• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Elena)
    EpicF skrev 2024-03-20 19:34:46 följande:
    Var jag skrivit att bindor är lyx? Eller att bindor av ett visst märke är lyx? 

Vad jag kan se så är det ingen som har hävdat det. 
    Se nedan:
    EpicF skrev 2024-03-20 17:36:04 följande:

Enklast för ts är att mamman får både studiebidrag och barnpension och står för ts kostnader. Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx". 

EpicF skrev 2024-03-20 19:35:25 följande:

Förövrigt bor ts gratis i sin mammas halva, så det går jämt upp mot varandra. 

Ja? För att TS är ett minderårigt barn och mamman är försörjningsskyldig? Tycker du att TS småsyskon också bör betala hyra till föräldrarna, eller?

• Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-20 19:35:25 följande:

Förövrigt bor ts gratis i sin mammas halva, så det går jämt upp mot varandra. 

Vadå mammas halva, hon bor i sitt hem som hon äger hälften. Hahaha du är rolig! Äger man halva Huset har man rätt att bo där. 
  • Anonym (Alicia)
    Hermis123 skrev 2024-03-20 19:47:47 följande:
    Vadå mammas halva, hon bor i sitt hem som hon äger hälften. Hahaha du är rolig! Äger man halva Huset har man rätt att bo där. 
    Jaaaa, men det går ju jämnt ut förstår du väl? TS får bo i mammans halva, och mamman, bonuspappan och småsyskonen får bo i TS halva. TS, som är en person, tar ju lika mycket plats och använder lika mycket el och vatten etc. som fyra personer, varav två är vuxna. För alla vet väl att 1=4? Eller hur var det nu? 
  • Hermis123
    Anonym (Alicia) skrev 2024-03-20 20:00:10 följande:
    Jaaaa, men det går ju jämnt ut förstår du väl? TS får bo i mammans halva, och mamman, bonuspappan och småsyskonen får bo i TS halva. TS, som är en person, tar ju lika mycket plats och använder lika mycket el och vatten etc. som fyra personer, varav två är vuxna. För alla vet väl att 1=4? Eller hur var det nu? 
    Oj förlåt,  var dålig på matte i skola.  Precis 1=4 och 17 åringar ska försörja sig själva. Visst  och betala mammas och bonuspappans bostadslån också. .😜
  • EpicF

Anonym (Elena): Och var i meningen "Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx"", påstår jag att bindor är lyx? Eller att speciella märken av bindor är lyx? 

Ingenstans vad jag kan se. Men du får gärna upplysa mig var jag påstår det. 

Betala hyra? Jag har aldrig påstått att ts eller hennes syskon ska betala hyra rill föräldrarna.

Nu får du faktisk ta och kamma dig! 

• EpicF

Hermis123: Och ts mamma äger andra halvan av huset, som ts får lov att vistas i. 

Ta och kamma dig va! 

• Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 18:23:56 följande:
    Om ts varit 10 år, hade du tyckt hon skulle betala för el, internet,  försäkringar, sopor, redskap mm?
    Nej, då skulle undehrållet eller barnpensionen, och barnbidraget, gått direkt till mamman, som sig bor.
  • Anonym (Jenna)
    Tow2Mater skrev 2024-03-20 17:14:48 följande:
    Din tolkning.

TS sa mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon- alla andra dagar betalar mamma maten.

Plus mamma betalar el och internet och forsakringar (ink for hela hem/hus). Sakert sopavgift och alla redskap som behovs for att driva huset och tradgarden betalas av mamma.
    Ja, mamma, och bonuspappa, betalar mat alla andra dagar.

Redskap? Hur ofta köper du redskap? Här finns inga redskap som är nyare än 10 år tror jag. Förutom mina kökskniv som jag fick av farfar när jag började restaurang. 
  • Anonym (Jenna)
    EpicF skrev 2024-03-20 17:33:15 följande:

Hermis123: Ja, det vet jag att ts gör eftersom hon själv har hand om sin barnpension och studiebidrag. Men om mamman ska ha dessa så ska även mamman betala de sakerna. 

Vi vet egentligen inte om de kommer billigt undan eftersom vi inte vet vad huset har för driftskostnad per månad eller hur stort lånet på 50-60% är. Vi vet inte heller hur stort det är. 

Du vet inte. Jag vet. Vill du veta så får du fråga. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-20 21:58:01 följande:
    Ja, mamma, och bonuspappa, betalar mat alla andra dagar.

Redskap? Hur ofta köper du redskap? Här finns inga redskap som är nyare än 10 år tror jag. Förutom mina kökskniv som jag fick av farfar när jag började restaurang. 
    Tänker på allt som hör till ett hus för att ta hand om trädgård etc. T ex gräsklippare med bensin, gräsfrön, om man behöver en ny kratta/spade/vad som för att den gamla går sönder, en ny soptunna, etc.
    En ny buske måste kanske planeteras då den gamla dör. En ny kökskran kanske, fixa en läckande badkarspackning, en ny trädgårdsslang och annat mindre fix. Det finns en hel del underhållskostnader med hus. För att inte tala om de stora kostnaderna ifall nytt kylskåp/tvättmaskin/diskmaskin/tak/AC etc behöver bytas eller går sönder.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring