EpicF skrev 2024-04-03 09:11:33 följande:
Och var läser du att mamman inte betala sina lån?
Ts har bar pension vilket är för att täcka pappans del av hennes försörjning. Antigen så får mamman denna och betalar då alla basis konstanderna för ts och ts betalar sina egna personliga utgifter med lön och studiebidrag ( vilket brukar vara normalt). Eller så får mamman både barnpension och studiebidraget, och betalar allt, dvs ta betalar absolut inget.
Eller så gör de som idag, ts behåller både barnpension och studiebidraget och betalar hälften av sina egna kostnader.
Eftersom hon också äger ett halvt hus ska hon även betala kostnader för huset. Ett hus kostar mer i månaden är enbart ett bostadslån.
Utbrott? Full? Aggresionsproblem?
Jag märker tydligt att du inte alls har läst eller har svåra läs- och skrivsvårigheter. Och förövrigt kan man också skriva avdöde, även om det inte låter speciellt fint.
Rätt till enligt lag? Ja, det ts har rätt till enligt lag är att behålla sin lön. Vilket hon också gör.
Både barnpension och studiebidraget ska egentligen mamman ha, om vi nu ska gå enligt lagen. Det är inte ts pengar alls.
Traumatiske upplevelser av någon händelse? Nja, inga traumatiska upplevelser här som jag behöver prata ut om. Men tack för omtanken.
Förövrigt nej, ts kan inte få sin mamma utkastat hur ett hus hon äger till 50%. Ja, man står som äger även om man har huslån. Ts har dessutom en liten del av sin del av lånet som mamman var snäll och tog över, förmodligen för att försäkringen inte räckte helt.
Nej, ts har inte heller förtur till huset vid en eventuell tvist. Det har mamman eftersom har störst nytta av huset pga ts syskon.
Verkar det som att jag har skrivsvårigheter när du läser all min långa text i inlägget du citerar? Och det ska komma från rätt person?, det är ju du som skriver som en kratta!
Nej jag har inga lässvårigheter, jag kunde både läsa och skriva när jag började på dagis. Jag har inga problem med svenskan, men det verkar du ha.
Ok jag förstår att man kan säga "den avdöde", sorry! Är det ett gammaldags uttryck? För jag har aldrig hört någon säga så.
TS har många fler rättigheter än bara att behålla sin lön!
När jag fick studiebidrag på 90-talet så var det aldrig tal om att det skulle gå till mina föräldrar, och ingen annan jag umgicks med gav heller studiebidraget till sina föräldrar.. Jag vet inte vad som gäller numera, är för gammal för att hänga med i sånt och mitt barn går fortfarande i lågstadiet och har inte studiebidrag. Det kan ju ha ändrats sen dess, för det var ju 100 år sen jag gick högstadiet och gymnasiet! 😉 Men det jag använde studiebidraget till var bland annat:
CD-skivor, godis, läsk, fika på cafe, tidningar, smink och kläder och hårvård (där ingick även sån lyx som hårförlängning och hårfärgning, totalt "onödiga" saker, ja, men det var inget som varken mina föräldrar eller andra tyckte var konstigt, för studiebidraget var en fickpeng som skulle gå till nöjen och det man själv ville ha! Ingen som sade att man skulle ge sitt studiebidrag till föräldrarna. Låter väldigt märkligt, för studiebidraget är ju en sorts belöning man får för att man pluggar och sköter skolan! De som skolkade blev av med sitt studiebidrag. Och det fick man använda till vad man än ville, iallafall tyckte mina föräldrar så, men jag kanske var ovanligt bortskämd? Jag är ensambarn och fick därför mycket mer än kompisarna som hade syskon. Inte fan fanns det på kartan att jag skulle betala för att bo hemma och på hushållskostnader när jag var omyndig!!