• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Vi)
    EpicF skrev 2024-03-20 11:59:53 följande:

KimLinnefelt: Ts kan kräva sin laglott direkt eftersom hennes föräldrar inte var gifta och hon är sk särkullsbarn i mammans nuvarande äktenskap. Ts styvpappa ärver endel av mammans halva om  mamman dör flre honom, men även  då var ts rätt att ut sitt arv med en gång, pga av hon är särkullsbarn. 

Vart kan hon som barn vända sig med denna fråga för stöd och hjälp att få ut sin laglott?
  • EpicF
    Anonym (Vi) skrev 2024-03-20 12:04:04 följande:
    Vart kan hon som barn vända sig med denna fråga för stöd och hjälp att få ut sin laglott?
    Till en advokat alt jurist, precis som alla andra gör när de har frågor om arv och laglotter.  

Men det krävs dock att ts vill ha ut sin laglott med en gång. Hon kan också välja att istället köpa ut sin mamma från hennes del av huset, och påså viss få hela huset. 
  • Anonym (Mamma till 3)
    KimLinnefeldt skrev 2024-03-20 11:53:51 följande:
    Vet de att de kommer att få tillbaka pengar? I så fall betalar de ju inte hemma, precis...
    Nej det vet de inte om.
  • EpicF
    KimLinnefeldt skrev 2024-03-20 11:35:39 följande:

Du är 17, går kanske i skolan fortfarande. I så fall bör föräldrarna försörja dig. Med dina 5000 i månaden kan du stå för kläder och nöjen själv, men bostad och mat kan dina föräldrar betala.

När du är 18 och har börjat jobba, fått lön eller studielån, då är du vuxen. Då ska du betala din andel av kostnaderna hemma, tycker jag.

Ts pappa är död, vilket innebär att ts får barnpension som ska täcka pappans del av försäljningen. 

Studiebidraget är ett ekonomiskt bidrag till den studerandes familj som betalas ut till vårdnadshavare så långe barnet är under 18. 

Vilket i praktiken innebär att ts mamma ska ha studiebidraget och barnpensionen till ts försärjning, plus bidra själv. Om ts får studiebidraget så bör hon betala endel av sina egna utgifter som kläder (endel), mobil, busskort, nöjen, hygien (då framförallt smink, och dyrare produkter om hon önskar). Det borde hon absolut klara med extrajobb och studiebidrag. 
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-20 12:02:05 följande:

Agda90: Boendekostnader består av ner än bara bostadslån och räntor. Sedan var der väl så att de nästan var helt avbetalda, dvs det finns fortfarande endel kvar som i praktiken är ts del att betala 

Nej, inte av lånet. Det var pappans del som blev avbetalad vid hans dödsfall. Eller du anser att man ska betala två gånger för en och samma sak?

Att boende kostnad består av mer än lån är ju självklart. Men en förälder som kräver att ett barn betalar hem när den föräldern redan har fått lättnader ekonomiskt är bra fult
  • Hermis123

Alltså jag blir irriterad nu!  Är det ingen som ser att denna 17 åriga tjej blir utnyttjad?  Hon är 17 år och REDAN betalar alla Sina egna kostnader själva!! Läs på det har hon skrivit!  Hon betalar sin mat, hygien, kläder osv osv! Alltså alla kostnader till sig själv!  Nu  När det är klarlagt, lägg till att ta också äger halva huset som är redan avbetalat, det andra halva äger hennes mamma som på sin halva del på 4 personer ? Ganska tydligt att dessa fyra personer tar mer än 50% av huset yta och kommer billigt undan genom att utnyttja ts andel gratis! Dessutom så låter dom ts vara ensam med halvsyskonen som är 5 och 6 år gamla, dom kan inte ta hand som sig själva? Alltså är ts gratis barnflicka åt hennes mamma och bonuspappa!  I det stora hela så är  också ts en 17åring tjej som går i gymnasiet och har en mamma som är försörjningsskyldig, men det enda mamman täcker för henne just nu är el och internet, men som nu vill ha betalt även för det.  Dessutom vill hon betalat för mat också trots att dottern Köper sin egen mat och får äta i skolan! Och nu ska ts också betala mammas huslån, trots att hennes del Av lånet är betalt och att dom är fyra stycken som bor i ett hem där ts äger hälften!   Om allt det här inte säger något till er vet jag inte vad ni är för människor! Ts du är utnyttjad! PUNKT!  Jag rekommenderar dig att söka hjälp, hos en förvaltare, något du borde ha! Du kommer behöva det stödet sen när huset ska lösas också!  Eftersom dom redan utnyttjar dig kommer dom försöka tjäna Så mycket som möjligt av ditt hem sen också! Spring ASAP till kommunen, du är omyndig och Kommer få hjälp som står upp för dina intressen. Just nu är du ensam i det här och kan inte riktigt se det.

• Agda90
    Hermis123 skrev 2024-03-20 14:03:00 följande:

Alltså jag blir irriterad nu!  Är det ingen som ser att denna 17 åriga tjej blir utnyttjad?  Hon är 17 år och REDAN betalar alla Sina egna kostnader själva!! Läs på det har hon skrivit!  Hon betalar sin mat, hygien, kläder osv osv! Alltså alla kostnader till sig själv!  Nu  När det är klarlagt, lägg till att ta också äger halva huset som är redan avbetalat, det andra halva äger hennes mamma som på sin halva del på 4 personer ? Ganska tydligt att dessa fyra personer tar mer än 50% av huset yta och kommer billigt undan genom att utnyttja ts andel gratis! Dessutom så låter dom ts vara ensam med halvsyskonen som är 5 och 6 år gamla, dom kan inte ta hand som sig själva? Alltså är ts gratis barnflicka åt hennes mamma och bonuspappa!  I det stora hela så är  också ts en 17åring tjej som går i gymnasiet och har en mamma som är försörjningsskyldig, men det enda mamman täcker för henne just nu är el och internet, men som nu vill ha betalt även för det.  Dessutom vill hon betalat för mat också trots att dottern Köper sin egen mat och får äta i skolan! Och nu ska ts också betala mammas huslån, trots att hennes del Av lånet är betalt och att dom är fyra stycken som bor i ett hem där ts äger hälften!   Om allt det här inte säger något till er vet jag inte vad ni är för människor! Ts du är utnyttjad! PUNKT!  Jag rekommenderar dig att söka hjälp, hos en förvaltare, något du borde ha! Du kommer behöva det stödet sen när huset ska lösas också!  Eftersom dom redan utnyttjar dig kommer dom försöka tjäna Så mycket som möjligt av ditt hem sen också! Spring ASAP till kommunen, du är omyndig och Kommer få hjälp som står upp för dina intressen. Just nu är du ensam i det här och kan inte riktigt se det.

Nej, du är inte ensam om att se det. Jag håller fullständigt med på den biten!
  • Tow2Mater

Det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon ? detta kan tackas av barnpensionen.  Bolånet = ?Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort?, dvs det finns fortfarande en liten del av TS del av bolånet kvar. 

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv.  ? TS betalar bara mat om hon är ensam hemma, dvs inte annars. Kanske det betyder hon beställer pizza istället for att laga den mat som finns i kylen som mamma kopt hem.

Det är normalt i en funktionell familj att en tonåring kan se efter sina små syskon ibland.

Jag fattar inte att en del av er kan se utnyttjande i detta; TS mamma verkar vara en normal forälder som älskar sin dotter, men kanske tycker att pappans del av forsorjningspengar faktist ska gå just till att forsorja TS, inte mest till en massa kläder och t ex pizza.

• Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-20 14:37:34 följande:

Det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon ? detta kan tackas av barnpensionen.  Bolånet = ?Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort?, dvs det finns fortfarande en liten del av TS del av bolånet kvar. 

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv.  ? TS betalar bara mat om hon är ensam hemma, dvs inte annars. Kanske det betyder hon beställer pizza istället for att laga den mat som finns i kylen som mamma kopt hem.

Det är normalt i en funktionell familj att en tonåring kan se efter sina små syskon ibland.

Jag fattar inte att en del av er kan se utnyttjande i detta; TS mamma verkar vara en normal forälder som älskar sin dotter, men kanske tycker att pappans del av forsorjningspengar faktist ska gå just till att forsorja TS, inte mest till en massa kläder och t ex pizza.

Fast vänta nu om barnpensionen ska till mamman för att täcka boendekostnaden, vem ska då betala för dotterns personliga kostnader?  Hon själv? Då tar Vi bort mammas försörjnings skyldighet helt! Sen bor dom fyra och ts i ett hem som hon äger halva. Det är ganska tydligt att hennes mamma och bonuspappa med familj utnyttjar större delen av huset än 50% och borde själva betala lite extra hyra till dottern!  Snacka om att komma billigt undan om en familj på 4  ska bara betala halvt hus! sen hur mycket nästan hela betalades bort är vet jag inte! Men därför behöver ta söka hjälp! Jag ser tyvärr ett utnyttjande av dotter. Man ser saker på olika sätt helt enkelt,  därför är det bättre att hon söker hjälp från kommunen och ha en förmyndare som ser hennes intressen! 
  • Jemp
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 21:44:45 följande:
    Nej, varför skulle jag ha det? 

För att omyndiga barn som ärver (eller på annat sätt får större tillgångar) brukar få det. I så fall är det en person du kan rådgöra med tex gällande husets kostnader. 

Grunden, att barn inte ska betala hemma, håller jag såklart med resten om. 

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring