• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Agda90
    Ess skrev 2024-03-22 11:50:57 följande:
    Det hade varit den klart enklaste lösningen. Men nu har de inte valt att göra så, och då får ts stå för sin del av kostnaderna.
    Eftersom TS är minderårig får TS vårdnadshavare stå för kostnaderna
  • Anonym (Betty)
    EpicF skrev 2024-03-22 10:06:02 följande:

Anonym (Betty): Vem ska annars ta även pappans del av försörjningen när han har gått bort? Bonuspappan eller? 

Självklart faller hela försörjningen av ts på mamman, och därför finns barnpension för att täcka upp för pappans del (i realiteten så täcks den delen inte helt). 

Barnpension är inte ens slags försäkring utan ett bidrag. 

Du borde ta och googla och läsa på vad barnpension är för något

Du läste nog inte mitt inlägg ordentligt. 

Jag skriver ju exakt samma som du gör nu. Att den här barnpensionen ska täcka den delen som pappan förut betalade. 

Jag skrev att man kunde se denna pension som en slags försäkring. Jag skrev så för att alla inte verkar hålla med att mamman borde få pensionen. Kanske lättare att förstå principen att mamman ska ha pengarna om man tänker sig att barnpensionen är som en slags försäkring för det som pappan skulle ha betalat om han var i livet. 

Nej jag skrev ju att bonuspappan INTE ska stå för några av ts utgifter. Man ska inte räkna in i mammans ekonomi att hon har en ny. Föräldrar ska själva betala för sina barn och nu när fadern är död så har hon barnpensionen till hjälp. 

Däremot så kanske dottern ska pratat igenom med sin mamma om vad hon själv ska betala för sen med sitt studiebidrag och det hon tjänar på extrajobb. Jag tycker personligen inte att toapapper och mat till syskon ska vara nåt som ts ska behöva köpa själv. Dock alla nöjen, mat ute, om man vill ha dyrare scahmp än det som finns i mataffären. Ja få får man köpa det själv. 
  • Anonym (Betty)
    Agda90 skrev 2024-03-22 12:48:38 följande:
    Eftersom TS är minderårig får TS vårdnadshavare stå för kostnaderna
    Ja och eftersom mamman nu är ensam efter pappans död så har hon hjälp av barnpensionen. 
  • Agda90
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-22 13:48:48 följande:
    Ja och eftersom mamman nu är ensam efter pappans död så har hon hjälp av barnpensionen. 
    Som TS använder till sin försörjning så att hon kan ha bindor och toapapper, busskort... Dvs barnpensionen användes till det den ska användas. Men mamman vill ha mer
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 08:17:50 följande:
    Då hade de fått sälja huset. En arvinge har laglig rätt till sin arvslott. 
    Eftersom denna arvinge bor i huset så ligger det inte i hennes intresse att sälja huset.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 14:21:51 följande:
    Som TS använder till sin försörjning så att hon kan ha bindor och toapapper, busskort... Dvs barnpensionen användes till det den ska användas. Men mamman vill ha mer
    Levnadskostnader och försörjningsbehovet  omfattar inte bara det du räknar upp utan även boende och mat, vilket utgör en stor del av de totala kostnaderna.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 08:22:55 följande:
    Och vem är det som inte läser trådar nu då?
    TS pappa hade flyttat ut från huset för länge sedan men stod kvar som ägare. Vem säger att TS pappa betalade av lånen?? Det vet du inte men om du hade läst tråden och lagt ihop 1+1 så hade du inte utgått ifrån att TS pappa har betalat av lånen. Mamman bodde kvar i huset och rimligtvis borde ha betalt allt. 

Och vad gäller Överförmyndaruppdrag så var är du ute och cyklar? I skogen?
    TS har skrivit att hon inte har någon överförmyndare alltså har det inte blivit anmält. 
    TS har skrivit att det nästan inte fanns några lån kvar på pappans halva av huset.
  • EpicF
    Tom Araya skrev 2024-03-22 14:34:34 följande:
    Levnadskostnader och försörjningsbehovet  omfattar inte bara det du räknar upp utan även boende och mat, vilket utgör en stor del av de totala kostnaderna.
    Vilket folk verkar ha svårt att förstå. 

Även ett obelånat hus eller obelånad husdel, som i ts fall, har fortfarande boendekostnader i form av bla driftskostnader etc. Och dit ska barnpension också gå. Vilket folk inte verkar begripa. 
  • Tom Araya
    Anonym (Elena) skrev 2024-03-22 10:00:48 följande:
    Nja. Ts boendekostnader är såklart inte en femtedel av hushållets totala boendekostnader. Det är en femtedel av driftskostnaderna som el och uppvärmning, men inte även en femtedel av lån och ränta. 
    Helt rätt. Kostnader för lån måste räknas på individuellt, det går inte att generalisera om om inte alla berörda har exakt lika stora lånekostnader.
  • Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-22 14:34:34 följande:
    Har du läst ts inlägg? Hon bekostar väldigt mycket av det som ingår i försörjningsplikten. Om man har 1000 kr (gissar då vi inte vet hur stor barnpensionen är) och står för busskort, toa papper och bindor osv lite annat då finns det inte pengar till mer. Det är slut. Hur svårt ska det vara att förstå den biten?
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring