Inlägg från: Hermis123 |Visa alla inlägg
  • Hermis123

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Reclaimyourself skrev 2024-03-19 20:54:08 följande:
    Ja väldigt märkligt att en 17-åring äger halva huset!
    Kanske arv från pappa?
  • Hermis123

Jag tycker inte att  ska betala något, du är inte skyldig till det! Din mamma är försörjningsskyldig till du går ut gymnasiet.  Bättre att spara dina pengar! Hade förstått om din mamma hade det knapert med pengar och hade stort behov av ett du bidrog men om hon inte har det är det bättre Att du sparar dina pengar! Det är något du kommer att behöva snart! Hur är din relation med din mamma och bonuspappa annars? Är relationen bra ?  Hur länge kommer dom låta dig bo hemma eller tror du att kommer kräva att du flyttar när du går ut studenten ? Det är mycket som spelar roll. Du kanske kan hjälpa till hemma om du själv känner för det! Men tänk på att det kanske är pengar du kommer att behöva om Några år ifall dom inte stödjer dig efter studenten.😊

• Hermis123
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 21:38:55 följande:
    Mina föräldrar ägde husetbtilsammams/halva huset var, men var inte gifta. De fortsatte äga huset tillsammans även efter de separerade. När min pappa gick bort ärvde jag hans halva, som enda arvinge. Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort. 
    Jag vet inte om du läste min senaste kommentar! Men en sak som definitivt inte ska betala är hus lånet! Du äger Halva huset som är betalt redan! Det är din mammas problem att lösa sin del!
  • Hermis123

Sen är frågan hur gamla är dina halvsyskon ? Om du är ensam med dom är det du som tar hand dom  dina syskon eller är dom tillräckligt gamla för att ta hand dom sig själva?

• Hermis123
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-19 22:58:21 följande:

Man är skyldig att betaka för sitt barn tills den är 18 eller gått ut gymnasiet. 

Men, man har i vanliga fall tvp föräldrar. Hade du haft båda föräldrarna i livet så skulle de dela för dina utgifter/betala underhåll. Nu när din pappa är borta får din mamma stå för allt som man i vanliga fall är två om (för din bonuspappa räknas inte in här, han är inte skyldig att vetala för dig).

Detta ska barnpensionen gå till/täcka. Alltså är det rimligt att hon får den. Det ska alltså ungefär motsvara vad din pappa betalade för när han var i livet. 

Fast vänta lite nu!  Ts äger halva huset vars pappa har redan betalat Av lånet på! Hon betalar också sin egen mat kläder och telefon! Nu vill dom att att hon ska betala deras lån som är till mammas halva del plus el och internet! Mamman har försörjningsdkyldighet Och det ända hon hittills betalar till dottern är internet och el?  Hon kan inte hävda hyra föe Dottern har rätt att bo där! Samtidigt är dom fyra stycken mamma, bonuspappan och två halvsyskon, 4 stycken som bor på ett halvt hus?  Bonuspappan delar mammas delas av lånet alltså 1/4  och nu vill han betala ännu mindre ? Seriöst jag ser att som utnyttjar henne! Tjejen försörjer sig själv redan, förutom el och internet!
  • Hermis123

Alltså jag blir irriterad nu!  Är det ingen som ser att denna 17 åriga tjej blir utnyttjad?  Hon är 17 år och REDAN betalar alla Sina egna kostnader själva!! Läs på det har hon skrivit!  Hon betalar sin mat, hygien, kläder osv osv! Alltså alla kostnader till sig själv!  Nu  När det är klarlagt, lägg till att ta också äger halva huset som är redan avbetalat, det andra halva äger hennes mamma som på sin halva del på 4 personer ? Ganska tydligt att dessa fyra personer tar mer än 50% av huset yta och kommer billigt undan genom att utnyttja ts andel gratis! Dessutom så låter dom ts vara ensam med halvsyskonen som är 5 och 6 år gamla, dom kan inte ta hand som sig själva? Alltså är ts gratis barnflicka åt hennes mamma och bonuspappa!  I det stora hela så är  också ts en 17åring tjej som går i gymnasiet och har en mamma som är försörjningsskyldig, men det enda mamman täcker för henne just nu är el och internet, men som nu vill ha betalt även för det.  Dessutom vill hon betalat för mat också trots att dottern Köper sin egen mat och får äta i skolan! Och nu ska ts också betala mammas huslån, trots att hennes del Av lånet är betalt och att dom är fyra stycken som bor i ett hem där ts äger hälften!   Om allt det här inte säger något till er vet jag inte vad ni är för människor! Ts du är utnyttjad! PUNKT!  Jag rekommenderar dig att söka hjälp, hos en förvaltare, något du borde ha! Du kommer behöva det stödet sen när huset ska lösas också!  Eftersom dom redan utnyttjar dig kommer dom försöka tjäna Så mycket som möjligt av ditt hem sen också! Spring ASAP till kommunen, du är omyndig och Kommer få hjälp som står upp för dina intressen. Just nu är du ensam i det här och kan inte riktigt se det.

• Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-20 14:37:34 följande:

Det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon ? detta kan tackas av barnpensionen.  Bolånet = ?Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort?, dvs det finns fortfarande en liten del av TS del av bolånet kvar. 

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv.  ? TS betalar bara mat om hon är ensam hemma, dvs inte annars. Kanske det betyder hon beställer pizza istället for att laga den mat som finns i kylen som mamma kopt hem.

Det är normalt i en funktionell familj att en tonåring kan se efter sina små syskon ibland.

Jag fattar inte att en del av er kan se utnyttjande i detta; TS mamma verkar vara en normal forälder som älskar sin dotter, men kanske tycker att pappans del av forsorjningspengar faktist ska gå just till att forsorja TS, inte mest till en massa kläder och t ex pizza.

Fast vänta nu om barnpensionen ska till mamman för att täcka boendekostnaden, vem ska då betala för dotterns personliga kostnader?  Hon själv? Då tar Vi bort mammas försörjnings skyldighet helt! Sen bor dom fyra och ts i ett hem som hon äger halva. Det är ganska tydligt att hennes mamma och bonuspappa med familj utnyttjar större delen av huset än 50% och borde själva betala lite extra hyra till dottern!  Snacka om att komma billigt undan om en familj på 4  ska bara betala halvt hus! sen hur mycket nästan hela betalades bort är vet jag inte! Men därför behöver ta söka hjälp! Jag ser tyvärr ett utnyttjande av dotter. Man ser saker på olika sätt helt enkelt,  därför är det bättre att hon söker hjälp från kommunen och ha en förmyndare som ser hennes intressen! 
  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-20 14:37:34 följande:

Det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon ? detta kan tackas av barnpensionen.  Bolånet = ?Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort?, dvs det finns fortfarande en liten del av TS del av bolånet kvar. 

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv.  ? TS betalar bara mat om hon är ensam hemma, dvs inte annars. Kanske det betyder hon beställer pizza istället for att laga den mat som finns i kylen som mamma kopt hem.

Det är normalt i en funktionell familj att en tonåring kan se efter sina små syskon ibland.

Jag fattar inte att en del av er kan se utnyttjande i detta; TS mamma verkar vara en normal forälder som älskar sin dotter, men kanske tycker att pappans del av forsorjningspengar faktist ska gå just till att forsorja TS, inte mest till en massa kläder och t ex pizza.

Vadå tex massa kläder och pizza! Hon betalar kläder något alla behöver, mat, ts har aldrig skrivit att hon köper massa pizza utan det är dina egna fördomar!  Och även sina hygien artiklar, busskort telefon allt. köper hon på egen hand. Detta går pappas pension till och studiebidrag.  Ska hennes mamma få barnpensionen så ska dottern sluta betala allt och Mamman ska ta över kostnaderna!
  • Hermis123

Menar på allvar att din mamma fick ta 14 000 som Var kvar av ditt lån ? Den summan är väldigt liten. Seriöst dom borde betala hyra till dig för att dom utnyttjar ditt hem för hela sin familj! Snacka om att din bonuspappa har kommit billigt undan.  Om du inte har inset att du är utnyttjad hittills så vet jag inte vad mer jag ska säga för att du ska inse det 

• Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-20 16:37:11 följande:

Hermis123: Barnpension ska gå till ts försörjning, det är en ersättning för pappans del av försörjningen och kan likaställas med underhållsbidrag. 

Två föräldrar ska betala halva barnets försörjning. Ts pappa har dött vilket då innebär att barnpensionen täcker hans del. Denne ska då gå till mamman så kan försörja sin dotter fullt ut. Om just den delen av inkomsten går till bostadslån, mat, kläder etc är helt irrelevant. All inkomst i Familjen AB går till försörjning av de vuxna samt barnen. Exakt vilka pengar som går till vad är totalt irrelevant. 

Sedan vet vi inte om ts mamma har tagit över lånen helt, det kak hon mycket väl ha gjort. 

Men oavsett så ska barnpension gå till ts försörjning och eftersom ts mamma är ensam om att försörja sin dotter ska hon få denna delen. 

Så nej, det är inget utnyttjande alls här. 

Ts har en helt normal och vettig mamma.

Fast Mamman försörjer inte dotter! Dottern försörjer sig själv, mamman betalar inte ens toa papper till dottern. och huset är halva hennes som är redan betald av pappan!  Dessutom så utnyttjar dom hennes genom att bo i hennes hus fyra personer som bara betalar halva lånet! Dom borde betala henne hyra! 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring