• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Ess
    Agda90 skrev 2024-03-22 12:48:38 följande:
    Eftersom TS är minderårig får TS vårdnadshavare stå för kostnaderna
    Inte löpande kostnader för ett halvt hus som ts äger. 
  • Hermis123

Såhär. nu ska jag förklara lite för människor här  som tror att 1800 från barnpensionen och 1250 av studiebidraget ska räcka till allt och lite till! 
    Av ts lista där hon skrev sina kostnader ska jag börja skriva om dom basala  som föräldrar ska se till att betala!  Mamma Valde att låta dottern att ta barnpensionen och studiebidraget, Ingen idé att folk skriver ge dom till dina mamma, för det är en överenskommelse dom emellan!
    Men såhär dottern köper.
    Busskort-800
    Mat och fika-1000
    kläder-500
    bindor-120
    toapapper, städ -100
    Telefon- 200
    shampo och balsam-200
    tvålar Till kroppsvård. 150
    Summa 3070 kronor månaden, barnpension och studiebidrag 3050 i månaden!  Är studiebidrag något man får på sommaren?  Minns inte, om inte får hon det bara för 10 månader och 2 är hon utan!
    Resten av det hon slösar på är 1350 går till smink, hobby, böcker snacks, gymkort Sparande osv! Men det betalar hon av dinga egna pengar som hon jobbar för! 
    Som det ser ut nu, så kan mamma inte kräva pengar av henne eftersom barnpension och studiebidrag redan används till försörjningen, och om ta inte får studiebidrag 2 månader om året, vem står då för dessa 2500 kronorna ? Ts själv?   

Min åsikt ta ska inte betala mer till mamma! 

• Anonym (Elena)
    EpicF skrev 2024-03-22 14:44:24 följande:
    Vilket inte innebär att ts del av bistadskostanden är noll. 

Och mammans del av försörjningen är inte heller noll. Det är normalt att äldre tonåringar får köpa sina kläder, hygienprodukter och liknande på egen hand med pengar de fått från föräldrarna. 

En femtedel av löpande bostadskostnader (inte lån/ränta)  och majoriteten av maten är ju en helt rimlig sak för mamman att betala för. 

• EpicF
    Anonym (Elena) skrev 2024-03-22 16:14:38 följande:

Och mammans del av försörjningen är inte heller noll. Det är normalt att äldre tonåringar får köpa sina kläder, hygienprodukter och liknande på egen hand med pengar de fått från föräldrarna. 

En femtedel av löpande bostadskostnader (inte lån/ränta)  och majoriteten av maten är ju en helt rimlig sak för mamman att betala för. 

Ingen påstått att mammans del av försörjningen är noll. 

Men ts äger ett halvt hus, och med det kommer kostnader man normalt inte har som 17-åring. Någonstans måste pengarna till de tas ifrån. 

Mamman ska faktiskt inte betala för kostnader ts får för att äga ett halvt hus. Det är det rent krasst ts som ska stå för. 

Det bästa är faktiskt att ts säljer sin del av huset till sin mamma. 
  • EpicF

Hermis123: Och vem ska betala ts kostnader som kommer av att hon äger halva huset? Det är gratis att äga ett halv hus.

Nej, studiebidrag får man enbart under studierna och inte under sommaren. Betalas ut 10 månader i året. Normalt så sommarjobbar ungdomar på sommaren, just för att de inte får studiebidrag.

De 2500kr som du pratar om täcka av barnpension plus mammans del av försörjningen. 

• Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-22 16:13:15 följande:

Såhär. nu ska jag förklara lite för människor här  som tror att 1800 från barnpensionen och 1250 av studiebidraget ska räcka till allt och lite till! 
    Av ts lista där hon skrev sina kostnader ska jag börja skriva om dom basala  som föräldrar ska se till att betala!  Mamma Valde att låta dottern att ta barnpensionen och studiebidraget, Ingen idé att folk skriver ge dom till dina mamma, för det är en överenskommelse dom emellan!
    Men såhär dottern köper.
    Busskort-800
    Mat och fika-1000
    kläder-500
    bindor-120
    toapapper, städ -100
    Telefon- 200
    shampo och balsam-200
    tvålar Till kroppsvård. 150
    Summa 3070 kronor månaden, barnpension och studiebidrag 3050 i månaden!  Är studiebidrag något man får på sommaren?  Minns inte, om inte får hon det bara för 10 månader och 2 är hon utan!
    Resten av det hon slösar på är 1350 går till smink, hobby, böcker snacks, gymkort Sparande osv! Men det betalar hon av dinga egna pengar som hon jobbar för! 
    Som det ser ut nu, så kan mamma inte kräva pengar av henne eftersom barnpension och studiebidrag redan används till försörjningen, och om ta inte får studiebidrag 2 månader om året, vem står då för dessa 2500 kronorna ? Ts själv?   

Min åsikt ta ska inte betala mer till mamma! 

Och nu vill ju mamman diskutera med TS och omförhandla, då det kanske inte är rimligt att hon lägger 200 kr på shampo och 150 kr på tvålar varje månad, och noll kr på sin del av el/internet/vatten/sopor/forsäkring/etc. Och kanske inte mamman heller tycker det är rimligt TS ska köpa toapapper för 100 kr, då mamman säkert redan köper sånt i storpack för hela familjen.

Hoppas TS uppdaterar oss om hur deras diskussioner går i helgen.
  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-22 16:54:28 följande:
    Och nu vill ju mamman diskutera med TS och omförhandla, då det kanske inte är rimligt att hon lägger 200 kr på shampo och 150 kr på tvålar varje månad, och noll kr på sin del av el/internet/vatten/sopor/forsäkring/etc. Och kanske inte mamman heller tycker det är rimligt TS ska köpa toapapper för 100 kr, då mamman säkert redan köper sånt i storpack för hela familjen.

Hoppas TS uppdaterar oss om hur deras diskussioner går i helgen.
    Är du en man?  Det är normala priser eftersom det är en månadskostnad! 
    hon betalar inte bara toa papper utan också städprodukter! plus av den månadskostnaden så lägger hon 25 kronor från sina egna pengar sambon jobbat för. Och på sommaren får hon inget studie bidrag, så minus 2500  Som hon forfarande måste betala med instängde pengar! Så nej! Nu räcker det!
  • Anonym (S.a)
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 18:26:48 följande:

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

Inte tonårsförälder, men min bror var i din situation. Mina föräldrar behövde inte pengarna, så han behövde inte betala något med kravet att han sparade istället. När han pluggat klart hade han en kontantinsats till en 1a i Sthlm.
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-22 17:05:25 följande:
    Är du en man?  Det är normala priser eftersom det är en månadskostnad! 
    hon betalar inte bara toa papper utan också städprodukter! plus av den månadskostnaden så lägger hon 25 kronor från sina egna pengar sambon jobbat för. Och på sommaren får hon inget studie bidrag, så minus 2500  Som hon forfarande måste betala med instängde pengar! Så nej! Nu räcker det!

Slumpvis koll:

Schampo DermaXpro Strength 250ml Head & Shoulders  43,90 kr

Balsam Normal 250ml Barnängen 17,90 kr

Duschtvål Honey rich 500ml Family Fresh 2 för 30 kr

Summa 91,80 kr

Aven om TS koper en speciell ansiktstvål, och kanske hudkräm, räcker ju sånt ganska länge. Fattar inte hur man kommer upp i 350 kr per månad.

• Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2024-03-22 15:08:23 följande:
    Anonym (M) skrev 2024-03-22 14:59:56 följande:
    Hur långt tror du max 1900 kr räcker per månad?

Jag antar att många som får underhåll av en frånvarande förälder inser att det inte på långa vägar räcker till hälften av barnets kostnader. Särskilt inte om man börjar räkna in lån, el, försäkringar, renoveringar mm. 

Det är dyrt att vara ensamstående förälder, men det innebär inte att barnet skall arbeta in pengarna.

Ts får "underhållet" från pappan, men köper också saker som 17-åringar oftast inte betalar för.
    Så skälet till att mamman inte ska ha del av försörjningspengarna från pappan och staten är att de inte räcker till utgifterna?

Det är ett väldigt konstigt resonemang.

Jag tycker att man borde tala om andelen av försörjningen istället för i kronor och ören.

Nej.
    Skälet är att ts använder alla försörjningspengar till försörjningen, dvs sådant som föräldrar bör stå för.

De kan ju ändra upplägget. Ts ger mamman pensionen och mamman använder pengarna till det som ts nu betalar.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring