• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-21 06:51:36 följande:

Jag tycker att du i alla fall ska betala så mycket av din pension efter din pappa att det täcker hälften (din pappas hälft av försörjningen) av det som du kostar i hushållet, vilket borde vara mat, hygien och vissa boendekostnader (ej lån, men el, vatten, värme, försäkringar e.t.c.)
    Exakt hur mycket det är får ni räkna på, men ett riktmärke kan varas vad man inom social- och sjukförsäkringssystemet anser är vad ett barn i din ålder kostar. Men från dessa måste du räkna bort de poster som du i dagsläget själv betalar.

Det gör hon redan idag!
  • Hermis123
    Agda90 skrev 2024-03-21 09:02:57 följande:

En minderåring ska INTE betala för el, vatten, bolån, sopor, några redskap, gräsklippare och liknande! Nada! Det är föräldrarna som ska försörja sina barn och det är något som väldigt många har missat vad det betyder. 

TS betalar redan väldigt mycket av det som en förälder ska betala. Typ toappapper, bindor, mat till halvsyskonen när hon passar dem, mobil, kläder och lite annat. Om ni som skriver här är vuxna så vet ni att en viss summa pengar räcker bara så långt. Man kan inte trolla ihop nya pengar för att en förälder blir girig och anser att TS ska betala för hushållets el (eller sin del ). I det här fallet vill en förälder med försörjningsplikt lägga ännu mer ansvar på sin dotter. Det är INTE rätt!!

TS har förklarat att båda föräldrarna stod som ägare för huset men att pappan hade flyttat ut. Då kan man anta att mamman har stått för hela boendekostnaden sedan pappan flyttade. Gissningsvis har pappan betalat underhåll så vida inte TS bodde varannan vecka med sin respektive förälder för då får man inget underhåll.

Så det vi vet här är att huset ägdes av båda föräldrarna där den ena föräldern bodde och borde således ha stått för hela boendekostnaden. Pappan går bort, majoriteten av lånet blir avbetalat genom en försäkring. Alltså minskar mammans kostnader en del. TS får barnpension och studiebidrag och verkar ta ett stort ansvar för sin ekonomi och köper sånt som mamman borde stå för. Barnpension har TS endast fått sedan pappan gick bort = mamman får en ekonomisk avlastning då TS verkar använda sina pengar väldigt vettigt. 
    Nu vill mamma ha mer pengar och många här anser att det är rätt. Hur tänker ni?

Och vad gäller huset. Hela bouppteckningen verkar ha sköts knepigt då det inte finns en förvaltare för TS arv! Man skulle ha gjort en anmälan till överförmyndaren för att det skulle ha utsetts en förvaltare! något som TS mamma borde ha gjort men ingen här verkar ens fundera på det! 

Jag har inte skaffat barn för att de ska betala hem medan de går i skolan. Deras prio är skolan! Vill de jobba extra så får de gärna göra det i den mån att skolan inte blir påverkad. 

Precis! Man kräks av hur många föräldrar som är redo att utnyttja sina barn ekonomiskt i detta land!
  • cosinus

Så länge de går på gymnasiet så inget alls.

Däremot så får min snart 20-åring som tar ett sabbatsår och jobbar betala 2500 kr i månaden hemma. Plus då såklart alla hennes privata omkostnader för egna saker. Men 2500 tänker jag täcker det hon äter på ett ungefär.

Hade inte behövt pengarna eg men av ren princip tänker jag att det är bra att hon börjar betala lite för sig iaf. Blir någonstans orimligt också att ha en månadsinkomst men inga som helst fastna kostnader. 

• Anonym (Alicia)
    Hermis123 skrev 2024-03-21 09:14:01 följande:
    Precis! Man kräks av hur många föräldrar som är redo att utnyttja sina barn ekonomiskt i detta land!
    Absolut. Googlade lite snabbt och de flesta sidor jag hittade skrev att en 17-årings kostnader/boende/mat etc brukar ligga på 8-10 000kr/månad. Med tanke på att TS får ca 4-5000/ månad via barnpensionen och studiebidrag är det ju inte konstigt om mamman står för övrig försörjning.
  • Ess

Jag tycker att första steget ni ska ta är att kontakta en jurist som är insatt i arvsfrågor. Du har ärvt ett halvt hus som står och tickar pengar, som måste betalas på något vis. Hade ni inte bott i huset så hade det ju sålts och inte haft löpande kostnader längre. 

Problemet som jag ser det är att ni bor kvar i huset, och ni måste få reda på var pengarna som ska betala din del ska tas från. Jag ser det inte som helt självklart att din mamma ska betala för den delen hon inte äger.

• Agda90
    Ess skrev 2024-03-21 11:37:00 följande:

Jag tycker att första steget ni ska ta är att kontakta en jurist som är insatt i arvsfrågor. Du har ärvt ett halvt hus som står och tickar pengar, som måste betalas på något vis. Hade ni inte bott i huset så hade det ju sålts och inte haft löpande kostnader längre. 

Problemet som jag ser det är att ni bor kvar i huset, och ni måste få reda på var pengarna som ska betala din del ska tas från. Jag ser det inte som helt självklart att din mamma ska betala för den delen hon inte äger.

Mamman borde ha köpt ut dottern dag 1!
    Det är det rätta att göra.
  • Hermis123
    Ess skrev 2024-03-21 11:37:00 följande:

Fast ts del är betalad av en försäkring lånet iaf.  Visst finns det andra kostnader för ett hus. Men mamman och bonuspappa kommer billigt undan genom nominerat hus som bara är till hälften belånad spec Med dagens räntor!  Sen är mamma försörjningsskyldig till dottern och att betala tak över huvet för henne hade hon gjord ändå även om hon köpte ett nytt hus!
  • Hermis123
    Agda90 skrev 2024-03-21 12:04:59 följande:
    Mamman borde ha köpt ut dottern dag 1!
    Det är det rätta att göra.
    Fast jag tycker att dottern Ska avakta med att bli utköpt. Hon besitter på en fördel Just nu. Hon har ett hem att bo i som hon är ägare av trots att det bara Är till hälften. Hon kommer plugga osv osv Utan att någon kan kasta ut henne. Eftersom huset inte är belånad kan är kostnaden för hennes del låg. 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-20 22:29:51 följande:
    Och det är något sina barn ska betala menar du? 
    Allt det ingår i försörjningsansvaret så ja, teknisk sätt så bidrar barna till det. Och även med barnpension eller underhållstöd/underhållsbidrag studiebidrag 
  • EpicF

Anonym (Ui): För att studiebidraget är ett ekonomiskt bidrag till den studerandes familj. Om man som barn inte betalar egna kostnader så ska föräldrarna ha studiebidraget för att kunna bidra till försörjningen av barnet. Samma med barnpension eller eventuellt underhållsbidrag/underhållsstöd eller barnbidrag. 

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring