat tom toapapper! Hon har skrivit en lista! Mamman har också försörjningsansvar! el försäkeingar och sopor kan hon faktiskt stå för! Lite behöver hon betala för sin dotter! Plus att försäkeingen el och sopor blur mycket dyrare med tanke på att hennes andra familj bor  där alltså 4 pers.
    1000kr for Mat och Fika hemma och ute - det handlar inte om hela månadens mat hemma. Att äta och fika ute är dyrt.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring